PROMZ VAK 04-2023

Sportzomer 2024: hoe gaan we om met de Oranjekoorts? 8 Ter inspiratie een overzicht van succesvolle oranjeacties uit eerdere jaren. De promotionele artikelen die ervoor werden bedacht, behoorden voor het merendeel niet tot een standaardassortiment. Jagershoed In 2006 liet Heineken voor het WK in Duitsland een heel speciaal jagershoedje ontwikkelen. Dit hoofddeksel was uit te klappen tot een toeter/megafoon om doorheen te schreeuwen op de tribune. Het werd gepresenteerd als Hollands Geheime Wapen. Wuppies Geen kledingsstuk, maar een Wuppie liet zich prima op de schouder dragen. Voor het WK van 2006 liet Albert Heijn maar liefst 15 miljoen oranje, rode, witte en blauwe pluisbeestjes produceren. De actie Wup Holland Wup werd een van de succesvolste voetbalpromoties ooit. Brulshirt Voor het EK van 2008 liet Blokker een shirt ontwerpen met een extra flap aan de voorkant. Daarop was een leeuwenkop afgebeeld. Door de flap op te tillen werd een opengesperde bek van een brullende leeuw zichtbaar. over de mogelijkheden voor promotionele artikelen in de komende sportzomer. Het ene bedrijf start daarbij al gesprekken met relaties, het andere wacht nog even af op wat komen gaat. Enkele sterk van elkaar verschillende aanbieders geven in ieder geval alvast de breedte van de mogelijkheden weer. Interimage: hoed binnenstebuiten Interimage ziet de gesprekken met klanten over de promoties tijdens de komende sportzomer inmiddels toenemen. CEO Miklos Markovits ziet daarbij al voorzichtig een trend ontstaan. “Doordat zowel het EK als de Olympische Spelen in landen dichtbij ons plaatsvinden en dus volop beleefd gaan worden, merken we dat er interesse is naar producten die voor gecombineerd gebruik inzetbaar zijn. Dus mogelijk zien we komende zomer wat meer algemeen oranje getinte acties en wat minder puur gericht op voetbal. Creatief gezien is dat een mooie uitdaging.” Markovits denkt daarnaast dat er vraag komt naar promotionele producten met een (humoristische) link naar de organiserende landen. “Bij de premium artikelen in grote campagnes gaat het voornamelijk om wat mensen kunnen aantrekken en makkelijk mee kunnen nemen. In de supermarkten kan het ook om spaaracties gaan waar kinderen gelukkig van worden. Er zijn legio typisch Duitse en Franse thema’s te bedenken om iets heel leuks mee te doen. Daarbij is materiaalkeuze wel een belangrijk thema. Duurzaamheid staat bij bedrijven hoog op de agenda. Er is veel mogelijk met recyclebare materialen, maar het gevoel dat een product losmaakt bij consumenten speelt op dit gebied een grote rol. Ik denk dat we veel promotionele producten gaan zien waarbij het duurzaamheidsaspect zichtbaar, of eenvoudig uit te leggen is.” In de categorie wearables heeft InterImage in ieder geval al een slimme (en duurzaam te produceren) oplossing klaar voor bedrijven die een promotioneel product zoeken dat de hele zomer bruikbaar is. Markovits: “De bucket hat is een onverslaanbaar populair product omdat je ‘m 2023 - nummer 7 - promzvak.nl 41

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5