PROMZ VAK 03-2023

28 In onze branche gebeurt het vaak: waarbij de consument het product in een prachtige verpakking krijgt, ontvangen bedrijven hetzelfde product in één grote doos. Logisch, want de verpakking hoeft de klant niet (zoals meer het geval is in fysieke winkels) over te halen tot verkoop. Maar de verpakking heeft méér nut dan het verleiden tot verkoop of het veilig vervoeren van een product. De verpakking van een product is namelijk de eerste indruk van de fysieke ontmoeting met het product en speelt daardoor een grote rol in de perceptie van het product. Brownie experiment Dit blijkt uit een experiment dat Warink in 2006 heeft gedaan naar de rol van presentatie in de waardeperceptie van brownies. In dit onderzoek kregen drie testgroepen dezelfde brownie voorgeschoteld, maar op een andere manier gepresenteerd. De eerste groep kreeg hem op een servet, de tweede groep op een stuk papier en de derde groep op een porseleinen bord. Wat bleek? De deelnemers die de brownie op een servetje kregen waren bereid om 53 cent te betalen, op het papieren bordje 76 cent en degenen die de brownie op het porseleinen bord kregen, waren bereid maar liefst 1 euro en 27 cent te betalen. De “In onze branche wordt het belang van de verpakking nog te weinig ingezien,” zegt John Michael Swaab, directeur van Het Portaal Media, terwijl hij zich door zijn kantoor baant om uit te beelden wat hij bedoelt. “Kijk, dit horloge doosje heb ik nog altijd bewaard, prachtig! Dat is leuk om te krijgen en te geven.” Hij grijpt een sweater van zijn bureau. “En dan deze sweater: zo’n prachtig product, maar minder leuk om te geven. Die komt namelijk in een enorme doos waar iedereen zijn maat uit mag graaien - dat doet toch af aan de beleving van het product?” VERPAKKINGEN: DE STILLE AMBASSADEUR VAN EEN PRODUCT Vertaling naar onze branche Hoe vertalen we dat naar onze markt? Kijk bijvoorbeeld naar een supplier als PF die de Parker pen vertegenwoordigt: hoewel ‘een pen’ in onze branche valt onder ‘strooigoed’, valt de Parker pen hier totaal niet onder. Hoe komt dat? Allereerst is het natuurlijk een kwalitatieve pen, maar de presentatie in het luxe doosje met een lint eromheen draagt hier ongetwijfeld aan bij. “Het is nu eenmaal zo dat je hetzelfde product middels de verpakking voor een hogere prijs kunt verkopen”, legt verpakkingsexpert Steven de Cleen uit. Een ander goed voorbeeld uit onze branche verwachting die geschept werd door de presentatie, beïnvloedde de ervaring van dezelfde brownie. De brownie op het porseleinen bord werd lekkerder gevonden en de deelnemers waren bereid er meer voor te betalen. DOOR: JENNY LEEUWENKAMP

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5