8 Verpakkingsexpert Steven de Cleen Het belang van goede verpakking, ook voor onze branche, is duidelijk. Maar waar moet je op letten? Hoe implementeer je verpakkingen die een goede indruk achterlaten? Daarvoor gaan we in gesprek met Steven de Cleen (59), opgeleid in marketing en ervaren in ontwerpen. Jarenlang heeft Steven het design bureau ‘PROUD Design’ gerund en verpakkingen ontworpen voor onder andere Arla, Breaker en Fairtrade Original. “Je hebt continu de uitdaging om een merk te begrijpen en dit vervolgens te communiceren. Daarin zoek je de juiste woorden en beeld bij elkaar. Neem bijvoorbeeld het beeld van een zonnebloem. Die staat in de ogen van de consument niet alleen voor het woord ‘zonnebloem’, maar bijvoorbeeld ook voor zomer, groei en blij.” is XD Connects. “Iedereen weet: als je mooie spullen wil, dan moet je naar XD Connects”, aldus John Michael Swaab, “dat is het resultaat van mooie verpakking, van die eerste indruk.” Wanneer je op de website van XD Connects kijkt en over de producten scrolt, zie je wat John bedoelt: producten met stuk voor stuk mooie verpakkingen in hetzelfde thema, die overeenkomen met de merkwaarden die XD Connects communiceert. Dit is iets wat volgens Steven de Cleen, verpakkingsexpert met een designbureau, belangrijk is: je vormgeving afstemmen op je merkwaarden. Die puzzel van beeld naar woord vertalen en andersom, is de puzzel waar Steven zo blij van wordt. Distinctive Brand Assets In ons gesprek komt al snel naar voren dat een goede verpakking voortkomt vanuit sterke branding met ‘Distinctive Brand Assets’, oftewel: onderscheidende merkelementen. De sterkste elementen in het vormgeven van je verpakking zijn vorm, kleur, beeld en typografie. Vorm leidt volgens Steven tot de meeste herkenning en is daarom van grootste belang. Denk maar aan de swoosh van Nike of de beugelfles van Grolsch. “Als je dit vervolgens kunt combineren met kleur, dan heb je eigenheid”, legt Steven uit, “zoals Mars dat doet: met de altijd rode letters in gouden omranding op een zwarte achtergrond, verandert een lettertype eigenlijk in vorm.” “Vorm leidt tot de meeste herkenning, denk maar aan de swoosh van Nike of de beugelfles van Grolsch.” 29 2023 - nummer 5 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5