PROMZ VAK 03-2023

8 dealers van promotieartikelen of drukdienstverleners. Tegelijkertijd is deelname aan de HAPTICA® live niet gebonden aan lidmaatschap van een vereniging of een uitnodiging van een distributeur van promotieartikelen. Dit concept maakt ons uniek, althans op de Duitstalige markt voor promotieartikelen. Als gevolg daarvan slagen we er altijd in om, naast ervaren kopers van promotieartikelen van grote, bekende bedrijven en organisaties, ook beslissers van haptische reclame uit de marketingsector aan te trekken, die nog niet zoveel ervaring hebben met deze meest tastbare vorm van reclame. Dat vergroot de markt voor alle deelnemers. Terwijl aan het begin van het jaar verschillende besloten beurzen plaatsvinden met een bijna identieke doelgroepstructuur, is de HAPTICA® live met zijn open opstelling uniek. Onze bezoekersstructuur is onze USP. Hoe hoog is het aandeel van eindgebruikers op de HAPTICA® live? Scherer: Ongeveer 60% tot 70% van de bezoekers zijn besluitvormers, managing directors of medewerkers uit de reclame-industrie, van bedrijven van alle groottes en uit alle sectoren volgens onze jaarlijkse bezoekersstatistieken. Natuurlijk richten we ons niet alleen op eindgebruikers – alle bezoekersgroepen kunnen de HAPTICA® live gebruiken voor hun respectievelijke wensen en eisen. We zijn ook nadrukkelijk voorstander van distributeurs van promotieartikelen of reclamebureaus die de HAPTICA® live bezoeken samen met hun klanten. Dat kost hen niets – integendeel, er is een extra stimulans: distributeurs en bureaus die hun klanten meenemen, profiteren van een VIP-status en dus ook van gratis catering. Dit geldt ook voor hun gasten. Barth: Na inmiddels elf edities geniet de HAPTICA® live een hoge status onder de bezoekers en zoals we hebben geleerd uit enquêtes, gesprekken en interviews, is dit niet in de laatste plaats te danken aan de opzet van het evenement: we houden het bewust heel compact om de bezoekers niet te overbelasten – wie op zoek is naar inspiratie voor zijn marketingactiviteiten of misschien op zoek is naar concrete producten voor een specifieke campagne of communicatiedoel, zoekt kwaliteit, geen kwantiteit. In plaats van een overvloed aan overbodige aanbiedingen, presenteren we een goede, hoogwaardige selectie, die tegelijkertijd min of meer het hele spectrum van de markt beslaat – er is immers nauwelijks een veelzijdiger reclamemedium dan haptische reclame. Last but not least is de "Ervaring van Haptische Reclame" meer dan alleen een beurs – dankzij het veelzijdige ondersteunende programma, dat extra toegevoegde waarde biedt voor de bezoekers. Overigens waarderen de branchbezoekers dit aspect in het bijzonder, zoals de uitgebreide feedback die we ontvangen aantoont. 59 2023 - nummer 5 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5