Check de milieuvriendelijke bijenwasdoeken van Dooek 8 ervoor dat etenswaar kan ademen, de hars zorgt dat de doek zijn vorm blijft behouden en de olie wordt gebruikt om de doek soepel te laten blijven. Priscilla: “Het gebruik is net zo makkelijk als plastic- of aluminiumfolie, met het grote verschil dat je de doek niet weggooit, maar juist hergebruikt. Even met de hand afwassen met koud water - niet met warm water, want dan smelt de bijenwas -, een drupje afwasmiddel erbij en de doek is weer als nieuw. Andere voordelen zijn dat de bijenwasdoeken antibacterieel en biologisch afbreekbaar zijn. Het materiaal is puur natuur en ademend, waardoor het vocht eruit kan en bacteriën geen kans krijgen. Etenswaren blijven daardoor veel langer vers. Een win-win voor mens en natuur!” Markt De eerste bijenwasdoeken maakte Priscilla zelf. Al snel wilden familie en vrienden er ook wel een paar. “Door het enthousiasme van de mensen om ons heen, ook in Nederland, ontdekte ik dat er misschien wel een markt voor was. Ik besloot een hele collectie te maken en op markten te gaan staan. Dat was een groot succes. De vraag was groter dan ik ooit had verwacht. In 2020 waagden we de stap om er een echt bedrijf van te maken. Samen met mijn broer Giovanni die in Nederland woont, heb ik het merk Dooek opgezet, waarmee we nu de Benelux, de Nordics en de internationale markt bedienen. Inmiddels hebben we een breed assortiment van bijenwasdoeken, aangepast aan de verschillende behoeften in huishoudens: doeken in verschillende maten, speciale kaasdoeken, zakken en rollen.” Bij Dooek staan mens en milieu centraal. Dat betekent dat de ingrediënten zorgvuldig worden gekozen, geproduceerd en gedistribueerd. Priscilla: “De doeken worden geproduceerd in kleinschalige fabriekjes in Europa. Het katoen komt voornamelijk uit restpartijen van de kledingindustrie die na elk seizoen overblijven. Het vouwen, verpakken en versturen wordt gedaan door de sociale organisatie Ipse de Bruggen in Delft, waar mensen met een verstandelijke of lichamelijk beperking werken. Zij maken de doeken met veel toewijding klaar voor verzending. Deze samenwerking, waar we enorm trots op zijn, kwam al bij de start van ons bedrijf tot stand en past goed bij onze normen en waarden.” Zakelijke markt Omdat Priscilla en Giovanni écht impact wilden maken op het milieu richtten ze zich vanaf de start van Dooek op de zakelijke markt. Denk aan (eco) supermarkten, groothandels, kaaswinkels en (huishoudelijke) retailketens. “Met onze webshop en via consumentenbeurzen bedienen we ook direct de consument, met als doel om zoveel mogelijk mensen te inspireren en te motiveren om wegwerpplastic te vervangen voor duurzame alternatieven. Onze focus ligt echter meer op de zakelijke markt, omdat we samen met grote partijen sneller de omslag naar een duurzaam huishouden kunnen maken. Het is zelfs zo dat we collega bijenwasdoekenmakers helpen om verder te groeien. Vaak zijn het ‘hobbyisten’ die door de huidige populariteit van de doeken de vraag niet meer aankunnen. Dan kloppen ze bij ons aan. Voor ons is dat geen probleem, wij hebben de productie zo ingericht dat we snel kunnen opschalen. Het lijkt misschien tegenstrijdig om je concurrent te helpen, maar vanuit onze Zero Waste filosofie is het logisch. We willen dat zoveel mogelijk mensen bijenwasdoeken gebruiken in plaats van plastic. En we hebben liever dat mensen doeken van goede kwaliteit kopen dan dat ze 55 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5