Compliance is een kans! 8 dens de hele levenscyclus van een product. Het digitaal productpaspoort biedt straks de mogelijkheid om productgerelateerde gegevens in waardeketens te labelen, te traceren, te lokaliseren en te delen tot op het niveau van de afzonderlijke onderdelen en grondstoffen. Een Europees consortium, CIRPASS (Collaborative Initiative for a Standards-based Digital Product Passport for Stakeholder-Specific Sharing of Product Data for a Circular Economy) is bezig om het digitaal productpaspoort handen en voeten te geven. Stapsgewijs zullen productcategorieën moeten worden voorzien van het productpaspoort. De eerste categorie zijn accu’s, vertelt Ter Horst. ‘Dan moet je vooral denken aan accu’s voor voertuigen en energieopslagsystemen voor in woningen. Powerbanks vallen daar bijvoorbeeld nog niet onder. Andere categorieën die binnenkort worden afgetikt, zijn textiel, speelgoed en verpakkingen. Met verpakkingen worden natuurlijk alle producten “geraakt”.’ Teruggaan naar ondernemen Er zal in de branche nog veel werk moeten worden verricht op dit vlak, weet Ter Horst. ‘De datalogistiek rond producten is niet goed georganiseerd in de keten. Er is nooit goed nagedacht over hoe informatie moet worden gedeeld. Dat is iets waar wij bij helpen. We lossen data-inefficiency op rond product compliance. In de vrijwillige situatie, waarin ondernemingen weinig data deelden, was data-inefficiency geen probleem. Niemand vroeg er ooit naar.’ Nu bellen ondernemers Ter Horst wel eens enigszins in paniek op. ‘Ze weten niet waar ze moeten beginnen. Mijn advies is: begin bij je eigen business. Weet je welke 20 procent van je business de overige 80 procent draaiende houdt? We hebben het met z’n allen ontzettend goed gehad. Nu moeten we teruggaan naar ondernemen. Dat betekent misschien wel dat je afscheid moet nemen van een partij in de keten. Of dat je die teddyberen maar niet meer moet verkopen, ook al zijn ze zo schattig. Het is geen hobby.’ Waar het vaak misgaat is dat compliance niet is meegenomen in de ‘cost of doing business’, vertelt Ter Horst. ‘De eerste fout die meestal wordt gemaakt is dat er op dit vlak niet als ondernemer wordt gedacht. Bedrijven proberen dingen te organiseren voor hun eindklant, maar ze vergeten om er als ondernemer naar te kijken. De mentaliteit is dan: “Goh, wat is dat lastig.” Terwijl het gewoon gaat over je aanpassen. Product compliance is allereerst verandermanagement.’ (Marketing-)kans In het geval van het digitaal productpaspoort kun je de verplichting om transparantie verschaffen ook benutten als een marketingkans, stelt Ter Horst. ‘Zo kun je de QR-code ook gebruiken om mensen te verwijzen naar de digitale handleiding. En je kan bij die bewuste pagina’s ook een online brochure maken. En denk je dat dit voor je privatelabelklant niet een groot probleem is? Ontzorg je hen in de toekomst met een geweldig product én een digitaal productpaspoort?’ Ter Horst raadt aan om zo snel mogelijk te beginnen met voorbereidingen voor het digitaal productpaspoort. ‘Je kan er al mee gaan ‘spelen’. Het staat je vrij om nu te beginnen. Zorg dat je in 2025 al live bent met een aantal producten. En dat je in 2026 alles rond hebt. Als je het stramien eenmaal snapt, gaat het steeds eenvoudiger.’ Eén ding is zeker volgens Ter Horst: het gaat niet weg. ‘Als je tussen de regels door leest, zie je waarom wetgeving nu zo anders wordt geschreven dan tien jaar geleden. Het uitgangspunt was altijd dat het gebeurde op basis van vrijwilligheid. Er werd vooral uitgegaan van zelfregulering en convenanten. Maar in alle eerlijkheid zitten we nu opgescheept met het feit dat we er een beetje een potje van hebben gemaakt. De wereld heeft gezegd: we hebben bepaalde doelen. Die zijn vervat in akkoorden als Kyoto, Parijs en Glasgow. Het is nu aan bedrijven om daarmee “In het geval van het digitaal productpaspoort kun je de verplichting om transparantie verschaffen ook benutten als een marketingkans.” 55 2023 - nummer 7 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5