9 15 2023 - nummer 5 - promzvak.nl Barcelona was het decor voor alweer de tweede editie van GXN, een internationaal netwerk van CEO’s uit de branche. Meer dan 60 deelnemers (zowel distributeurs als suppliers) uit alle werelddelen waren vertegenwoordigd tijdens het jaarlijkse congres dat georganiseerd wordt door ex PSI directeur Michael Freter. GXN PROPAGEERT INTERNATIONALE SAMENWERKING Het driedaagse event is een mix van netwerken en congres. Het congresgedeelte werd gevuld met onder meer internationaal bekend staande sprekers als de Belg Steven van Belleghem over customer experience en de Franse trendwatcher Thierry Zouzou over modetrends en kleuren in 2025. Na elke spreker ging een panel uit de zaal met elkaar in discussie over de onderwerpen die behandeld werden. Op zich een hele leuke opzet, die echter moeizaam uit de verf kwam omdat de onderwerpen die behandeld werden best ver weg lagen van de dagelijkse praktijk. Michael Freter presenteerde op de tweede dag de cijfers van een brancheonderzoek. Het is een aanzet voor verbetering binnen de Europese promo-industrie om net als in de VS nu eens goede cijfers te kunnen overleggen. Hieruit kwam een voorstel naar voren om alle individuele onderzoeksbudgetten binnen Europa te bundelen en te komen tot 1 groot brancheonderzoek zoals dat van de ASI in de VS. Grote vraag is natuurlijk of alle partijen op een lijn te krijgen zijn. Michele Bell, vice president van de ASI presenteerde de Amerikaanse branchecijfers en iedereen was hiervan onder de indruk. In de VS is iedereen volgens Bell dan ook “gek van data”. Het congresgedeelte werd afgewisseld met genoeg mogelijkheden om te netwerken. Diverse diners en borrels stonden op het programma en wie zijn oor goed te luisteren legde, kwam tot de conclusie dat dit onderdeel van het event wellicht het meest interessante was. Zo is duidelijk dat de Europese suppliers ineens een overweging zijn voor Amerikaanse distributeurs. Waar Amerika voorop loopt in veel zaken, lopen ze hopeloos achter op het gebied van bijDOOR PETER VAN GESTEL voorbeeld sustainability. En omdat grote opdrachtgevers als bijvoorbeeld Google hier wel om beginnen te vragen is Europa ineens een optie. Ook omdat Amerikaanse opdrachtgevers vragen om risicospreiding binnen de supplychain. Men wil een alternatief voor China. Op papier lijkt Vietnam een optie, maar het merendeel van de fabrieken daar is natuurlijk in handen van Chinezen. Andersom wordt er vanuit Europa met veel interesse gekeken naar de structuur van Amerikaanse distributeurs als American. Met een omzet van ruim 400 miljoen dollar een interessante partij. Waarom zou een dergelijke structuur (1 backoffice met inkoop, finance, legal, HR etc. en bundeling van vele kleine distributeurs) in Europa niet kunnen werken? Kortom, in de wandelgangen en aan tafel vonden de interessante gesprekken plaats. Toen aan het einde van de laatste dag naar verbeterpunten werd gevraagd, kwam naar voren dat men nog meer met elkaar met gesprek wilde. Zo werd er bijvoorbeeld een voorstel gedaan om de volgende editie een speeddate rondje te maken. Op die manier kom je wellicht sneller tot zaken. Een leuke suggestie wat mij betreft. Volgend jaar zal de GXN meeting in oktober plaatsvinden in München, kort na het Oktoberfest. GXN is wat ons betreft een welkome aanvulling in onze branche, omdat het de mogelijkheid geeft om op topniveau bij elkaar te komen en elkaar beter te leren kennen. Of zoals een van de grote Nederlandse suppliers zei “Het is alleen al de moeite waard om bij een issue de telefoon te kunnen pakken om je collega’s in Amerika of India te vragen hoe zij dat hebben aangepakt. Die contacten heb je hier opgedaan.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5