8 Iedereen weet dat voldoende water drinken belangrijk is. Het past in een gezonde levensstijl. Op menig plek en uur komt dan ook de onafscheidelijke Dopper-drinkfles uit de tas. Het is een promotionele kraker die feilloos appelleert aan de gezondere persoon die we willen worden. Geen overbodige luxe, meent foodtrendwatcher en spreker Gijsbregt Brouwer. “Een groot deel van de Nederlanders zit dag in dag uit achter een beeldscherm, beweegt te weinig en eet te veel. Er is grote nood aan een gezondere levensstijl. We staan aan de vooravond van een kentering. Het wordt steeds minder vanzelfsprekend om iets ‘ongezonds’ cadeau te doen. Tussen aanhalingstekens inderdaad, want ik geloof dat niks echt ongezond is zolang je er maar niet te veel van neemt. Maar het verschil met vroeger is dat feestelijke gelegenheden niet automatisch meer worden gekoppeld aan bepaalde typen eten en drinken.” Sparkling alternatieven Zo voelen we in de praktijk van alledag volgens Brouwer steeds minder gêne om geen alcohol te drinken en wordt het nippen van alcoholvrije drankjes steeds geaccepteerder. De foodtrendwatcher ziet ons in de toekomst dan ook minder wijnen, biertjes en borrels cadeau doen. “Onder een groep mensen wordt alcohol steeds meer vergelijkbaar met de aansteker; die geef je ook niet meer weg. In grote steden zien we nu al compleet non-alcoholische winkels met de focus op spannende alternatieven zoals alcoholvrije bieren en wijnen. Verder wordt de gefermenteerde thee kombucha populairder en zien we steeds vaker theeën met bubbels, de zogenoemde sparkling teas. Het leuke is dat ze de diepgang kunnen hebben van alcoholische dranken en je ook zult merken dat je die echt niet mist”, zegt Brouwer. Daarnaast spot hij een steeds grotere variatie aan sappen en – mede als gevolg van de suikertaks? – een switch naar suikerloze frisdranken. Gezonder leven is naast verstandig ook uitermate hip. Niet alleen in januari. Aan jezelf werken is verworden tot een lifestyle. Ideaal ook, om op in te spelen met een passend promotioneel product. Daarom: de laatste trends in food en sport. PROMOTIONEEL STEUNTJE IN DE RUG Ga voor groente Eenzelfde route ziet hij voor lekkers als chocola. Áls we ervoor kiezen komt het vaker van een ambachtelijke maker, al wordt volgens Brouwer steeds vaker ook gekozen voor fruit als alternatief. “Daarnaast wordt er steeds meer rekening gehouden met individuele eetwensen, zoals die van vegetariërs. Daarbij gaat het er niet om heel nadrukkelijk vis en vlees uit te bannen, maar komt de nadruk meer te liggen op andere dingen. Een hoofdrol voor groente bijvoorbeeld.” Een mooi pakket met groenten en fruit uit de streek in samenwerking met de lokale landbouwer kan een manier zijn om iemand te verrassen. Tip: kies eens voor ingemaakte producten. Gefermenteerde groenten zoals kimchi zijn hot. De ontvanger zelf hiervoor aan het werk zetten kan ook. “Mensen vinden het leuk om iets te maken, zeker in de winter. In coronatijd ging iedereen ineens brood bakken. Speel op die neiging in en doe bijvoorbeeld een leuk pakket met ingrediënten en een online cursus cadeau. Dan maak je indruk.” Binnen het spectrum levensmiddelen zijn er ook andere producten trendy. De functional foods bijvoorbeeld, zoals Brouwer ze noemt. Oftewel: producten waaraan door de makers heilzame eigenschappen worden toegedicht. Organic drinks die bedoeld zijn om de gezondheid te versterken bijvoorbeeld, en power bars zoals notenrepen. Autonoom sporten Ze kunnen in ieder geval makkelijk mee in de sporttas. In een gezonde lifestyle is voldoende beweging immers eveneens een belangrijke pijler, die net zo goed onderhevig is aan trends. Grote en kleine. Ook de manier waarop we bewegen kent verschuivingen, zo laat Arno Hermans weten. Hij is de enige in Nederland die het vak trendwatching in sports doceert, aan de Hogeschool van Amsterdam. Ook werkt hij voor Sports + Vitality. Hermans ziet Nederland steeds meer overgaan van een sport- naar een beweeg47 2023 - nummer 7 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5