PROMZ VAK 03-2023

54 Tobias Gottwald heeft een lange staat van dienst in de wereld van promotionele producten. In 2005 begon hij onder de naam Promostore vanuit huis met de import van lanyards. Dat breidde zich snel verder uit naar andere producten. Promostore is in verschillende landen actief, waaronder Nederland. Ook supplier Goprom, in 2019 overgenomen door Reflects, was een onderneming van Gottwald. Waarom besloot Gottwald in het najaar van 2018 om met Mister Bags te beginnen? ‘Er was in Duitsland nog geen bedrijf dat zich richtte op duurzame katoenen tassen. De focus lag op ‘goedkoop’. De aanbieder met de laagste prijs kreeg de order. Ik wilde betere en meer gecertificeerde producten maken. Mijn idee was om echt een duurzame onderneming op te zetten; een groen en sociaal bedrijf met een nette winst.’ Wereld op z’n kop Gottwald wijst op het feit dat de balans in de samenleving is doorgeslagen. ‘Als je een supermarkt ingaat, zie je links de ‘gewone’ bananen liggen. Rechts liggen de bananen met een sticker. Daarop staat het bio-logo. Dat is de wereld op Het Duitse Mister Bags heeft een duidelijke missie: eerlijke en duurzaam geproduceerde katoenen tassen bieden voor de promotionele markt. Er is behoefte aan kwaliteit, stelt oprichter Tobias Gottwald. Want wat heb je aan een tas die niemand gebruikt? ‘Daarom willen wij die favoriete tas van mensen maken; hun lievelingstas.’ ‘WIJ WILLEN JE LIEVELINGSTAS MAKEN’ DE DUURZAME MISSIE VAN TOBIAS GOTTWALD MET MISTER BAGS z’n kop. Het zou normaal moeten zijn dat we een sticker plakken op de banaan die de minder verantwoorde keuze is. Zo gaat het met veel dingen: we kopen goedkope producten die snel bij het afval belanden. Daarom was mijn gedachte: zorg dat die tas in orde is. Gebruik duurzaam biologisch katoen en betaal de boeren een rechtvaardig salaris.’ De duurzame gedachte komt terug in de hele bedrijfscultuur van Mister Bags, benadrukt Gottwald. ‘In onze missie gaan we uit van de drie pijlers economie, ecologie en sociaal handelen. Dat geldt niet alleen voor de tassen die we verkopen maar ook voor de producten en diensten die we zelf gebruiken. Dat gaat van de fairtrade koffie en thee die we drinken tot de zonnepanelen en de groene stroom, en van de elektrische Smart tot het duurzame toiletpapier van Goldeimer, waarmee we de bouw van veilige sanitaire voorzieningen in Afrika ondersteunen.’ Gottwald werkt voornamelijk samen met producenten in India. Elke partner daar heeft hij persoonlijk leren kennen, van de katoenplantage en de spinnerijen tot aan de weverij. ‘Hun processen, van de teelt tot aan de arbeidsomstandigTobias Gottwald DOOR ALLARD FREDERIKS

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5