PROMZ VAK 02-2023

8 Het gaat goed met de branche van promotionele producten. Er is sprake van een stijgende omzet, we zijn volop bezig met duurzaamheid, de webshop is niet meer weg te denken en klanten accepteren de noodzakelijke prijsverhogingen. Kortom, de rust is na corona teruggekeerd en we kijken weer vooruit, al zijn er wel zaken blijvend veranderd. Zoals ieder jaar heeft marktonderzoekbureau One Question in opdracht van Het Portaal Media in de maand april bij distributeurs en suppliers gemeten hoe het jaar 2022 definitief verlopen is en welke ontwikkelingen zich al in het eerste kwartaal van 2023 aftekenen. Dit jaarlijkse onderzoek staat inmiddels bekend als de Tussenmeting. DE BRANCHE BRUIST WEER Een belangrijke indicator is uiteraard de omzetontwikkeling. In november vorig jaar verwachtten de Nederlandse distributeurs een omzetstijging over 2022 van gemiddeld 16% te noteren. Nu de definitieve cijfers over 2022 bekend zijn blijkt die groei iets minder geweest te zijn: bijna 14%. De distributeurs hadden het dus aardig goed voorspeld. De suppliers wat minder: hun omzetgroei bedroeg een alleszins redelijke 12,5%, terwijl ze in november 2022 nog hadden verwacht dat het bijna 20% zou worden. Hoe het ook zij, de groeicijfers mogen de branche tot tevredenheid stemmen. Ze liggen ook wat hoger dan in België, waar door One Question een parallelonderzoek onder distributeurs werd uitgevoerd. Als we de Nederlandse groeicijfers herwegen (waarbij grote distributeurs en suppliers zwaarder meetellen in de resultaten dan de kleinere) dan blijkt dat de grotere distributeurs en suppliers het in 2022 een slag beter hebben gedaan dan hun kleinere collega’s. Het eerste kwartaal van 2023 is goed begonnen, zeker voor distributeurs, met een omzetstijging van 6% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2022. Suppliers laten slechts een klein plusje in het eerste kwartaal van 2023 zien. Heel beheerst gaan zowel distributeurs als suppliers ervan uit dat de omzetgroei in heel 2023 zo’n 4 tot 5% zal bedragen. Hetzelfde geldt voor de Belgische collega’s die vergelijkbare omzetverwachtingen hebben. Men laat zich duidelijk DE TUSSENMETING VAN 2023 43 2023 - nummer 3 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5