Een optimistisch verhaal in een zee van plastic 9 ‘het zal mijn tijd wel duren’. Kun je niet meer wegkijken en niets doen. Ik ben de laatste die het belerende vingertje zal wijzen naar onze branche, maar rotzooi blijven verkopen is geen optie meer. Er zijn alternatieve materialen en alternatieve manieren van productie. En die zou iedere distributeur moeten omarmen. Seaqual is er een van. Is dit het ei van Columbus. Nee, zeker niet. Maar het is een stap op weg naar iets beters. Wat is Seaqual? Het Seaqual initiatief bestaat eigenlijk uit drie onderdelen. Het opruimen, het verspreiden van kennis en het bouwen van een community. Te beginnen bij het opruimen. François vertelt: “Op dit moment collecteren wij plastic van stranden, rivieren en van land in Egypte, in Tunesië, in Vietnam, in Mexico en in Brazilië. Van al het gecollecteerde materiaal gebruiken we Pet en PP/PA6. De rest gaat naar lokale afvalverwerkers omdat wij er (nog) niets mee kunnen. Het PET vermalen we tot flakes en daar wordt uiteindelijk garen (Seaqual Yarn) van gemaakt. Van PP en PA6 maken we pallets Polymer. Daar wordt Seaqual Staple Fiber van gemaakt dat onder meer veel gebruikt wordt in de auto industrie. Maar behalve opruimen en productie in een van onze drie fabrieken, vinden we het belangrijk om kennis te verspreiden. We willen heel duidelijk de reden vertellen waarom we dit doen en willen zo transparant mogelijk zijn in wat we doen. Onze hele keten is zoveel mogelijk gecertificeerd en inmiddels kunnen we in ons materiaal een marker meesturen die door de hele keten te volgen is. Tot slot willen we een community bouwen van merken die onze Yarn gebruiken. We voorzien ze van onder meer marketingmateriaal en willen dat ze het eerlijke verhaal vertellen. Seaqual Yarn bestaat nu voor 10% uit eigen gecollecteerde PET en voor 90% uit post-consumer rPET. We willen natuurlijk dat aandeel van die 10% vergroten en zouden ook minder afhankelijk willen zijn van ingekocht rPET, maar zover is het op dit moment nog niet. Wanneer we Seaqual echter vergelijken met virgin polyester, dan besparen we 37% CO2, 34% water en 40% elektriciteit. Dat zijn echt wel hele flinke stappen vooruit.” De toekomst Seaqual bestaat pas sinds 2018 en is in die zes jaar gegroeid van net 70 merken met een licentie naar ruim 2000 merken die Seaqual gebruiken. En daarbij zitten grote bekende merken uit de auto-industrie zoals Fiat en Cupra maar ook bekende merken uit de kleding- en sportwereld zoals Puma en Paul & Shark. Iedereen die zich wil onderscheiden met een duurzamer materiaal is volgens François welkom. “We groeien nu hard door en worden gelukkig steeds professioneler. Ook in de promotionele markt zul je merken dat we steeds meer een gezicht krijgen in de nabije toekomst. Op dit moment zijn we de puntjes op de i aan het zetten met nieuwe ontwikkelingen als de introductie van een digitaal materiaalpaspoort, het introduceren van nieuwe materialen als vervanging voor ingekocht rPET en het opzetten van een foundation, waarmee we iets willen teruggeven aan de wereld. Zodra we dit rond hebben, laat ik je er graag meer over weten.” François heeft me rondgeleid door de fabriek en werkelijk het hele proces heb ik met eigen ogen kunnen bekijken. En ik moet bekennen dat ik onder de indruk was. Alle fabriekshallen liggen vol met zonnepanelen en het productieproces is heel interessant om te zien. Niet alleen het proces van de Yarn, maar ook die van chemische recycling. Is dit de oplossing voor onder meer de textielwereld? Nee, zeker niet. Maar het is sprong in de goede richting. Niets doen is namelijk geen optie. Zoveel hebben de feiten wel duidelijk gemaakt. Ocean (bound) plastic François Devy van Seaqual nam contact met mij naar aanleiding van een artikel in onze nieuwsbrief over een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde. Onderwerp van deze uitzending was ocean (bound) plastic. Ik claimde dat veel bedrijven ook uit onze branche onterecht gebruik maken van de term ocean plastic. Seaqual maakt wel degelijk gebruik van plastic uit de zee (alsook van rivieren, land en strand) en is heel duidelijk over de hoeveelheid die verwerkt wordt in hun garens. Op dit moment is dat 10% van het materiaal. Ik blijf daarom bij het standpunt dat een product gemaakt van Seaqual garen zich geen ‘ocean plastic’ product zou moeten noemen. Dat neemt niet weg dat ik het gebruik van deze garens enorm toejuich. Het is immers een stap voorwaarts naar een promotioneel product dat beter voor ons milieu is. Bovendien helpt Seaqual daadwerkelijk rivieren, stranden en zee oppervlak schoner te maken. 19 2023 - nummer 5 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5