8 De branche moet aan de bak in 2023 een gemiddeld lager orderbedrag. De andere helft zag het gemiddelde orderbedrag niet veranderen. Slechts 10% van de suppliers had in 2023 een gemiddeld hoger orderbedrag dan in 2022. Ruim de helft van de distributeurs en twee derde van de suppliers zag het aantal klanten in 2023 stijgen ten opzichte van 2022. Dat bij elkaar verklaart de eerder genoemde omzetgroei in dit jaar: meer klanten en een hoger gemiddeld orderbedrag zijn immers de bouwstenen van omzetgroei. Er is bovendien bij de ondervraagden een redelijke tevredenheid over de behaalde marges in 2023. 70% van de distributeurs is enigszins of zeer tevreden over die behaalde marges en dat geldt ook voor 76% van de suppliers. Maar zoals eerder gezegd, de vooruitzichten voor 2024 zullen het niet gemakkelijk maken om dezelfde tevredenheid in 2024 te creëren. Net zoals in voorgaande jaren hebben we ook weer aan de distributeurs en suppliers gevraagd hoe zij denken dat zij presteren in vergelijken met hun concurrenten. Voor zover men dat kan beoordelen zegt ruim de helft van de distributeurs en suppliers dat ze het vermoedelijk net zo goed als hun concurrenten doen. Een kwart van de distributeurs denkt het beter te doen dan de concurrenten. In dat opzicht zijn suppliers nog zelfverzekerder, want 43% van hen denkt het beter te doen dan de concurrentie. Duurzaamheid staat centraal We noemden het hiervoor al: ‘duurzaamheid’ is hét topic van de komende tijd. De branche heeft op dit gebied al de nodige stappen gezet. Zoals uit diagram 1 blijkt, is het percentage van de omzet van 2023 van distributeurs wat betrekking heeft op duurzame artikelen 32,8%. Dit tegenover 24,5% een jaar geleden. Een snelle groei dus van het belang van duurzame artikelen. Bij suppliers ligt dit nog iets hoger: het aandeel van duurzame artikelen is bij hen in 2023 36,4%, terwijl dat in 2022 nog 33,3% was. We kunnen dus stellen dat van elke drie euro omzet in de markt van promotionele producten één euro aan duurzame artikelen besteed wordt. Eén van de aspecten die met duurzaam te maken heeft is de locatie waar promotionele producten geproduceerd worden. Net als vorig jaar zegt de helft van de distributeurs dat het aandeel van in Europa geproduceerde producten aan het toenemen is; een kleine 10% zegt zelfs dat zij uitsluitend in Europa geproduceerde producten verkopen. Bij de suppliers is het beeld iets anders: één op de vijf verkoopt geen producten die in Europa geproduceerd zijn terwijl 14% van de suppliers uitsluitend producten verkoopt die in Europa geproduceerd zijn. Een kleine 40% ziet wel dat het aandeel van in Europa geproduceerde producten bij hen toeneemt. Europa zal nooit alle productie van de landen buiten Europa kunnen overnemen, maar 0 10 20 30 40 2023 2022 2021 2020 SUPPLIERS DISTRIBUTEUR DIAGRAM 1-AANDEEL DUURZAME ARTIKELEN IN DE OMZET VAN DISTRIBUTEURS EN SUPPLIERS, 2020-2023 17 2023 - nummer 7 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5