8 gooid, terwijl er wél emotionele waarde aan zit… Dat is niet te verkroppen, vindt Bekkers. Na een paar jaar research richtte ze in 2020 met haar man FC88 op. “We voelden dat er markt voor was. We redeneerden: iedere voetbalclub heeft dit dilemma. Het is een verborgen probleem; geen enkele club loopt ermee te koop. Maar de realiteit is wel dat er jaarlijks honderdduizenden shirts worden weggegooid. Vroeger werd daar nooit over nagedacht, nu gelukkig wel. Vanwege mijn voetbal- en marketingachtergrond ken ik veel mensen uit de sport- en sponsorwereld. Hetzelfde geldt voor mijn man. Als íemand dit plan van de grond kon krijgen, waren wij het.” De eerste jaren waren Bekkers en haar man vooral bezig met het opbouwen van het bedrijf: praten met de stakeholders, het ontwikkelen van nieuwe producten, het zoeken naar naaiateliers, de marketing opzetten, content maken. Bekkers: “Het was best een uitputtingsslag, we deden het naast ons gezin en onze banen. Maar het was het waard. Vorig jaar begon het echt te lopen. Begin dit jaar heb ik mijn baan bij de KNVB opgezegd en nu komen de clubs zelf al naar ons toe met de vraag of wij ze kunnen helpen.” Businessmodel Het businessmodel van FC88 is behoorlijk vernieuwend. De leveranciers van de grondstoffen zijn óók de afnemers van de producten. Bekkers: “Van afvalstromen maken we originele producten die mensen écht graag willen. Ik bedoel: een tas gemaakt van het shirt van je favoriete club of zelfs van je favoriete speler? Mensen willen dat. Het is echt een win-win-win-situatie: kleding laten vernietigen of opslaan kost geld en is slecht voor het milieu. Nu kunnen clubs en organisaties voor een kleine meerprijs hun kledingafval bij ons brengen. Daarvoor in de plaats krijgen ze exclusieve club-producten die ze kunnen verkopen of cadeau geven aan sponsors en relaties. Met andere woorden: onze producten hebben commerciële waarde, emotionele waarde én maatschappelijke waarde. Iedereen wordt er beter van.” Ook andere sporten In het begin richtte FC88 zich vooral op voetbalclubs en landenteams, maar inmiddels hebben ze ook klanten uit andere sportsectoren: wielrennen, cricket, raceteams. Ook wordt samengewerkt met internationale sportorganisaties en grote sportmerken als Adidas, Puma en Nike. Bekkers benadrukt: “We zijn een sociale onderneming. We vinden het belangrijk dat iedereen in onze keten profiteert van onze groei. We gaan voor eerlijke prijzen. De marges zijn klein. Bij voetbalclubs zijn ze gewend om tassen en merchandise voor lage prijzen in te kopen. Maar willen de mensen dat nog wel? Wat wij bieden zijn waardevolle producten én een goed verhaal. Onze doelgroep zijn mensen tussen de 16 en 30 jaar. Ze willen weten waar een product vandaan komt en wie het heeft gemaakt. Ze willen iets unieks hebben én iets goeds doen, en daar willen ze best wat meer aan uitgeven.” TechPack Hoe komen de producten eigenlijk tot stand? Bekkers: “Zoals gezegd worden de materialen aangeleverd door de sportclubs. De buitenkant van de tassen wordt gemaakt van de kleding en de binnenkant van oude banners. De vulling is restmateriaal, onder andere afkomstig van de productie van matrassen. Het enige dat nieuw is zijn de ritsen en gespen. Per product hebben we een TechPack waarin precies staat beschreven hoe het model wordt 35 2023 - nummer 7 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5