PROMZ VAK 02-2023

Uiteraard zullen jongeren nog wel het nodige moeten leren, en we hebben daarom ook aan de respondenten gevraagd of er in het MBO- en/of HBO-onderwijs meer aandacht zou moeten komen voor promotionele producten. Bijna de helft van de respondenten denkt dat dit zeker nut zou hebben. De andere helft zegt dat absoluut niet te weten, hetgeen erop duidt dat een behoorlijk aantal vakgenoten tot dusver niet al te geïnteresseerd is geweest in opleidingsmogelijkheden. Enkele respondenten melden met veel enthousiasme hun ervaringen met stagiaires. Ze komen daarbij in aanraking met alle ins en outs van het promotionele product, terwijl ze vaak binnenkomen met de gedachte dat het vooral om sales gaat. Onder het motto dat de jeugd de toekomst heeft lijkt de branche rijp te zijn voor een gerichte aanpak om ook voor jongeren een aantrekkelijke werkplek te bieden. Het ligt voor de hand om hierbij vooral naar PPP te kijken, een organisatie die al het nodige doet via de PPP Academy en het uitbrengen van het ‘Vakboek promotionele producten’. Maar misschien is er meer nodig. De leveranciers van promotionele producten op hun beurt kunnen individueel ook het nodige doen, bijvoorbeeld meer stagiaires een uitdagende werkplek bieden. Het mooiste is natuurlijk een branche waarin ervaren rotten samenwerken met jong talent, en ze hun krachten bundelen: de één met jarenlange ervaring met promotionele producten en de ander met lef en kennis inzake jongere doelgroepen. Dit lijkt de beste toekomstverzekering voor de branche te zijn. 9 0 0 10 10 20 20 30 30 40 40 50 50 60 60 70 70 De branche is redelijk aan het vergrijzen: er zijn te weinig jongeren in de branche actief Ja De branche heeft geen vergrijzingsprobleem: er zijn genoeg jongeren in de branche actief Nee Ik weet het niet Ik weet het niet SUPPLIERS DISTRIBUTEUR SUPPLIERS DISTRIBUTEUR DIAGRAM 1: VERGRIJZINGSPROBLEEM? DIAGRAM 2: HEEFT DE KOMST VAN JONGEREN IN DE BRANCHE GEVOLGEN? ten haast wel de suppliers zijn. Zij hebben immers in hun dagelijkse werk alleen maar te maken met mensen die in de branche werkzaam zijn: de distributeurs. Terwijl distributeurs op hun beurt vooral te maken hebben met opdrachtgevers die een andere core business dan promotionele producten hebben. Daarom is het ook logisch dat een deel van de distributeurs eigenlijk helemaal niet weet of er sprake is van vergrijzing. Aangezien de suppliers beter kunnen beoordelen hoe het met die vergrijzing staat dan de distributeurs, kunnen we concluderen dat er sprake is van vergrijzing. De vraag is natuurlijk of dit erg is. Ook oudere vakgenoten zijn vaak jong van geest en kunnen heel actief op allerlei initiatieven inspringen. Bovendien hebben ze meer ervaring in de business. Desondanks verwachten de vakgenoten over het algemeen wel dat de komst van jongeren bepaalde effecten zal hebben op de bedrijfsvoering. Dat blijkt uit diagram 2. Overigens is het opmerkelijk dat ruim de helft van de ondervraagden eigenlijk niet weet of de komst van jongeren effect zal hebben op de bedrijfsvoering. Om welke effecten zou het dan gaan? De meeste respondenten gaan ervan uit dat met de komst van jongeren de rol van online zal toenemen. Men verwacht ook meer initiatieven van jongeren, meer lef, maar ook een betere feeling met de consument. Immers, jongeren zitten vaker op social media en kennen daardoor de jongere doelgroepen meestal heel goed. Heel praktisch merken enkele respondenten ook op dat met de komst van jongeren de continuïteit van de branche wordt gewaarborgd. 75 2023 - nummer 3 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5