PROMZ VAK 02-2023

note 89 2023 - nummer 3 - promzvak.nl Opening nieuw distributiecentrum Elasto PromZ Vak was onlangs aanwezig bij de opening van het nieuwe distributiecentrum van familiebedrijf Elasto in het zuiden van Duitsland. Ruim 400 mensen waren aanwezig bij deze feestelijke opening van het ruim 5.500 vierkante meter ‘state of the art’ gebouw, dat voor een heel groot deel gerobotiseerd is. Het distributiecentrum zal met name worden ingezet om kleinere oplages van producten zo snel en efficiënt mogelijk bij de klant te krijgen. Kortom, hiermee is Elasto goed voorbereid op de steeds grotere groep klanten die bestellen via internet. Het is dan ook zeker niet de bedoeling dat dit nieuwe centrum personeel zal ‘besparen’. Marcus Sperber (CEO van Elasto): “We willen onze mensen vooral slimmer inzetten en meer gebruik maken van hun individuele capaciteiten.” Sperber hield een emotionele speech, waarbij vooral het beleid vanuit Berlijn het moest ontgelden. Toenemende bureaucratie, stijgende energie- en grondstofprijzen en toenemende loondruk als gevolg van inflatie, dreigen Duitse ondernemers naar het buitenland te verjagen. De politiek biedt te weinig oplossingen voor deze problematiek. Ex GWW voorzitter Steven Baumgärtner – die zich binnenkort weer verkiesbaar zal stellen – had geen goed woord over voor het Duitse belastingstelsel. Er is wetgeving die promotionele producten en relatiegeschenken boven een bepaald bedrag extra belast. Daarmee is het in Duitsland het eerste medium dat te maken heeft met extra belastingdruk. Baumgärtner zal alles in het werk stellen om deze wetgeving tegen te houden. “Bij ieder geschenk dat wij geven zegt de ontvanger ‘dankjewel’. Heb je ooit een consument dankjewel horen zeggen bij een tv-reclame van bijvoorbeeld Audi? Nee toch! Maar wij zijn wel het enige medium dat extra belasting om zijn oren krijgt. En dat terwijl we als branche enorm veel investeren in bijvoorbeeld duurzaamheid. Laten we daarover praten in plaats van over extra belastingen.” Greenwashing: ocean plastic producten bestaan niet We wisten het stiekem al en de verhalen deden al veel langer de ronde. Keuringsdienst van waarde leverde het keiharde bewijs: Producten (en ja, ook promotionele producten) van ‘ocean plastic’ zijn één grote marketing leugen. Natuurlijk, het ligt er helemaal aan hoe je term ‘ocean plastic’ uitlegt. De consument denkt in ieder geval dat het plastic afval uit de oceaan betreft. Dit is echter niet het geval. In alle (= 100%) gevallen gaat het om zogenaamd ‘ocean bound plastic’. Dat betekent plastic die eventueel in zee ‘terecht zou kunnen komen’. In de praktijk betekent dit dat plastic gevonden in Maastricht ook ‘ocean bound’ zou kunnen zijn. Totale onzin dus! Er zijn geen regels over hoeveel grondstof er in een product moet zitten om iets ook daadwerkelijk zo te noemen. Dat geldt voor ocean plastic, maar ook voor rPet. Je handdoek dus een ocean plastic handdoek noemen als er nog geen 5% ocean bound plastic in zit is dus gewoon greenwashing. Hetzelfde geldt voor al die ocean plastic sokken die je overal tegenkomt. Ik ben geen groot voorstander van door de overheid opgelegde regelgeving, maar blijkbaar is onze branche niet in staat om zelfregulering toe te passen. Ook onze branche organisatie gaat zich hier niet aan branden. Dan maar regels vanuit Brussel (die zijn hier overigens al druk mee bezig). Ik kan me niet voorstellen dat er nog suppliers zijn die vanaf nu nog durven beweren dat hun product van ocean plastic gemaakt is. Wees gewoon eerlijk! Zeg dat er slechts 2% of 5% ocean bound plastic inzit. Doe datzelfde voor rPet en doe hetzelfde bij gerecycled katoen. Producten die 100% van gerecycled katoen gemaakt zijn, zijn een sprookje. Prima dat je dit soort materialen inzet, maar doe je aub niet groener voor dan je bent. Suppliers die dit wel doen, zullen in mijn ogen snel door de mand vallen en het niet gaan overleven. Klanten pikken het straks niet langer.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5