8 Er valt niet aan te ontkomen: het Digital Product Passport (DPP), of het digitaal productpaspoort, gaat ook in onze branche veel invloed hebben. De Europese Commissie stelt dat transparantie voor de consument door middel van digitale technologie kan bijdragen aan het behalen van de doelstellingen van de Europese Green Deal. Daarin is afgesproken dat tegen 2030 de uitstoot van CO2 met ten minste 55 procent moet zijn verminderd. Ook zijn er ambitieuze doelstellingen voor het beperken van het eenmalig gebruik van papier en kunststof voor verpakkingen. Digitale oplossingen en het gebruik van gegevens moeten bijdragen aan de overgang naar een circulaire en veerkrachtigere economie. Daarbij moet het digitaal productpaspoort de kern vormen van de communicatie over productconformiteit en transparantie van de toeleveringsketen, legt managing director Je hoort het geregeld: er komt een tsunami aan regelgeving op ons af. Het digitaal productpaspoort is zo’n voorbeeld. Stilzitten is geen optie, vertelt Caspar ter Horst van ProductIP. ‘Zie compliance als een vorm van verandermanagement. Elke situatie die verandert, biedt een kans.’ COMPLIANCE IS EEN KANS! Caspar ter Horst van ProductIP uit. ‘Je kan het zien als digitaal visitekaartje voor het product. In de praktijk betekent het dat alle producten een QR-code krijgen die verwijst naar een webpagina met informatie. Belanghebbenden kunnen zo direct toegang krijgen tot allerlei productdetails.’ Die belanghebbenden zijn onder meer consumenten, die zo in staat zijn om weloverwogen, duurzame keuzes te maken – hoe zit het bijvoorbeeld met de repareerbaarheid van een product? Maar het helpt ook bedrijven in de keten om meer te weten te komen over de herkomst van grondstoffen en materialen. Recyclingbedrijven kunnen zo achterhalen wat de precieze samenstelling is van het product. Slimmer beheer De overgang naar een duurzame economie vraagt een slimmer beheer van productgerelateerde gegevens tij53 2023 - nummer 7 - promzvak.nl DOOR ALLARD FREDRIKS
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5