8 De branche bruist weer niet gek maken, noch in negatieve zin (oorlog, stikstof, inflatie, etc.), noch in positieve zin (groei duurzaam, einde corona, groeiende webshopverkoop, etc.). De relatie tussen leveranciers en hun opdrachtgevers Er is tijdens de Tussenmeting ook aandacht gegeven aan een aantal actuele issues, om te beginnen de stijgende inkoopprijzen. Hoe reageren distributeurs en suppliers daarop? Zoals uit diagram 1 naar voren komt is de meest genoemde reactie: je eigen prijzen verhogen als de inkoopprijs hoger wordt. Een kwart tot een vijfde van de distributeurs en suppliers onderzoekt of er geen goedkopere leveranciers van hetzelfde product zijn, en ruim 20% van de distributeurs kiest voor dichtbij gevestigde leveranciers om op transportkosten te besparen. Eén op de zeven gaat op zoek naar andere producten. Dat levert een verschil op tussen Nederlandse en Belgische distributeurs: de Belgen verhogen uiteraard ook hun prijzen maar zijn tegelijkertijd actiever dan de Nederlandse distributeurs in het zoeken naar alternatieve promotionele producten en goedkopere leveranciers. Het verhogen van de eigen prijzen levert natuurlijk het risico op van afketsende orders. Daar blijkt maar in zeer beperkte mate sprake van te zijn: minder dan 15% van de 0 10 20 30 40 50 60 70 80 We hebben onze eigen prijzen verhoogd We zijn op zoek gegaan naar goedkopere leveranciers die hetzelfde product aanbieden We zijn op zoek gegaan naar leveranciers die in of dichtbij Nederland produceren, waardoor op transportkosten bespaard kan worden We zijn op zoek gegaan naar andere producten Iets anders We hebben niets gedaan en de prijsverhogingen geaccepteerd DIAGRAM 1: OMGANG MET PRIJSVERHOGINGEN DOOR LEVERANCIERS SUPPLIERS DISTRIBUTEUR Het verhogen van de eigen prijzen levert natuurlijk het risico op van afketsende orders. 45 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5