PROMZ VAK 02-2023

9 De branche bruist weer (in België geldt dit voor twee derde van de leveranciers). Wie verwacht had dat met het verdwijnen van corona de rol van webshops weer minder belangrijk zou worden, komt bedrogen uit. Zoals uit diagram 4 blijkt verwacht de helft van de Nederlandse distributeurs en driekwart van de suppliers dat hun webshop-omzet dit jaar verder zal groeien. De overige gaan meestal uit van - op z’n minst - een gelijkblijvende omzet. En dat is boeiend omdat sommige mensen verwacht hadden dat met het verdwijnen van corona ook het belang van webshops weer wat terug zou lopen. Webshops horen er dus helemaal bij, en dat geldt ook voor duurzaam. Het gaat er niet om wat het is, zolang het maar duurzaam is. Zo vroegen we aan de respondenten in dit onderzoek wat de promotionele verkoophit van 2023 gaat worden. En verreweg het meest gegeven antwoord is ‘iets duurzaams’. Het blijft overigens merkwaardig dat, evenals in voorgaande jaren, rond een derde van de distributeurs en suppliers geen idee heeft welk product het dit jaar het beste zal gaan doen. Vergrijzing? Hoe goed kent een distributeur de branche? Die vraag doet zich ook voor als het onderwerp ‘vergrijzing’ aan distributeurs en suppliers wordt voorgelegd. Is men van mening dat de branche vergrijst, of is daar juist geen sprake van? Op deze vraag wordt verdeeld gereageerd. Het meest opvallend is dat 30% van de Nederlandse distributeurs daar helemaal geen mening over heeft. De groep die wel vindt dat de branche aan het vergrijzen is, is ongeveer even groot als de groep die dit niet zo ziet. Over het algemeen is men het er wel over eens dat als er meer jongeren in de branche werkzaam zouden zijn, dat dit de branche een positieve impuls zou geven. De rol van online zou toenemen, maar men verwacht ook nieuwe initiatieven van jongeren, meer energie en een beter zicht op wat de markt werkelijk wil. Jongeren zitten op social media terwijl oudere vakgenoten dat in mindere mate doen. En wie op social media zit weet veel beter wat er in de maatschappij speelt dan degenen die daar niet in thuis zijn. We begonnen dit artikel met de constatering dat de branche bruist: men kijkt positief tegen de zaken aan, er gebeurt van alles. Sommige distributeurs en suppliers omarmen met het nodige enthousiasme allerlei trends, zoals duurzaam en webshops, terwijl anderen zich daar niet zo druk om maken. Al met al lijken er nog mogelijkheden genoeg te bestaan om de branche nog mooier te maken. 0 10 20 30 40 50 60 70 80 Omzetgroei ten opzichte van 2022 Gelijke omzet als in 2022 Omzetdaling ten opzichte van 2022 Dat kan ik niet beoordelen DIAGRAM 4: VERWACHTING WEBSHOP-OMZET IN 2023 SUPPLIERS DISTRIBUTEUR 49 2023 - nummer 3 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5