PROMZ VAK 02-2023

Van 1 tabakszaak naar 275 miljoen omzet Ondanks alle maatregelen die we nemen, waaronder bijvoorbeeld het fietspad dat we aangelegd hebben voor medewerkers uit de buurt, zou het toch veel handiger zijn iets op één plek te hebben.” Makito City Om de volgende stap te kunnen zetten in de groei van het bedrijf, heeft Makito na lang zoeken op nog geen vijf minuten rijden van het oude hoofdkantoor een nieuwe stek gevonden. Intern wordt het project Makito City genoemd. Volgens Mitjans wordt het een state of the art fabriek met de grootste drukkerij van Europa en ondergrondse aanlevering via een 36 meter hoog te bouwen warehouse. “We investeren de komende drie jaar 175 miljoen euro in dit project, overigens zonder een euro van de bank. Makito is een gezond bedrijf dat nooit teveel heeft uitgegeven. Makito City gaat echt een bijzonder project worden. We hebben al enorm geïnvesteerd in IT, maar dat nu pas echt goed tot zijn recht komen. Onze drukkerij, de warehouse, maar ook het picking gedeelte, alles communiceert met elkaar. We weten precies op welke moment, wie met een project bezig is. Daarom kunnen we onze klanten ook van ieder deel in het proces op de hoogte houden en dat doen we dan ook. Op dit moment doen we ruim 2.500 orders per dag, maar dat moet toe naar ruim 7.000 orders per dag. Onderscheidend vermogen Als ik vraag naar wat Makito nu uniek maakt ten opzichte van de concurrentie, dan is Mitjans stellig. “Ik denk dat snel leveren en onze enorm brede voorraad wel het belangrijkste onderscheid is. De meeste generalisten gaan terug in assortiment. Wij duidelijk niet. Daarnaast is het serviceniveau richting onze klanten hoger dan bij veel andere suppliers. Wij zijn telefonisch 6 dagen in de week bereikbaar. Daarnaast werken onze mensen in dezelfde tijdszones als onze klanten. Zodat ze altijd op de juiste tijden bereikbaar zijn voor die klanten uit bijvoorbeeld Zuid-Amerika of Azië. Wij zijn gewoon bereid om een paar stappen harder te lopen en dat betaalt zich uit in marktaandeel. We hebben ook nog nooit marktaandeel gekocht door andere suppliers of merken op te kopen. We gaan uit van onze eigen kracht en willen ook op eigen kracht groeien. Indrukwekkend Het is tijd om met eigen ogen te zien, wat Makito anders doet dan anderen. Mitjans neemt ons mee en leidt ons rond door de verschillende hallen. Wat opvalt is dat medewerkers verschillende kleuren T-shirts aan hebben die corresponderen met hun functie. Je ziet dus meteen wie er inpakt, in de printshop werkt of van bijvoorbeeld kwaliteitscontrole is. Ondanks dat er veel mensen lopen, is het georganiseerd en schoon. Je zou het welhaast een militaire operatie kunnen noemen. Af en toe bekroop me het gevoel dat Makito goed naar China gekeken heeft. En dat bedoel ik zeker niet op een negatieve manier. Zo zijn alle afdelingen uitgerust met een CCTV camerasysteem en heeft bijna iedereen een scanner of tablet bij de hand waarmee alles te volgen is. Alles is op elkaar afgestemd of communiceert met elkaar. Dat kan ook niet anders, aangezien alles zo verspreid is. We mogen niet filmen of fotograferen in de drukkerij, maar imposant is het zeker. Alle grote merken werken met deze Spaanse supplier. Na een lang gesprek waarin veel onderwerpen aan de orde zijn gekomen is me duidelijk dat Makito een bedrijf is om rekening mee te houden in onze markt. Ze zijn bijvoorbeeld veel verder op IT-gebied dan ik ooit verwacht had. Een ook qua voorraden was ik verrast. Heeft Mitjans alle vooroordelen kunnen wegnemen? Ik vind dat moeilijk te beantwoorden. Natuurlijk is Makito ver met sustainablity, social compliance, certifcering en ga zo maar door. Daar heb ik genoeg bewijs van gezien. Aan de andere kant is onze (Noord-Europese) manier van denken over sustainability een andere dan in Zuid-Europa. Zo kan ik moeilijk begrijpen dat een supplier die beweert veel te doen aan duurzaamheid trots is op het feit dat ze dikste papieren catalogus in onze industrie op de markt brengen. Maar in de ogen van Mitjans is de catalogus onderdeel van de multi channel aanpak van Makito. In de zuidelijke helft van de wereld is een catalogus volgens hem gewoon nog een must. Ook is me duidelijk dat Makito een welvarend bedrijf is. Een bedrijf dat geen gekke dingen doet in financiële zin en zo genoeg verdiend heeft om de gigantische investering van Makito City zelfstandig te financieren. Dat is knap in een markt waar de marges niet gigantisch zijn en we toch een flink aantal jaren crises hebben gekend. Mitjans is ervan overtuigd dat hij de Benelux markt, net als onder meer de Franse markt kan veroveren door meer van Makito te laten zien. “We zijn niet zo van de borstklopperij hier bij Makito, maar ik wil toch duidelijk maken dat we een goed alternatief zijn voor de distributeurs in de Benelux. We zijn ook bezig om ons team in de Benelux te professionaliseren en zullen zichtbaarder worden in jullie markt. En ik hoop dat ik toch wat van die weerstand heb kunnen wegnemen, door te laten zien wat voor een bedrijf we nu eigenlijk zijn.” Vlog Dit artikel is een verkorte weergave van een video interview dat ik had met Ignacio Mitjans. Binnenkort zetten we het hele interview online op ons Youtube kanaal. Vanzelfsprekend zullen we alle PromZ Vak lezers een mail sturen, wanneer deze vlog op ons Youtube kanaal staat. 9 23 2023 - nummer 3 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5