9 De branche moet aan de bak Nu was er in het afgelopen jaar op supportersgebied weinig te doen en dat verklaart wellicht dit lage percentage. Aan de andere kant, het EK Voetbal in 2024 alsmede de Olympische Spelen Parijs staan voor de deur. Twee derde van de ondervraagde distributeurs en suppliers verwacht niet dat er extra omzet gerealiseerd zal worden vanwege deze evenementen. Degenen die dat wel verwachten hebben vooral hun ogen gericht op het EK Voetbal, dat meer extra omzet belooft te brengen dan de Olympische Spelen of andere sportevenementen. Ter vergelijking: ook in het eindejaarsonderzoek onder opdrachtgevers is naar de mogelijke rol van het EK Voetbal en de Olympische Spelen 2024 gevraagd. 88% van de opdrachtgevers zegt nu dat ze daar geen promotionele aandacht aan zullen schenken. Misschien is dat ook wel verklaarbaar na de matige resultaten van Nederland op het EK 2020 en problemen rond Qatar tijdens het WK 2022. Maar wat niet is kan nog komen. Duidelijk is wel dat distributeurs die supportersartikelen willen verkopen, een overtuigend verhaal voor hun klanten zullen moeten houden. Hoe lang bestaan distributeurs en suppliers? In het Distributeursonderzoek 2023 is verder gevraagd naar het oprichtingsjaar van de deelnemende bedrijven. Bij distributeurs loopt dat nogal uiteen: 17% van de distributeurs is in 2015 of later opgericht, dus niet ouder dan 8 jaar. 11% van de bedrijven is al vóór 1975 opgericht, en die distributeurs bestaan dus al bijna 50 jaar of langer. Bij suppliers zijn er weinig jonge bedrijven: 5% is in 2015 of later opgericht, maar niet minder dan 29% is vóór 1975 opgericht. De gemiddelde leeftijd van een distributeur (als bedrijf) is in 2023 27,1 jaar, terwijl een gemiddelde supplier al 38,9 jaar bestaat. Je kunt hieruit afleiden dat de promotionele producten branche toch wel redelijk gedomineerd wordt door relatief sterke bedrijven die al vele stormen hebben doorstaan, zoals de kredietcrisis en de coronacrisis. Samenvattend: het is in het afgelopen jaar niet slecht gegaan in de branche. Er zijn behoorlijke resultaten behaald maar de groeicijfers zijn minder dan een jaar geleden. De vooruitzichten voor 2024 lijken, als we de opdrachtgevers moeten geloven, niet heel positief te zijn, met stagnerende of licht teruglopende budgetten. De grote uitdaging voor de distributeurs en suppliers is de trend naar nog veel meer duurzaamheid. En het ziet er volgens de ondervraagde distributeurs en suppliers naar uit dat dit niet per definitie tot meer omzet hoeft te leiden. Inhaken op duurzaamheid zal vooral betekenen dat je daarmee negatieve tendensen in de branche enigszins kunt compenseren. Wie verwacht dat de totale markt voor promotionele producten in de komende jaren sterk zal doorgroeien komt bedrogen uit. Het is goed om uit dit onderzoek te constateren dat veel distributeurs en suppliers zich hiervan bewust zijn en zich al oriënteren op de mogelijkheden om bedreigingen om te zetten in kansen. PROMOTIONEEL TEXTIEL EN TASSEN RECLAMEARTIKELEN / GIVEAWAYS SCHRIJFWAREN OUTDOOR EN VRIJE TIJD KANTOORARTIKELEN ELEKTRONICA EN ACCESSOIRES GLAS EN PORSELEIN HOME EN INTERIEUR SPORT- EN SUPPORTERSARTIKELEN LEVENSMIDDELEN EN DRANKEN SPEELGOED EN SPELLEN UURWERKEN, SIERADEN EN LEDERWAREN LICHAMELIJKE VERZORGING EN COSMETISCHE PRODUCTEN ANDERS DIAGRAM 4: MEEST VERKOCHTE PRODUCTEN DISTRIBUTEURS IN 2023 DISTRIBUTEURS AANTAL JAREN 2023 27,1 2022 24,9 2021 25,4 2020 25,0 2019 26,9 DIAGRAM 5: GEMIDDELDE LEEFTIJD DISTRIBUTEUR (ALS BEDRIJF), 2019-2023 0 102030405060 21 2023 - nummer 7 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5