Compliance is een kans! 9 aan de slag te gaan en er invulling aan te geven. Waarom bedrijven? “It’s the economy, stupid” geldt hier natuurlijk ook. Bedrijven hebben de sleutel in handen. Consumenten kiezen voor de beste merkbeloften.’ CSRD Uit de Europese Green Deal vloeit ook de Corporate Sustainablity Reporting Directive (CSRD) voort. De CSRDrichtlijn verplicht ondernemingen om vanaf boekjaar 2024 te rapporteren over Environmental, Social en Governanceaspecten. Deze verplichting geldt in eerste instantie voor de grote, beursgenoteerde ondernemingen. Op termijn moeten ook veel bedrijven die niet onder de huidige richtlijn NFRD (non-financial reporting directive) vallen hieraan voldoen. Overigens is de CSRD niet echt nieuw. Het vervangt de Richtlijn Niet-financiële Rapportage (NFRD), die al sinds 2017 van toepassing is, vrijwillig inderdaad. Ook kleinere organisaties krijgen er vroeg of laat mee te maken dat ze volledige transparantie moeten kunnen bieden over hun duurzaamheid. Grotere ondernemingen met wie ze zaken willen doen, zullen dat straks namelijk van ze gaan eisen, stelt Ter Horst. ‘De piketpaaltjes zijn geslagen. Als je nog de illusie hebt dat je het allemaal wel kunt afwachten, dan gaan ondernemingen elders in de keten de beslissingen voor je nemen. Die besluiten dan dat ze jouw producten niet meer willen aanraken of niet meer willen verkopen. Want zij moeten verantwoording afleggen en transparantie verschaffen door de hele waardeketen heen. Vergeet niet dat nu derden meekijken bij de prestaties van deze grote ondernemingen, en die willen structuur en onderbouwing zien. Ja, de vrijwilligheid is eraf.’ Ter Horst hoort ook geregeld dat ondernemers de regelgeving veel te complex vinden. ‘Ze zeggen: “Maar ik verkoop in 27 landen!” Dat is helaas geen excuus. Niemand verplicht jou om in al die landen zaken te doen. Veel ondernemers benoemen de kosten van compliance in relatie tot hun gedrag in de markt. Maar het is een feit. Het is aan jou om te besluiten of je in die markt wil blijven. Supermarkten hebben ook loss-leaders; die kosten kan je niet toeschrijven aan de wetgeving van melk of van brood. Het is een bewuste strategische keuze om met bepaalde producten in een markt aanwezig te zijn. De consequentie daarvan is dat je te maken hebt met bepaalde wetgeving. Compliance hoort bij de cost-of-doing-business.’ Branche gaat er anders uitzien Volgens Ter Horst zal de branche er over een aantal jaren anders uitzien qua spelers, klanten en producten. ‘Er zal absoluut nog een markt zijn voor gifts en premiums. Maar wellicht zal deze meer gericht zijn op retailers die acties willen doen. Want ook zij hebben te maken met de nieuwe wet- en regelgeving en zijn vaak niet in staat om voor één promotie een heel compliance-huis op te richten.’ Zijn advies aan de branche: begin met hoe jouw drie presentatieslides over compliance eruitzien voor je klant. Wat zijn je beloften? Dan weet je ook wat je gaat doen om dat waar te maken. De vraag is wat je op die slides gaat zetten. Zeg je: “Wij hebben nooit een probleem”? Of zeg je: “Het is een heidense klus. Dit is wat wij doen om in controle te blijven. Als er toch iets mocht gebeuren, dan lossen we het op”.’ Je hoort vaak dat er een tsunami aan regelgeving over ondernemers wordt uitgestort. Ter Horst: ‘Er komt inderdaad veel op ons af. Maar de vraag is: wil je voor de golf uitrennen, of kies je ervoor om, zoals ze in het Engels zeggen to ride the wave? Ik weet waar ondernemers voor kiezen!’ Caspar ter Horst 57 2023 - nummer 7 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5