PROMZ VAK 02-2023

9 Check de milieuvriendelijke bijenwasdoeken van Dooek nepdoeken uit bijvoorbeeld China halen. Deze doeken kunnen er misschien uitzien als een bijenwasdoek, maar de ingrediënten zijn verre van milieuvriendelijk. Bovendien, wat is er duurzaam aan een bijenwasdoek uit een ver land? Wij vinden dat duurzaamheid in de hele keten en het hele proces moet worden doorgevoerd. Dat betekent dat ingrediënten en producten bij voorkeur dichtbij huis moeten worden ingekocht.” Beurzen Een goede manier om zich in de kijker te spelen, zo hebben de Dooek-ondernemers ontdekt, is het deelnemen aan beurzen. Priscilla: “In deze fase van ons bedrijf is het belangrijk dat we over onze producten kunnen vertellen. Op een beurs kunnen mensen de bijenwasdoeken zien, ruiken, voelen en testen. Dat werkt heel goed. Dit jaar staan we onder andere op de Huishoudbeurs in Amsterdam, de Vrouw Beurs in Leeuwarden, de vakbeurzen Foodspecialiteiten en De Leveranciersdagen in Houten en de grote internationale Eco Living Scandinavia beurs in Malmö, Zweden.” Volgens Priscilla komt zo’n 95 procent van de omzet uit de zakelijke markt. Daartoe rekent ze ook de geschenkenbranche. “Twee jaar geleden hadden we een ingang bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat”, vertelt ze. “Die wilden de bijenwasdoeken in het kerstpakket opnemen. Zodoende kwamen we ook in contact met hun geschenkenleverancier, Stegman, en daar is een mooie langdurige samenwerking uit ontstaan.” Maatwerk geschenk Ook voor andere grote en kleine bedrijven heeft Dooek al mooie opdrachten verzorgd. “We hebben altijd genoeg doeken op voorraad, dus we kunnen snel leveren. Daarnaast kunnen we ook maatwerk bieden, denk bijvoorbeeld aan doeken in de huiskleuren van het bedrijf of met een persoonlijke boodschap of logo erop. Ook de verpakking kan naar wens van de klant worden ontworpen. Voor bedrijven is het een mooie manier om zich duurzaam te profileren. Voor een leverancier van duurzame warmte, Eteck, hebben we bijvoorbeeld een leuke opdracht gedaan rond hun campagne ‘Nul emissie’. Als weggever hadden ze een bijenwasdoek met een gepersonaliseerde verpakking, met als boodschap: ‘We winden er geen doekjes om: wij gaan voor nul emissie!’” Ondernemerschap Elke dag zijn Priscilla en Giovanni blij dat ze de stap naar het ondernemerschap hebben genomen. Ze vinden het fantastisch dat ze mensen kunnen inspireren om op een eenvoudige manier de omslag naar een duurzaam huishouden te maken. “En het is ook leuk dat ik nu dagelijks contact heb met mijn broer”, glimlacht ze. “Al is het dan op afstand.” Zo’n twintig jaar geleden vertrok Priscilla vanwege de liefde naar Zweden, waar ze jarenlang werkte als Employee & Experience manager. Giovanni is afkomstig uit de sales. Samen vormen ze een goed team, ook al wonen en werken ze in verschillende landen. Welke voor- en nadelen ervaren ze? Priscilla: “We zien het als voordeel dat we de taal en cultuur van twee verschillende landen kennen. Als je met een product voet aan de grond wilt krijgen in een land is dat toch wel belangrijk. Klanten vinden het fijn om zaken te doen in hun eigen taal. Daarnaast zijn we allebei goed in Engels, wat ook handig is. Een groot nadeel - voor onszelf - is dat we ver uit elkaar zitten. Ik zou liever samen in een ruimte zitten om snel te kunnen schakelen, te sparren, dingen van elkaar over te kunnen nemen en zaken uit te proberen. Maar ja, dat kan niet en gelukkig gaat het ook goed zoals het nu is.” Nieuwe avonturen Nieuwe avonturen lonken nu Priscilla en Giovanni het maken en verkopen van bijenwasdoeken onder de knie hebben. “Het succes van onze bijenwasdoeken smaakt inderdaad naar meer”, lacht Priscilla. “We zijn dan ook druk bezig met het ontwikkelen en testen van andere huishoudelijke producten die binnen ons Zero Waste concept passen. Voor het eind van het jaar verwachten we daar meer over te vertellen… We blijven ons in ieder geval op het segment ‘duurzaam huishouden’ focussen, want daar valt volgens ons nog veel milieuwinst te behalen.” 57 2023 - nummer 3 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5