Van memorabel voetbalshirt tot waardevol collectors item 9 gemaakt: de knipvlakken, het soort stitch en waar de zakken, logo’s en letters moeten komen. Daardoor kunnen naaistudio’s er snel mee aan de slag.”FC88 is vooral gefocust op productontwikkeling en niet op zelf produceren. “Dat laten we aan anderen over”, beaamt Bekkers. “Op dit moment werken we met drie studio’s. In Rotterdam, Portugal en Engeland. Vanwege de footprint willen we niet dat de kleding de hele wereld over gaat. Ons motto is: hoe dichterbij producten gemaakt worden, hoe beter. Voetbalshirts van Engelse club worden in Engeland verwerkt, Nederlandse en Belgische shirts in Nederland en zo voort. Door wíe de producten worden gemaakt, vinden we ook erg belangrijk. In het atelier in Rotterdam, de Oxious Talent Factory, werken bijvoorbeeld allemaal mensen met een migratieachtergrond uit de wijk Feijenoord. Wat heel leuk is: de mensen die onze producten maken zijn ontzettend trots op hun werk. Ze vinden het geweldig dat ze van oude voetbalshirts zulke premium producten kunnen maken. En dat doen ze supergoed, ze leveren echt vakwerk. Laatst hadden ze nog kleine stukjes over, daar hebben ze toen op eigen initiatief brillenhoezen van gemaakt. Geweldig! Die TechPack konden we weer mooi doorzetten naar de andere studio’s.” Transparantie Transparantie staat hoog in het vaandel bij FC88. Bekkers: “Wie de producten maken, hoe ze worden gemaakt: dat is een belangrijk onderdeel van ons verhaal. Het was een hele zoektocht om de juiste partners te vinden. We zijn in Roemenië geweest, Turkije… het is zoeken naar de juiste balans: maatschappelijk verantwoord én betaalbaar produceren. Bij sommige partners konden we niet onaangekondigd langskomen, daar klopte dus iets niet. De studio’s die we nu hebben ontvangen ons met open armen en voldoen aan alle eisen met betrekking tot lokale productie, hygiëne, goede werkomstandigheden en eerlijke salarissen.” Een leuk voorbeeld van zo’n goede samenwerking is het partnership met de non-profit organisatie Alive & Kicking in Kenia. “Zij maken - met de hand – unieke voetballen van onze shirts. De medewerkers van Alive & Kicking werken in goede omstandigheden en krijgen voldoende betaald om hun gezinnen te onderhouden. Daar profiteert zo’n hele gemeenschap van.” Zakelijke markt Wat heeft FC88 de zakelijke markt te bieden? “In principe kunnen we voor iedere corporate werken”, vertelt Bekkers. “Heb je vlaggen of banners over, of ander materiaal? Dan kunnen we daarmee aan de slag. We kunnen er bijvoorbeeld laptopsleeves of congrestassen van maken. Het leuke is natuurlijk dat iedere tas dan net weer even anders is. Je kunt er als bedrijf echt je verhaal mee vertellen. Er kan bijvoorbeeld een label in komen met de tekst ‘Dit product is met de hand gemaakt van onze oude vlaggen door mensen met een vluchtelingenstatus.’ Elke organisatie heeft toch giveaways nodig? Hoe mooi is het dan om de afvalberg te verkleinen met unieke producten in plaats van de afvalberg te vergroten met nieuwe producten? Gelukkig raken steeds meer bedrijven hiervan doordrongen.” Dé Upcycle Partner FC88 bestaat pas drie jaar en heeft nu al de luxe dat klanten in de rij staan. Iets waar de meeste startups alleen maar van kunnen dromen. Sterker nog: niet alleen klanten staan in de rij, óók medewerkers bieden zich spontaan aan. “Het gaat inderdaad boven verwachting goed”, glimlacht Bekkers. “Reden te meer om volle bak door te gaan. Begin volgend jaar krijgen we er twee jonge medewerkers bij, allebei afkomstig uit de sport en marketing. Zij snappen het probleem als geen ander. Het eerste dat we gaan doen is ons studionetwerk uitbreiden. We krijgen inmiddels shirts uit onder andere Spanje, Portugal, Frankrijk, Italië, België, Duitsland en Engeland en het liefst willen we overal lokale studio’s. Verder is het onze ultieme droom om ook naar New York en Los Angeles uit te breiden. Dat heeft alles te maken met het WK 26 en de Olympische Spelen in 2028 die eraan zitten te komen. Volgend jaar zijn de Spelen in Parijs en het EK in Duitsland al… We gaan alles op alles zetten om dé Upcycle Partner van deze topevenementen te worden.” 37 2023 - nummer 7 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5