Niets is ingewikkeld als je gewoon je boerenverstand gebruikt 8 om de dingen voor elkaar te krège’**. Het bedrijf werd steeds professioneler en ik ben meegegroeid, en steeds meer gaan vertrouwen op m’n boerenverstand. Je krijgt ingewikkelde Excel sheets voor je neus waarvan je eerst achteruit deinst, maar uiteindelijk zijn het ook maar berekeningen, Jip en Janneke taal maar dan ingewikkeld omschreven.” Doe je ding Hoe was dat voor jou om die niche in te gaan? “Je moet begrijpen dat de corebusiness van Tacx natuurlijk de ontwikkeling en verkoop van hometrainers is. Wij met de bidons hobbelden er een beetje naast dus dan moet je wel voor je plekje vechten! Maar de filosofie bij Tacx was altijd: ‘we willen groeien dus werk hard, maar doe vooral je eigen ding en dan zien we het wel’. Met mijn collega Joy Schoelink ging ik met een klein busje naar de beurzen. Joy is het salesbeest, zij trekt de mensen de stand in. We deden alles zelf, het standje opbouwen, heel veel sjouwen natuurlijk… dat was hard werken maar ook heel erg leuk. Op de PSI waren we beginners, we wisten niets! De b2b markt was totaal nieuw voor ons… Als de baas van IGO POST bijvoorbeeld met zijn vrouw langsliep dan zag je iedereen op hen focussen, en dachten wij ‘o god, daar is een belangrijk iemand, die moeten we in de gaten houden!’ Op die manier werden we een beetje wegwijs. Zo kwamen we ook op de CTCO in Lyon terecht. Daar stond ik echt met klotsende oksels. Ik sprak een beetje ‘boeken Frans’, en Fransen praten veel en dat verstond ik lang niet allemaal maar als ze dan eindigden met een vraag, bijvoorbeeld de levertijd, dan kon ik die gelukkig beantwoorden! Je werd daar toen met open armen ontvangen, want er was nog niet veel concurrentie. Dan kreeg ik een aanvraag voor 5000 bidons en was ik super blij, en tegelijkertijd natuurlijk nerveus of alles wel goed zou gaan. Nu heb ik elke week wel een paar orders van 50.000 bidons.” Uit de heup schieten Hoe is het om nu onderdeel te zijn van zo’n grote international als Garmin? “Het is super interessant en leerzaam. Tegelijkertijd was het voor ons best een overgang om als familiebedrijf met zo’n 60 man in een corporate omgeving terecht te komen. Alles moet volgens richtlijnen want het is een beursgenoteerd bedrijf en de structuur is hiërarchischer. Wij waren gewend om als het ware vanuit de heup te schieten: was er een probleem dan gingen we dat oplossen. Bij Garmin gaan ze het probleem eerst analyseren. Ik weet nog wel dat we met onze oren zaten te klapperen van alle afkortingen die over de tafel vlogen in de eerste meetings!” “Wat wij hier doen bij Bottle Promotions is echt een niche voor Garmin. Zij hebben de expertise niet en hebben ons de vrije hand gegeven. We doen onze eigen marketing en sales want die afdeling werkt anders dan bij Garmin. Zij verkopen rechtstreeks aan de klant en in hun marketing is de sfeer **Vertaling: ‘Vrouwtje, dat moet je zo niet meer doen joh, en als hij nou gaat zeiken, vooral niet moeilijk doen, gewoon ‘ja meneer, nee meneer’ zeggen om de dingen voor elkaar te krijgen’ en het gevoel bepalend, en het is een hip merk. Wij hebben b2b communicatie en daarbij gaat het om levertijd, kleuropties en bedrukking, meer praktische zaken dus.” Flexibel Hoe zit het met de concurrentie? “In principe zijn alle promotionele producten concurrentie voor ons want iemand kiest voor, zeg, een T-shirt of voor een bidon. Maar voor de bidons an sich valt de concurrentie mee. Omdat we de machines hier hebben staan zijn we heel flexibel.” Achter de tafel waaraan we zitten is een groot raam dat uitzicht biedt op de fabriek. Gedurende ons gesprek zie ik een heleboel, in dit geval oranje, bidons van de band af rollen. Een groot deel van de productie vindt hier plaats en in de hallen ernaast. Ondersteuning vindt plaats in het Tacx gebouw in Oegstgeest waar de spuitgietafdeling, HR, finance, en product ontwikkeling, gevestigd zijn.” Wat kun je eigenlijk nog verbeteren aan zo’n bidon? “Dat zit hem vooral in duurzaamheid. We zitten met een Polyethyleen bidon in een lastig parket. Plastic is niet heel populair en voorlopig zijn er geen echte alternatieven. Wij doen heel veel onderzoek en hebben gesprekken met leveranciers om de meest duurzame en groene oplossingen te vinden en aan te bieden. Op dit moment ben je toch in keuze beperkt als iets lang mee moet gaan. We werken wel met monoplastics dus dat betekent dat alle onderdelen los van elkaar goed te recyclen zijn. Verder hebben we suikerriet bidons, biologisch afbreekbare bidons en zijn we met de ontwikkeling van Tritan flessen bezig. Dat geeft geen smaak en geen geur af, en gaat 15 jaar mee.” Wie zijn jullie klanten? “We verkopen heel veel sport gerelateerd. Via evenementenbureaus en distributeurs leveren we bijvoorbeeld aan sportevenementen zoals marathons en wielerevents. Maar ook de markt van de (sport)drankjes is groot. En dan de ‘algemene’ promotionele branche natuurlijk. We hebben “Ik vind het leuk om mensen een beetje uit hun comfortzone te duwen.” 31 2023 - nummer 7 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5