PROMZ VAK 02-2023

9 Scandinavië trendsetter In promo lopen electronics duidelijk achter bij de retailmarkt. “Er is eigenlijk altijd dezelfde trend zichtbaar in acceptatie van een nieuw of vernieuwd product”, zo stelt Van der Weiden. “Allereerst slaat het aan in Scandinavië, dan in de Benelux en dan pas in de rest van Europa. Daar kun je eigenlijk de klok op gelijk zetten. Maar pas veel later dan acceptatie in retail. Verder lopen we in de promotionele branche mee met de tech-trend dat iedere 18 maanden de opslag verdubbelt. De nieuwste trend in opslag is portable SSD. De opslag wordt steeds meer in een steeds kleinere behuizing en met een supersnelle overdracht. Dit is echt wel een trend die zich nog steeds voortzet. In de promotionele markt is prijs nog steeds een belangrijk punt. Nu verkopen we het meeste de USBstick van 16 GB. De verkoopprijs richting distributeur ligt nu rond de 2 euro. Dat is natuurlijk een prima prijs voor zo’n product, waar je ook echt wat mee kunt. De meeste van onze klanten zitten vooral in de IT-sfeer. Daar zijn ze gebruik van dit soort producten gewend en daarom is het logisch dat we in die branche meer verkopen dan in andere branches.” Duurzaamheid Het blijft een moeilijk verhaal in onze branche. Natuurlijk kunnen we de buitenkant duurzaam maken, maar de binnenkant blijft gewoon een printplaat en daar kun je weinig mee. We zitten ook heel erg met de verschillende eisen aangaande electronics. Die eisen zijn Europa weer anders dan in Azië en Amerika. Dat is heel vervelend. We zijn nu druk bezig met het voorbereiden van alle nieuwe Europese regels die er aan komen op het gebied van producten met batterijen en verpakkingen. Als specialist zijn we natuurlijk nu al volop bezig om straks klaar te zijn voor de nieuwe wetgeving. Maar om terug te komen op duurzaamheid. Aangaande verpakking en omhulling van producten is dat geen probleem, maar je blijft met een binnenkant zitten waar je eigenlijk niets mee kunt. Daar verander je ook 1, 2, 3 niet iets aan. Wat niet wegneemt dat we er natuurlijk volop mee bezig zijn. Maar leg die consument maar eens uit hoe je zo’n product na de levenscyclus uit elkaar moet halen en moet scheiden. Dat is bijna niet te doen. Vandaar dat het ook zo belangrijk is dat de kwaliteit van de producten goed is en dat ze lang meegaan. En wat dat betreft zie je ook bij klanten echt een verandering. Bracht ik vroeger 3 offertes uit, dan koos 98% voor de goedkoopste. Nu is dat nog niet de helft.” Promo software Waar gaat het heen in de electronics? Volgens Van der Weiden is de tijd bijna rijp voor promotional software. “We hadden dit al ontwikkeld in mijn tijd bij Intraco, maar toen waren we nog veel te vroeg. Als je nu ziet wat bijvoorbeeld McDonalds nu doet via hun app aan promotie, dan schrik je van de impact die ze hebben op die markt. Het gaat om gigantische aantallen. Met kerst gaven ze kerstsokken weg via de app en er stonden rijen voor de deur. Dat gaat echt nog veel groter worden, daar ben ik van overtuigt. Ook als je ziet wat er aan promoties binnen games wordt gedaan. Onze markt heeft er niet zoveel feeling mee, maar ze moeten snel kennis gaan opdoen, want dit gaat de nieuwe golf in de promotionele wereld worden. En daar moet je kennis van hebben om mee te kunnen doen. 35 2023 - nummer 3 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5