PROMZ VAK 02-2023

‘’Achter elk product moet vandaag de dag een verhaal staan, dát is wat de mensen aanspreekt’’ 9 zijn tussen het digitale en het fysieke. Het drietal is namelijk van mening dat het koppelen van digitale content aan fysieke producten vandaag de dag goed werkt. ‘’We leven natuurlijk in een digitaal tijdperk, maar dat neemt niet weg dat fysieke producten nog steeds van groot belang zijn. Sterker nog: fysieke producten hebben vaak meer (emotionele) waarde dan online producten, zoals een oud fotoboek bijvoorbeeld’’, legt Jack uit. Visitekaartjes Welk fysiek product wordt veel gebruikt door mensen en kan goed gekoppeld worden aan digitale content? Al snel kwamen de heren uit bij de visitekaartjes en voor ze het wisten, was Qraphy Card ontstaan. De visitekaartjes van Qraphy Card bieden de mogelijkheid om je contactgegevens op een eenvoudige manier met anderen te delen. Dit doe je door het visitekaartje met NFC-chip bij je telefoon te houden of door de QR-code te scannen. De gegevens worden dan via de browser binnengehaald en met een klik opgeslagen in je contacten. Handig, snel en ook nog eens duurzaam! Van een website tot een bedrijfsvideo of een Linktree-pagina: je kunt van alles koppelen aan het visitekaartje. Qraphy Card verkoopt de visitekaartjes in de vorm van pasjes en biedt diverse collecties aan. Bedrijven kunnen er ook voor kiezen om hun visitekaartje helemaal op maat te laten ontwerpen in hun eigen stijl. Voordelen van QR-codes en NFC-chips Naast visitekaartjes zijn er natuurlijk vele andere fysieke producten waar je digitale content aan kunt koppelen. Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijke videoboodschap van de directie bij een kerstpakket. ‘’Het is een marketingtool. Men moet alleen nog een beetje doorhebben hoe de tool werkt’’, vertelt Jack. ‘’Maar als ze het eenmaal door hebben, zullen ze ineens allemaal gebruik gaan maken van deze technologie.’’ Het gebruik van QR-codes en NFCchips heeft namelijk onwijs veel voordelen. Zo leggen Jack en Mark uit dat je eenvoudig bij kan houden hoe vaak de QR-code is gescand en in welke provincies dit het meest is gedaan. ‘’Bovendien kun je de pagina waar de QR-code heen verwijst continu aan blijven passen’’, voegt Mark toe. Een ander voordeel van deze tool is dat het mensen met elkaar verbindt. Jack: ‘’Als je als bedrijf je verhaal wil vertellen, ga je op zoek naar iemand die kan helpen bij de uitwerking hiervan. Daarmee maak je nieuwe connecties én schep je werkgelegenheid.’’ Het belang van storytelling Maar er is meer. Qraphy Card kan met haar marketingtool namelijk goed inspelen op storytelling, dat al enige tijd een grote trend is binnen de marketing- en communicatiebranche. Mark: ‘’Storytelling wordt steeds belangrijker. Tegenwoordig gaat het minder om het product zelf, maar meer om het bedrijf en waar het bedrijf voor staat. Wat is bijvoorbeeld de missie van het bedrijf, de boodschap die men over wil brengen? Met een NFC-chip of QR-code als hulpmiddel kun je je product tonen aan je doelgroep en daarbij direct aangeven wie je bent en waar je voor staat.’’ Jack voegt daaraan het volgende toe: ‘’Achter elk product moet vandaag de dag een verhaal staan. Dát spreekt de mensen aan. Je kunt bijna niks meer verkopen zonder verhaal. Storytelling is zo groot geworden.’’ Toekomstplannen Voor de toekomst willen Jack, Mark en Robin zich meer gaan richten op duurzaamheid en personalisatie. Ook zijn ze van plan om zich vanaf september weer bezig te houden met de herdenkingspagina's. Jack legt uit dat, hoewel ze al begonnen waren met de herdenkingspagina's, ze besloten hebben zich te concentreren op de visitekaartjes om een basis te leggen voor het bedrijf. Een van de doelgroepen waar Qraphy Card zich in de toekomst nog op wil richten, zijn promotionele bedrijven. ‘’We willen deze bedrijven benaderen om gebruik te gaan maken van QR-codes en NFC-chips, omdat we zien dat daar onwijs veel mogelijkheden liggen’’, aldus Jack. 63 2023 - nummer 3 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5