PROMZ VAK 03-2023

Promotioneel met impact 9 is ook op andere producten te drukken. “Een gerecyclede waterfles bijvoorbeeld, mocht je die cadeau willen doen. De QR-code wordt op de fles gedrukt, waarbij er dus ook een boom wordt gegeven met de positieve boodschap dat de CO2-uitstoot die bij de productie van de waterfles teweeg is gebracht gecompenseerd wordt. Voor alle geefopties kunnen een bedrijfslogo en gepersonaliseerde boodschap worden toegevoegd.” Regreening partners Treebytree, met standplaats Den Haag, rolt zijn concept uit over Europa en is inmiddels ook actief in de VS. Het bedrijf werkt exclusief samen met distributeurs van promotionele producten. Zij worden ‘Regreening partners’ door zich aan te melden. Zo wordt het volgens Van Styrum mogelijk om sneller op te schalen. “Belangrijk daarbij is dat zij net zo veel verdienen aan de boom als aan andere promotionele producten. Dat lukt goed. Gelukkig, want de noodzaak voor dit soort initiatieven is groot. Het publiek, en zeker millenials en Gen Z, wordt steeds kritischer op fysieke cadeautjes. Mensen willen geen rommelgifts en producten meer die ze nooit gebruiken. Mijn tip voor de branche? Houd je aanbod nog eens goed tegen het licht. Al zijn veel grote én kleine bedrijven al heel goed bezig.” Een kilo voor een kilo Branchegenoot Maxilia onderzoekt al enige tijd de mogelijkheden van circulariteit en biedt onder meer artikelen aan die zijn gemaakt van gerecyclede materialen. Verschil maak je het liefst bij het begin, vindt oprichter Cor van Engelenhoven. “Door in beginsel al te kiezen voor duurzamere alternatieven dus. Als westers bedrijf kun je dat soort beslissingen nemen. In veel andere landen zijn daar natuurlijk veel minder mogelijkheden voor. Zeker tijdens mijn bezoeken aan Afrika vond ik het stuitend hoe de natuur en straten er vol liggen met plastic afval dat, áls het wordt verzameld, in brand wordt gestoken. Met alle gevolgen van dien.” Het was een van de redenen voor het bedrijf uit Rhenen om lokaal, in Oeganda, een initiatief om plastic uit het milieu te halen te steunen. Met een kilo-voor-kiloprogramma, om precies te zijn. De opzet is simpel: voor elke kilo relatiegeschenken (uit eigen drukkerij) die er bij Maxilia wordt verkocht, betaalt het bedrijf het uit het milieu halen en recyclen van één kilo plastic afval in het Afrikaanse land. Hiervoor steunt het lokale partner Eco Brixs. De lokale bevolking verzamelt het afval en kan dit tegen een vergoeding inleveren op 50 verschillende locaties. Vervolgens wordt het plastic gescheiden en verwerkt tot producten zoals planken en bakstenen waarmee lokaal huizen kunnen worden gebouwd. “Hoe meer we verdienen, des te meer we investeren in het programma en des te meer impact er wordt gemaakt. Die impact is meerledig. We halen plastic uit de natuur, en helpen daarnaast zo’n 3000 mensen aan werk en een beter bestaan. Zo kunnen de Oegandezen met het inzamelen van afval ook bonnen krijgen waardoor hun kinderen naar school kunnen.” Begin klein Maandelijks wordt er zo’n 50.000 kilo afval gescheiden en verwerkt volgens Van Engelenhoven. Het doel is om deze hoeveelheid op termijn te verdubbelen. Ook moet er een certificaat komen dat wordt uitgereikt aan de klanten van Maxilia, laat hij weten. “Hierop wordt vermeld hoeveel plastic afval er uit het Oegandese milieu is gehaald dankzij hun aankoop. Dat maakt de invloed heel tastbaar. Bovendien laat het hen zien dat je ook met promotionele producten en reclame maken iets terug kunt doen.” Van Engelenhoven ziet hoe verschillende klanten bezig zijn met duurzaamheid. Al is zijn ervaring dat dit voornamelijk de grotere spelers zijn. “Zij hebben het nastreven van en bijdragen aan het bereiken van de sustainable development goals vaak wel opgenomen in hun missie. In het mkb, waaraan wij toch ook veel leveren, zie je die beweging toch iets minder. Het probleem is daarnaast dat er in de praktijk nog veel wordt gekozen voor goedkoop. Er worden nog steeds miljoenen goedkope pennen verkocht. Puur plastic afval.” De branche heeft een verantwoordelijkheid, vindt Van Engelenhoven, óók om het bewustzijn bij de klant te vergroten. Duurzamere keuzes op productniveau zijn vaak prima te verdedigen, zo redeneert hij. “Iedereen snapt dat een katoenen tasje langer meegaat dan een kartonnen en dat dit natuurlijk ook geldt voor de zichtbaarheid van de klant. Zijn logo blijft er simpelweg langer door in beeld.” Gevraagd naar tips voor diegenen die duurzaamheid wat meer handen en voeten willen geven, zegt hij: “Vermijd het volgen van hypes en haal jezelf geen ingewikkelde toestanden op de hals. Begin gewoon klein. Het best is een initiatief dat dichtbij jezelf ligt omdat de kans op een langdurig effect dan groter is. Zelf vind ik het bijvoorbeeld fijn om anderen te helpen. Ons kilo-voor-kiloprogramma past bij mij. Je kunt je wel focussen op geld verdienen, maar moet ook je rol op aarde niet vergeten. Als bedrijf heb je er een missie bij.” “Zeker tijdens mijn bezoeken aan Afrika vond ik het stuitend te zien hoe de natuur en straten er vol liggen met plastic afval.” 43 2023 - nummer 5 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5