PROMZ VAK 03-2023

12 Intermediair en supplier. Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Jaime de Poorter (Brand-Butler) en Remco Krol (Pottle). Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? ‘Verdere vergroening van onze producten door de hele keten is een belangrijke ontwikkeling. Daarnaast wordt one-stopshopping steeds belangrijker. Bedrijven zullen nog kritischer kijken naar de total cost of ownership. Opdrachtgevers kiezen liever voor één partij die alles voor ze doet dan dat ze voor iedere aankoop moeten shoppen. Ze willen ontzorgd worden. Prijs wordt minder belangrijk. Kwaliteit, innovatie, snelheid van werken en de leverzekerheid worden bepalender.’ Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar en wat zijn je verwachtingen voor 2024? ‘2022 was voor ons een heel goed jaar. Die trend zet verder door in 2023, wat natuurlijk mooi is. We hebben twee jaar geleden de strategische keuze gemaakt om ons te richten op multinationals en corporates. De focus ligt nu echt op de grote ondernemingen die we veel service willen bieden. We verwachten dat we de positieve lijn in 2024 kunnen voortzetten.’ Voor welke concurrent heb je veel respect en waarom? ‘Wij hebben veel respect voor de grote internetpartijen, zoals Pinkcube en Objetrama. Ze begeven zich naar onze mening in een ander segment dan wij en bereiken ook een ander soort klanten. Wij weten uit ervaring hoeveel energie en geld het kost om als webshop succesvol te zijn. Hier goed in zijn en bovenin mee blijven doen vraagt veel van een organisatie.’ Zonder welk merk kun je niet? ‘Ik kan niet zonder mijn Trek Madone-racefiets. Ik vind het een mooi model, en ik kies ook specifiek voor dit merk. Ze zijn onderscheidend en ze lopen voorop in design. Ik fiets twee keer per week rondjes van tussen de zestig en honderd kilometer. Dat doe ik vooral om mentaal fit te blijven – even het hoofd leegmaken. Zakelijk gezien hechten we ons niet aan één merk, maar ik vind bepaalde nieuwe merken in onze branche wel interessant. Ik vind dat XD Connects echt iets onderscheidends doet met de IQONIQ- kledinglijn. Ieder product heeft een eigen digitaal paspoort met CO2-voetafdruk. Als de hele modewereld dat zou doen, zou dat een groot verschil maken.’ Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? ‘Voor sport. Om te kijken, bedoel ik dan. Voor het WK voetbal voor vrouwen ben ik deze zomer ook een keer eerder opgestaan. Ik kijk sowieso naar veel verschillende sporten. Ik heb veel respect voor onze topsporters. Je kan veel leren van hoe ze naar hun doelen toewerken. Ze geven nooit op. Ik zie ook overeenkomsten met het ondernemerschap, zoals het altijd moeten aanstaan en continu doseren. ‘Opdrachtgevers willen ontzorgd worden’’ Jaime de Poorter Brand-Butler DOOR ALLARD FREDRIKS

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5