PROMZ VAK 03-2023

8 Het bedrijfspand ligt in een havengebied in Papendrecht aan een uitloop van de rivier de Merwede en naast relatiegeschenkenleverancier Viveledon. Beneden in het kantoor zijn ontwerpers aan het werk, boven is de salesafdeling gehuisvest. Hun bureaus grenzen aan een open lunchplek, met daarnaast een kleine showroom met kersttruien, sokken, badslippers, truien en sjaals. Nog altijd gaat Bosscher liever bij klanten langs met een koffer met samples omdat dan ‘binnen de kortste keren het hele team mijn spullen staat te bekijken en uit te proberen.’ We gaan zitten in het eenvoudig ingerichte kantoor van Bosscher. “Ik begon in 2002 met mijn eerste product: stoffen manchetknopen voor de retail. Ik was bezig aan de studie rechten, dat wil zeggen, ik deed pogingen maar het was meer Heineken dan studeren. Achteraf gezien had ik beter een praktische opleiding kunnen doen. Ik werkte erbij in de horeca wat hartstikke leuk was maar vrienden gingen op een gegeven moment serieuzere baantjes doen. Ik dacht, dat moet ik misschien ook maar eens gaan doen.” Manchetknopen “Ik werkte twee keer in loondienst maar dat was het niet voor mij. Toen ik op het punt stond ‘wat nu?’ vroegen mijn Als hij niet in de promotionele artikelen verzeild was geraakt, was Pieter Bosscher waarschijnlijk horecaondernemer geworden. ‘Gevoel voor serviceverlening en kunnen buffelen is in beide vakgebieden essentieel.’ Wat oorspronkelijk een eenmanszaak in manchetknopen was, is nu Bosscher International, een bedrijf met twaalf man gedreven personeel en vele custom made ‘premium wearables’. ‘NET ALS DE BESTUURDER VAN EEN VLIEGTUIG MOET JE SNEL INGRIJPEN OM NIET UIT KOERS TE RAKEN’ PIETER BOSSCHER OVER LEIDINGGEVEN EN ZINGEVING ouders me om naar Londen te komen, waar zij toen woonden. Daar kwam ik een man tegen die manchetknopen verkocht, en hij vroeg me of ik het leuk zou vinden om ze in Nederland te gaan verkopen. Dat leek me wel wat. Dat was het begin. Ik heb ze nog steeds in de collectie. In 2005 kwam ik Robbert Jan Doorenbos van Via Appia Promotie Artikelen tegen en hij nodigde me uit om in zijn pand in Rotterdam te komen werken. Hij verkocht promotionele producten en vroeg me een keer mee naar de PSI en van het een kwam het ander. Ik heb de retail vaarwel gezegd en ben verder gegaan in (in eerste instantie) herenaccessoires voor de b2b markt.” Wat was het dat je dacht, dit kan ik goed, dit ligt mij wel? “Dit werk ligt veel dichter bij werken in de horeca in de buurt. Als je goede horecaervaring hebt pas je perfect in deze business. Ik kijk ook of sollicitanten dat soort werkervaring hebben. En wat ook een pré is, is dat ze gereisd hebben. Als je bijvoorbeeld in je eentje een tijdje in Australië hebt rond getrokken, ben je bereid een stap te zetten die best wel spannend is. Dit werk is ook best spannend en uitdagend. Je komt in een nieuwe wereld, want niet veel mensen hebben ervaring in deze specifieke branche.” 21 2023 - nummer 5 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5