PROMZ VAK 02-2023

34 Maarten van der Weiden begon zijn carrière in Tech als verkoper van radar detectie systemen. Vervolgens werd hij de eerste verkoper bij Intraco, dat net begonnen was. Hij werd accountmanager en vervolgens salesmanager, waarna hij gevraagd werd om voor Intraco de rechtstreekse verkoop vanuit China op te zetten. Hij zat zo’n 250 dagen per jaar in een hotel. Na drie jaar was hij daar wel klaar mee. “Het benauwde me nogal en ik besloot dat het anders moet”, vertelt van der Weiden. “Como bestond net een jaar en zocht een nieuwe aandeelhouder en zo ben ik in dit bedrijf gerold. Ook binnen Como ben ik begonnen met het sourcen van allerlei zaken in China. In die tijd maakten we luxe handtassen, caps en we produceerde zelfs voor Fatboy. Maar heel eerlijk, als je focus verliest ga je ergens steken laten vallen. En dus gingen we terug naar de core-business en dat is electronics en dan met name USB-sticks. Op een gegeven moment zaten we met 30 medewerkers en nu zijn we terug naar 6 mensen. We drukken in Tsjechië, hebben mensen in China en ik doe het kantoor hier. Als je kijkt naar de verhouding, dan is 80% China-productie en 20% voorraad.” Wanneer het gaat om kennis over de productcategorie electronics binnen de markt voor promotionele producten, kom je al snel terecht bij ‘oudgediende’ Maarten van de Weiden. Iemand die niet in onze Tech-special mag ontbreken dus. Een gesprek met Maarten, medeeigenaar van Como-Europe over de trends in tech. DE TRENDS IN TECH Sexy producten Het is moeilijk aan te geven welk aandeel electronics is van de complete promotionele markt. Het hangt ook sterk af van de definitie die je eraan geeft. Van der Weiden schat dat electronics zo’n 10 tot 15% van de totale markt is. “Het is natuurlijk wel een sexy productcategorie. Met veel vernieuwing door de jaren heen. Alhoewel het de laatste jaren vooral toevoegingen zijn aan bestaande producten die het vernieuwend maakten. Neem als voorbeeld de toevoeging van noise cancellation aan bestaande headphones of earplugs. Als ik kijk naar onze eigen productgroepen, dan gebruiken we nog steeds relatief veel USB-sticks, maar dan in snelle varianten met USB 3.0 en modellen voor je mobiel of tablet dus met USB-C of lightning. Dat zijn dus ook doorontwikkelingen. Omdat er veel minder specialisten zijn overgebleven, doen we daar nog wel de aantallen, maar de markt is in zijn totaliteit een stuk kleiner dan voorheen. We moeten het echt hebben van de diepte van ons assortiment. We kiezen voor productgroepen als opslag/geheugen, laden, powerbanks en wireless charging. In die groepen gaan we dan best diep qua assortiment.” Maarten van de Weiden DOOR PETER VAN GESTEL

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5