8 De branche bruist weer distributeurs en suppliers heeft klanten verloren vanwege doorberekende hogere prijzen, en dat betekent dat het merendeel van de opdrachtgevers die hogere prijzen kennelijk accepteert. Een en ander neemt niet weg dat opdrachtgevers ook wel meedenken met hun leveranciers. Zo zijn zij gesteld op het concept ‘Made in Europe’, zoals blijkt uit diagram 2. Twee derde van de distributeurs merkt dat daar vraag naar is, en dat geldt zelfs voor bijna 80% van de suppliers. Het concept ‘Made in Europe’ heeft natuurlijk voordelen voor beide partijen: leveranciers worden minder afhankelijk van landen als China terwijl ook de transportkosten aanzienlijk dalen, hetgeen weer een voordeel is voor de opdrachtgever. Daarnaast worden ook de levertijden een stuk korter. Kortom, ‘Made in Europe’ is win-win. Het parallelonderzoek in België toont overigens aan dat ‘Made in Europe’ daar nóg belangrijker is. Webshops niet meer weg te denken Dat de branche aan het veranderen is blijkt wel uit de toenemende rol van automatisering bij het bedrukken van promotionele producten en het gereedmaken van orders, zie diagram 3. Ruim de helft van de distributeurs en zelfs 70% van de suppliers merkt die ontwikkeling heel duidelijk. In België geldt dit voor distributeurs in nog iets sterkere mate. Automatisering wordt dus gemeengoed in de branche, en dat kun je ook zien aan de belangrijke rol die webshops inmiddels spelen. Van de Nederlandse distributeurs en suppliers heeft ruim 50% zo’n webshop DIAGRAM 3: NEEMT DE ROL VAN AUTOMATISERING BIJ HET BEDRUKKEN EN GEREEDMAKEN VAN ORDERS TOE? SUPPLIERS DISTRIBUTEUR 0 10 50 20 60 30 70 40 80 Ja Nee Ik weet het niet DIAGRAM 2: WORDT ‘MADE IN EUROPE’ BELANGRIJKER? SUPPLIERS DISTRIBUTEUR 0 20 40 60 80 100 Ja Nee Ik weet het niet 47 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5