PROMZ VAK 02-2023

8 GIFTS WITH IMPACT: 65 2023 - nummer 3 - promzvak.nl Gifts with Impact is van Jolanda Koedood en Martine Tempels. Jolanda is vooral op de achtergrond aanwezig en doet de financiële kant van het bedrijf, terwijl Martine de dagelijkse operatie runt met ondersteuning van Chandon Sanders. Gifts with Impact vierde onlangs het vierjarig bestaan van het bedrijf, dat ontstond naar aanleiding van een aantal gesprekken tussen Jolanda en Martine. “Acht jaar geleden begon ik met green gift box, eigenlijk een groen keuzeconcept voor met name de kerstmarkt”, zo vertelt Jolanda. “Dat ging goed en na een aantal jaar besefte ik dat er in de markt een behoefte was aan een partij die duurzame promotionele producten ging verkopen in de b-to-b markt. Zo is vier jaar geleden eigenlijk Gifts with Impact ontstaan. Ik wilde dat niet alleen doen en kwam bij toeval Martine tegen die op dat moment toe was aan een nieuwe stap in haar leven. En zo is het gekomen.” Martine valt bij. “Ik wilde na een gebeurtenis in mijn privéleven meer betekenis en inhoud geven aan wat ik deed. Als ik op een verjaardag moest uitleggen wat mijn baan was (Martine was al werkzaam in onze business, red.), voelde ik toch iets van schaamte. Ik was al die plastic troep ook zat. Toevallig deed ik een klus met Jolanda en vertelde haar wat ik wilde. Toen appte ze me op een dinsdagavond met de vraag ‘zullen we samen een bedrijf beginnen?’. Toen zijn we drie keer bij elkaar geweest om de puntjes op de i van het concept te zetten en toen zijn we gestart.” Uitgelachen Jolanda en Martine staan in tussen de sociale merken die ze vertegenwoordigen en de distributeurs uit onze branche. Wie de moeite neemt om eens bij Gifts with Impact op bezoek te gaan, komt in een prachtig oud pand (een verbouwde graansilo) aan het spoor terecht in het dorpje Wehl. De omgeving en het pand passen bij het bedrijf dat cadeautjes levert die impact maken. En nadat we in ons vakblad al meerdere malen aandacht gegeven hadden aan één van de merken die Gifts with Impact vertegenwoordigt, werd het tijd om zelf eens polshoogte te gaan nemen bij deze schakel tussen sociale bedrijven en onze branche. DE SCHAKEL TUSSEN SOCIALE BEDRIJVEN EN ONZE BRANCHE Dat is volgens hen nodig om die sociale bedrijven te ‘beschermen’. Jolanda legt uit. “Die bedrijven zijn bezig om impact te maken en daarmee verliezen ze het commerciële aspect wel eens uit het oog. Daar zijn ze ook niet mee bezig, maar is wel belangrijk om je merk uiteindelijk succesvol te laten zijn. Wij kennen de markt en dat is natuurlijk een enorm voordeel omdat we weten bij welke distributeurs we moeten zijn. Daarnaast nemen we ze veel werk uit handen.” Martine beaamt dat. “Zo’n sociaal bedrijf is niet bezig met de aanvraag van samples of retouren. Dat kost teveel tijd en lijdt af van de core-business. Datzelfde geldt natuurlijk voor het onderhandelen. Onze business blijft toch veelal prijs gedreven. En dan moet je stevig in je schoenen staan. Gelukkig hebben we het nu al veel makkelijker dan toen we begonnen. Toen begreep niemand in onze branche waarom je meer zou moeten betalen voor een echt groen product. Nu is dat gelukkig wel anders en hebben eindklanten onze branche gedwongen om goed na te denken over duurzaamheid. Het is zelfs een containerbegrip aan het worden, terwijl we vier jaar geleden vaak nog uitgelachen werden toen we vertelden dat we duurzame promotionele producten vertegenwoordigen.” Lekker slapen Wie Jolanda en Martine een beetje kent, weet dat ze met hart en ziel werken aan hun missie duurzame producten op onze markt te brengen. Martine kan zich kwaad maken om alle greenwashing die ze voorbij ziet komen. “Je kan toch niet lekker slapen als je de boel zo belazerd? Kom gewoon met een eerlijk verhaal en gebruik duurzaamheid niet alleen als commercieel marketingtool.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5