PROMZ VAK 02-2023

9 De Leveranciersdagen 2023 groter dan ooit ‘‘The Human Focus’ is een cruciaal thema voor de bedrijven binnen onze industrie en voor de cadeaus die ze weggeven’ 73 2023 - nummer 3 - promzvak.nl dan ook minimaal 50% tot 60% van de jaaromzet gegenereerd. Vandaar dat we ervoor gekozen hebben om De Leveranciersdagen vlak na de zomervakantie te organiseren. De beurs kan ook niet veel later plaatsvinden. Als mensen nog producten nodig hebben voor het einde van het jaar, moeten ze deze uiterlijk vóór half oktober bestellen. Waarom is er gekozen voor een tweedaagse beurs? De Leveranciersdagen is uitgegroeid tot een vrij grote beurs. Waar we ooit begonnen met ongeveer 100 standhouders, zijn er dit jaar meer dan 200 standhouders aanwezig. Als bezoeker is het vrijwel onmogelijk om al deze stands in slechts één dag te bezoeken. Er is echter een andere belangrijke reden waarom de beurs twee dagen duurt. De bedrijven die onze beurs bezoeken, bestaan doorgaans uit 5 tot 6 medewerkers. Daarvan zijn er meestal 4 tot 5 personen actief als verkoper (medewerkers van de binnen- en buitendienst). Het is voor ons van groot belang dat niet alleen de directeuren van deze bedrijven naar onze beurs komen, maar ook de medewerkers van de binnen- en buitendienst. Wanneer de beurs slechts één dag duurt, is het moeilijk voor het hele bedrijf om aanwezig te zijn. Bij een tweedaagse beurs zien we dat de ene helft van het bedrijf op de ene dag komt en de andere helft op de andere dag. Natuurlijk is het belangrijk dat de directie naar onze beurs komt. Maar voor de standhouders is het eigenlijk belangrijker dat er mensen aanwezig zijn die dagelijks contact hebben met de klanten. Het thema van De Leveranciersdagen 2023 is ‘The Human Focus’. Kun je hier wat meer over vertellen? Door onder meer krapte op de personeelsmarkt wordt tegenwoordig steeds meer gefocust op het individu. Als bedrijf wil je personeel vinden en binden. Dit kun je bereiken door ze aandacht te geven. Als je je klanten of personeelsleden niet kwijt wil raken, moet je ze bijzonder en speciaal laten voelen. Hoe kun je dit beter doen dan door het geven van persoonlijke cadeaus? En dan niet alleen met Kerstmis, maar meerdere keren per jaar. Het kost je misschien 50 euro extra per persoon. Dat is niets in vergelijking met de kosten die je maakt wanneer je nieuwe klanten en nieuwe personeelsleden moet zoeken. ‘The Human Focus’ is een cruciaal thema voor de bedrijven binnen onze industrie en voor de cadeaus die ze weggeven. En niet alleen voor dit jaar, maar ook voor de lange termijn. Bijna alle stands zijn nu al uitverkocht. Hoe hebben jullie dat zo snel gedaan? Ik denk dat het komt omdat deze beurs - laten we het even afkloppen - erg succesvol is. Je kan nog zo’n slechte of botte organisator zijn, maar als er genoeg (juiste) bezoekers naar de beurs komen en de standhouders tevreden zijn, komen ze toch sneller terug bij een volgende editie. Aangezien we dit jaar met ongeveer 30 standhouders zijn gegroeid, is het wel een uitdaging om voldoende bezoekers aan te trekken. Als er meer standhouders zijn, maar het bezoekersaantal vergelijkbaar blijft met voorgaande jaren, zullen de standhouders sneller ontevreden zijn. Daarom zijn we momenteel actief bezig met het werven van bezoekers. Welke andere uitdagingen komen jullie tegen tijdens het organiseren van deze beurs? De twee grootste uitdagingen waar we dit jaar mee te maken hebben zijn het nakomen van onze beloften en het handhaven van ons budget. Over het algemeen zijn we de meest betaalbare beurs in vergelijking met andere evenementen in Europa. Onze standhouders krijgen veel waar voor hun geld. Buiten dat de vierkante meterprijs van de stand zeer betaalbaar is, zijn de catering en een afterparty inbegrepen. Het is daarom wel een uitdaging om binnen het budget te blijven. Vooral als je je bedenkt dat alles een stuk duurder is geworden afgelopen jaar. Wat verwacht je van De Leveranciersdagen 2023? Ik hoop dat we 1.600 bezoekers mogen verwelkomen op de beurs. Het is voor distributeurs natuurlijk onwijs interessant om deze beurs bij te wonen. Hoewel mensen beurzen als ietwat ouderwets beschouwen, is er tegelijkertijd nog steeds veel vraag naar. Met name het persoonlijk contact dat plaatsvindt op beurzen is van onschatbare waarde. Tegenwoordig doen we veel meer online en zien we elkaar daardoor minder vaak. Daarom zie ik beurzen als een uiterst efficiënte manier om in contact te komen. Het is weer in opkomst. Misschien kunnen beurzen zelfs weer als hip worden beschouwd. Na de coronapandemie realiseerden we ons pas echt hoe waardevol het eigenlijk is om elkaar in levenden lijve te ontmoeten en te spreken. Het is veel leuker om ervaringen met elkaar te delen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5