De branche moet aan de bak deze cijfers laten zien dat er toch de nodige stappen gezet zijn om de logistieke lijnen in te korten. We hebben ook weer, net als in voorgaande jaren, aan de deelnemende distributeurs gevraagd hoe belangrijk hun klanten certificering inzake productsamenstelling, productveiligheid en duurzaamheid vinden. Een kwart van de distributeurs geeft dan aan dat hun klanten dat zeer belangrijk vinden, en 45% geeft aan dat hun klanten dat enigszins belangrijk vinden. Dit blijkt uit diagram 2. Met andere woorden: zo’n 70% van de klanten vindt certificering belangrijk. Dat is hetzelfde percentage als in 2022, alleen nu vindt men het nog veel belangrijker dan vorig jaar. En aannemelijk is dat die tendens zich zal voortzetten. Variatie in inkoop en verkoop Op de vraag bij hoeveel verschillende suppliers een distributeur zijn inkopen doet komt naar voren dat men zaken doet met gemiddeld 22,5 verschillende suppliers, zoals blijkt uit diagram 3. Dat is iets meer dan in voorgaande jaren: in 2022 kocht men nog in bij gemiddeld 20,8 suppliers. Het aantal suppliers waar men inkoopt maakt al duidelijk dat veel distributeurs een breed productenpakket aan de eindklanten bieden. Dat blijkt ook uit diagram 4, waarin de in 2023 meest verkochte productgroepen door distributeurs weergegeven worden. We hebben distributeurs gevraagd hun top-3 aan te geven van best verkochte productgroepen in 2023, en voor alle distributeurs gezamenlijk komt daaruit naar voren dat ‘promotioneel textiel en tassen’ bij 56% van de distributeurs tot hun top-3 behoren. De tweede plaats wordt ingenomen door ‘reclameartikelen/give-aways’ met 52%. En op de derde plaats komen dan, met enige afstand, ‘schrijfwaren’ met 34%. Slechts 6% beschouwt ‘sport- en supportersartikelen’ als één van hun top-3 meest verkochte artikelen in 2023. 0 10 40 20 50 30 60 70 2023 2022 2021 2020 ZEER BELANGRIJK ENIGSZINS BELANGRIJK NIET BELANGRIJK, MAAR OOK NIET ONBELANGRIJK ENIGSZINS ONBELANGRIJK ZEER ONBELANGRIJK IK WEET HET NIET DIAGRAM 2: BELANG VAN CERTIFICERING BIJ OPDRACHTGEVERS, 2020-2023 DISTRIBUTEURS 2023 2023 2023 2023 % % % % MINDER DAN 5 20 16 13 6 5 TOT 10 18 23 20 35 11 TOT 20 22 23 21 24 21 TOT 30 12 15 22 19 31 TOT 40 9 5 7 4 41 TOT 50 3 9 4 3 MEER DAN 50 16 9 13 9 TOTAAL 100 100 100 100 GEMIDDELD 22,5 20,8 22,8 19,5 DIAGRAM 3: AANTAL SUPPLIERS/FABRI- KANTEN WAAR DISTRIBUTEURS INKOPEN 8 19 2023 - nummer 7 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5