PROMZ VAK 04-2023

Promotioneel steuntje in de rug 9 maatschappij. “In strikte zin wordt sport volgens de World Health Organization in ieder geval gekenmerkt door een fysieke activiteit met een competitief element en een performance, gebonden aan regels en ondergebracht bij een bond. Hoe goed we ook bezig zijn: veel van onze inspanningen vallen daar niet onder. Anno nu zien we vooral dat mensen gewoon lekker bezig willen zijn, en niet per se met een wedstrijdelement of allerlei regels. Sporten zelf wordt dus steeds meer voor de happy few; zij die tot het gaatje gaan.” Het is een ontwikkeling die volgens de sporttrendwatcher samenhangt met het autonomer worden van sport -of als we de definitie hanteren: beweging. Niet langer is het hét middel om mensen te verenigen. Het gaat vooral om het plezier en het eigen ik. Het gevolg? “Traditionele sportverenigingen krijgen steeds moeilijker teams bij elkaar en hebben het zwaar. Een deel verdwijnt. De Nederlander die in actie wil komen en wil bewegen organiseert dat zelf wel, met zijn eigen regels en tools. Waarom denk je dat personal trainers zo populair zijn?” Buiten bewegen Vanwege onze hang naar autonomie doen sportscholen vermoedelijk nog wel goede zaken. Een voordeel is dat ze vaak goed kunnen inspelen op actuele ontwikkelingen, en lessen of nieuwe trainingen daarop kunnen aanpassen. We zagen het met de komst van corona, merkt Hermans op, toen bootcamps buiten populair werden. “Sinds die tijd is er sowieso sprake van een enorme (her)waardering van de natuur en bewegen in de buitenlucht. Parken werden de nieuwe fitnesscentra en zijn nog steeds geliefde plekken om in te bewegen. Yoga kun je net zo goed op het strand doen. En ook kijkt niemand meer vreemd op van clubjes actieve mensen op open plekken in het bos. Er zijn veel nieuwe concepten. We zien eveneens dat het mentale aspect daarbij steeds meer een rol speelt. Dat we hiervoor samenkomen in groepen kan een gevoel van gezamenlijkheid teweegbrengen. Maar centraal staat het innerlijke zelf. Het sportlandschap wordt diffuser en versnippert tot kleine, lokale initiatieven.” Trends zijn ook te spotten in nieuwe bewegingsvormen en sporten. Niemand kan ontgaan zijn hoe padel delen van de wereld veroverde en ook Nederland beroerde getuige de banen die in- outdoors als paddenstoelen uit de grond schieten. Al is de populariteit van het spelletje dat wat wegheeft van tennis en squash volgens Hermans alweer tanende – in Zweden bijvoorbeeld – en denkt hij dat dat in ons land ook gaat gebeuren. Zo gaat dat met trends. Andere beleven een revival. Skateboarden bijvoorbeeld. “Verder kunnen de nieuwe sporten die aan de Olympische Spelen worden toegevoegd wat vastere voet aan de grond krijgen. Flag football bijvoorbeeld, een variatie op American football. Of speed climbing, waarbij er zo snel mogelijk een rotswand moet worden bestegen. En dan was er nog het WK spikeball, een balsport waarbij er gebruik wordt gemaakt van een net op de grond.” Productniveau Het is bekend dat een promotioneel product – misschien wel meer dan ooit – waarde moet hebben, met zo min mogelijk kans om in een la of de kliko te belanden. De Dopper-fles hoeft vermoedelijk nog niet uit het assortiment. “Een drinkfles van hoogwaardige kwaliteit is ook echt leuk om te schenken. En hetzelfde is natuurlijk denkbaar voor andere gebruiksartikelen die mensen ondersteunen bij een gezondere levensstijl. Een mooie sporttas in luxe uitvoering die jaren meekan bijvoorbeeld”, vindt Hermans. Reden waarom ook de good old handdoek best van pas kan komen. Zolang het maar een verantwoord tot stand gekomen product is, merkt Hermans op, want: ook tijdens en in de sport moet de footprint die we achterlaten worden verkleind. Al kan daarin volgens hem nog een hoop worden verbeterd. “In de praktijk zijn veel materialen in de sportwereld nog helemaal niet verantwoord geproduceerd. Daar kan in de keuze voor een promotioneel product wat mij betreft zeker aandacht aan worden besteed. In de vorm van artikelen van gerecyclede materialen bijvoorbeeld.” Als foodtrendwatcher Gijsbregt Brouwer wordt gevraagd naar een mooi cadeau dat inspeelt op een gezondere levensstijl, adviseert hij om te komen met ‘the best of both worlds’. “Het moet wel leuk blijven, en een knipoog is welkom. Is iemand gericht op een healthy lifestyle en heb je diegene in december goede chocolade cadeau gedaan? Schenk hem of haar in januari dan een kookboek met gezonde recepten en een abonnementje op de lokale juicebar. Of de sportschool natuurlijk.” Arno Hermans 49 2023 - nummer 7 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5