8 In de eerste helft van november vonden weer de jaarlijkse door onderzoekbureau One Question uitgevoerde PromZ eindejaarsonderzoeken plaats onder distributeurs en suppliers en onder eindklanten (opdrachtgevers). Een snelle blik op de resultaten leert dat het afgelopen jaar redelijk is verlopen, maar dat in de komende jaren de nodige zeilen bijgezet moeten worden. Enerzijds omdat de markt een veel lager groeitempo zal laten zien, en anderzijds omdat het onderwerp ‘duurzaamheid’ zeer bepalend zal worden voor het wel en wee van de distributeurs en suppliers. In dit artikel zullen we een aantal onderzoeksresultaten nader beschouwen. DE BRANCHE MOET AAN DE BAK We beginnen met datgene waar iedereen natuurlijk in geïnteresseerd is: de verkoopontwikkeling. Gemiddeld genomen rapporteren distributeurs in 2023 een omzetplus van 6,3%. Vorig jaar was de omzetgroei nog gemiddeld bijna 16%, en dat gold ook voor 2021, toen de omzetterugval door corona van 2020 werd goedgemaakt. We zien dus dat de omzetgroei in 2023 een stuk lager ligt dan in de voorgaande twee jaren. Ook gezien de inflatiecijfers is een omzetplus van 6,3% niet te beschouwen als een geweldige uitkomst. Een zelfde ontwikkeling zien we bij de suppliers, hoewel daar de omzetgroei wat groter is. In 2023 bedraagt deze 11,1% tegen 19,8% in 2022 en 13,4% in 2021. Ook voor suppliers geldt dus dat de omzetgroei in 2023 een stuk lager is dan men in de afgelopen jaren gewend was. Toch is de omzetgroei bij suppliers in 2023 hoger geweest dan men een jaar gelden verwachtte: toen ging men nog uit van een omzetgroei van 6,5% in 2023. De distributeurs gingen een jaar geleden uit van een omzetgroei van 8,0% en dat is meer dan de eerder genoemde 6,3% die in werkelijkheid gerealiseerd is. Hoe het volgend jaar gaat? Distributeurs denken dat ze in 2024 wel 9,0% omzetgroei zullen realiseren terwijl de suppliers denken aan een omzetgroei van 12,4%. Het is zeer DISTRIBUTEURSONDERZOEK 2023 de vraag of die groeicijfers volgend jaar gehaald worden, omdat uit het eindejaarsonderzoek onder opdrachtgevers van november 2023 blijkt dat de budgetten van de opdrachtgevers volgend jaar met zeker 2% zullen dalen. Al met al zullen distributeurs en suppliers rekening moeten houden met onder druk staande budgetten bij de opdrachtgevers, en de daaruit resulterende druk op de omzet. Omzetbepalende factoren Ook in een ander verband is het aannemelijk dat de markt eerder zal stagneren of zelfs zal dalen, dan groeien. In het Distributeursonderzoek 2023 is gevraagd of men in eigen woorden kon aangeven welke ontwikkelingen men in de komende vijf jaar verwacht. Bijna unaniem wordt dan duurzaamheid als hét belangrijkste issue genoemd. In het kielzog daarvan is een vergroting van de markt van promotionele producten niet zo waarschijnlijk. Terug naar de omzetontwikkelingen. Zoals elk jaar is ook gevraagd hoe de ontwikkeling van de gemiddelde ordergrootte was. Die blijkt bij distributeurs wat gegroeid te zijn: bijna de helft zag een groter gemiddeld orderbedrag, één op de vijf zag het gemiddelde orderbedrag in 2023 lager worden terwijl ongeveer een derde van de distributeurs een zelfde gemiddelde in 2023 kon noteren als in 2022. Bij suppliers ligt dit precies andersom: bijna de helft noteerde 15 2023 - nummer 7 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5