PROMZ VAK 02-2023

De schakel tussen sociale bedrijven en onze branche 9 67 2023 - nummer 3 - promzvak.nl Dat gebeurt echt nog veel te veel in onze wereld en ik kan daar oprecht verdrietig van worden. Natuurlijk moeten ook wij geld verdienen. Maar misschien nemen wij wel genoegen met minder omdat we echt geloven in wat we doen en we oprecht de merken die we vertegenwoordigen vooruit willen helpen. Maar suggereer niet dat je producten van ocean plastic maakt terwijl dit niet zo blijkt te zijn. Of zeg niet dat je product van 100% gerecycled materiaal is, als blijkt dat dit geen post-consumer recycling betreft. Het is jammer dat er hier nog geen duidelijke regels zijn omtrent gebruikt van dit soort termen, want dat zou al een heleboel schelen. Verplicht producenten op de labels te zetten wat er daadwerkelijk aan materiaal inzit. Dan voorkom je al zoveel greenwashing.” Ook Jolanda denkt dat steeds meer mensen intrinsiek gemotiveerd zijn om goed te doen. “Natuurlijk hebben we nog veel werk te verrichten, maar het is al stukken beter dan een paar jaar geleden. Je merkt dat ook die consument steeds vaker een goed gevoel wil bij een cadeautje. Dat klinkt misschien vaag, maar als een product heel leuk is en je weet dat je er ook nog iets goeds mee doet, is de impact van zo’n cadeautje groter. En laat er geen misverstand over bestaan, alles wat we verkopen zouden Martine en ik ook graag willen krijgen. Dat is bij ons de maatstaf, naast natuurlijk alle duurzaamheidseisen. Vinden we het zelf leuk en bijzonder genoeg?” Kerst en keuzeconcepten Veel van de producten die Gifts with Impact verkoopt lenen zich niet voor grote aantallen in de promotionele markt. Daarvoor zijn ze vaak simpelweg te duur. Vandaar ook dat de nadruk ligt op kerst en keuzeconcepten. De bedragen die hierin omgaan zijn over het algemeen hoger dan in de promotionele markt. “Inmiddels zijn we zo goed ingevoerd in die markt dat we halverwege het jaar tegen onze leveranciers kunnen melden hoeveel voorraad ze moeten aanleggen”, vertelt Martine. “Veel mensen denken dat we alleen kleine voorraden hebben, maar dat is echt niet zo. Natuurlijk zijn een hoop van de producten die we verkopen handgemaakt, maar we weten precies wat de prognoses zijn voor een product in een keuzeconcept. Daarnaast doen we een hoop in cadeaukaarten. Dat vinden veel distributeurs vaak niet leuk omdat ze denken dat ze er bijna geen marge op maken. Maar dat is zeker niet zo. Alles gaat bijna digitaal met zo’n kaart. Met een product moet je het nog verpakken, versturen en al die kosten heb je hierbij niet. Dus naar verhouding is die marge helemaal niet slecht. Daarnaast hebben we een eigen duurzame cadeaukaart, waarin we de merken die we vertegenwoordigen promoten. Ook deze kaart loopt echt goed en het is leuk om onze leveranciers ook op die manier te kunnen vertegenwoordigen.” Leveranciersdag Duurzaamheid heeft ook veel te maken met transparantie, kennis delen en samenwerking. Aangezien veel merken waarmee Jolanda en Martine werken elkaar niet kennen, organiseren ze jaarlijks (met uitzondering van de corona-tijd) een leveranciersdag. “Hieruit zijn al meerdere samenwerkingen tussen onze merken ontstaan”, zo stelt Jolanda. En het leuke is dat we daarmee ook weer nieuwe mogelijkheden creëren voor onze klanten. Steeds vaker zien we dat onze projecten echt op maat gemaakt zijn voor klanten en ook steeds vaker zijn er meerdere leveranciers bij betrokken. Dat kan variëren van een merk als Ecowings, dat producten laat laseren bij een andere leverancier van ons, tot zelfs een compleet nieuw product dat door zo’n samenwerking tot stand komt. Wij proberen dat vanuit ons ook echt te stimuleren.” Onderscheid steeds moeilijker Gifts with impact is heel positief over de toekomst. En dan met name over het feit dat duurzaamheid gemeengoed begint te worden. Volgens Martine worden ze nu nog door distributeurs gevonden vanwege duurzaamheid. “Dat gaat echter niet lang meer duren. Het wordt dan ook steeds moeilijker om je alleen nog op dat begrip te onderscheiden. Nog een paar jaar en dan levert iedereen alleen nog maar duurzame producten. En dan vinden ze ons omdat we leuke en bijzondere merken vertegenwoordigen. En dat zullen we blijven doen op onze manier en dat zal altijd onderscheidend blijven…” “De maatstaf is dat we alle producten en merken die we verkopen ook zelf graag zouden willen krijgen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5