9 ‘Het is geweldig om te zien hoe andere bedrijven zich bij ons aansluiten’ Remco Krol Pottle Welke trend of ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? ‘Voor ons is duurzaam ondernemen de kern van alles wat we doen, en het is ook de trend die we in onze branche als onontkoombaar beschouwen. Het is goed dat steeds meer bedrijven deze visie delen en zich inzetten voor duurzaamheid, vooral op het gebied van circulariteit. Bij Pottle draait het allemaal om circulariteit – we geven glasafval een nieuw leven door er innovatieve producten van te maken. Het is geweldig om te zien hoe andere bedrijven zich bij ons aansluiten door hun glasafval te doneren, en zo hun steentje bijdragen aan een duurzamere wereld. Je zou kunnen zeggen dat circulariteit ons DNA is geworden.’ Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar en wat zijn je verwachtingen voor 2024? ‘We zijn een stichting. We hebben geen winstoogmerk. We vinden het heel belangrijk om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een zinvoller bestaan te bieden. Dat is dit jaar goed gelukt. Voor ons is dat een van de meest waardevolle aspecten van ons werk. Niet alleen zijn we bezig met het creëren van duurzame producten, we dragen ook actief bij aan het verminderen van werkloosheid en het stimuleren van inclusiviteit. Dat we een stichting zijn, betekent niet dat we ons handje ophouden. We willen een gezonde organisatie zijn. Dus we doen wel aan marketing en we benaderen winkels en bedrijven om kerstpakketten van ons af te nemen. Voor 2024 hebben we grote verwachtingen. We willen onze impact vergroten door nog meer mensen een plek te bieden bij Pottle. We hebben ambitieuze plannen om ons assortiment verder uit te breiden en te verhuizen naar een nieuwe plek waar deze groei mogelijk is. Verder blijven we ons inzetten voor onze circulaire visie, waarbij we glasafval omzetten in mooie, herbruikbare producten.’ Voor welke concurrent heb je veel respect en waarom? ‘Concurrentie? Daar zijn we eigenlijk niet zo van. We zijn meer fans van samenwerking dan van rivaliteit. Bedrijven zoals Fryslân Fungies, die oesterzwammen kweken op koffiedik, werken ook circulair. Zij inspireren ons omdat ze dezelfde doelen nastreven. Hun producten passen vaak perfect bij onze pakketten en we geloven in het bundelen van krachten om een groter verschil te maken.’ Zonder welk merk kun je niet? ‘Als er één merk is waar ik niet zonder kan, dan is het Jimmy Joy. Hun Plenny Bar maaltijdrepen zijn gewoon mijn go-to lunch. Ze smaken goed en zijn handig. Eerlijk gezegd ben ik er een beetje aan verslaafd. Ik kan me niet meer voorstellen anders te lunchen. Ik eet het zelfs soms als avondeten. Voorheen ging ik tussen de middag naar de supermarkt om een wit broodje te halen. Dat voelde niet goed. Nu heb ik een online abonnement en krijg ik elke maand de repen thuisbezorgd.’ Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? ‘Als we het hebben over dingen die me ’s nachts uit bed kunnen halen, dan moeten het epische avonturen zijn die nieuwe horizonten verkennen, onbekende paden betreden en gewoon dat gevoel van avontuur dat je hart sneller doet kloppen. Dus als je me wakker maakt en zegt: we kunnen nu naar de maan, dan zeg ik: oké, dat is goed. Maar het kunnen ook kleinere dingen zijn. Bijvoorbeeld als je een leuke geocache-zoektocht weet, of als je een apart beestje op straat hebt gezien.’ 13 2023 - nummer 5 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5