PROMZ VAK 02-2023

Wie het dorpje Pulpi bezoekt op ruim 200 kilometer onder Alicante kan zich bijna niet voorstellen dat hier een groot bedrijf als Makito gevestigd is. Alles in de omgeving is gericht op het groeien en telen van sinaasappels, citroenen en sla. Daar verwacht je dus geen supplier van promotionele producten. Ignacio Mitjans, als Chief Marketing Officer verantwoordelijk voor marketing, sales en business development van Makito legt uit hoe het bedrijf hier is ontstaan. “Eigenlijk kun je de geschiedenis van Makito onderscheiden in drie fases. De promotionele industrie in Spanje is voor heel alle partijen begonnen met een tabakszaak. Zo ook voor de eigenaar van Makito, Lorenzo genaamd. Dat is fase 1. Een tabakszaak verkoopt hier behalve tabak ook aanstekers en pennen. En dan gebeurt het al snel dat een bedrijf op de hoek vraagt of je niet een aantal pennen en aanstekers kunt bedrukken. Dus eigenlijk is Makito begonnen als distributeur. Al snel werd dit zo groot dat Lorenzo besloot zelf te gaan importeren en zo is de supplier Makito ontstaan. Het begon met slechts zeven producten, maar al snel werden dat er meer.” One stop shop In Nederland wordt Makito nog vaak geassocieerd met ‘strooigoed’ en mindere kwaliteit promotionele producten. Volgens Mitjans werd de focus in fase twee van het bedrijf juist verlegd naar kwalitatief hoogwaardiger producten. Tevens werd de strategie voor langere tijd neergezet. “Toen ik 15 jaar geleden bij het bedrijf kwam zaten we op een omzet van ruim 22 miljoen euro. In heel Europa moesten we vechten tegen generalisten als MOB en PF Concept. Onze strategie was om een zeer breed assortiment producten op voorraad te hebben, maar wel met een betere kwaliteit dan we voorheen hadden. Wij zijn een one-stopshop supplier. Bij ons moet je alles kunnen vinden. Van promotioneel textiel tot alle promotionele producten. Op dit moment introduceren we wel 500 nieuwe producten per jaar. Doen wat je belooft, snel leveren, nooit out of stock en een goede kwaliteit tegen een goede prijs. Dat is de strategie tot en dat heeft ons geen windeieren gelegd. We doen dit jaar een omzet van 275 miljoen en Inmiddels zijn we dan ook marktleider. Overal warehouses Fase drie is de groei van die 275 miljoen naar 550 miljoen. Om dit te bereiken zijn de huidige faciliteiten van Makito ontoereikend. Dat heeft alles te maken met de omgeving waarin Makito gegroeid is. Zoals eerder al aangegeven is Pulpi met name afhankelijk van sla, citroenen en sinaasappels. Niet echt een industriële omgeving. Omdat Makito opslagruimte nodig had, kocht het elk leegstaande pand in de buurt op. Mitjans legt uit: “We zijn klein begonnen maar groeide organisch. Op het moment dat er hier in de buurt een pand vrijkwam op het industriegebied kochten wij het op, schilderde het in onze huiskleuren en stopte het vol met onze producten. Ondanks onze automatisering (alle warehouses communiceren met elkaar) is die verspreiding van locaties heel onhandig en inefficiënt. Zo hebben we de hele dag continu 7 vrachtwagens rondrijden die ons printbedrijf moet voorzien van producten vanuit al die warehouses. Een ander voorbeeld dat we uit ons jasje groeien is de toegangsweg waarop ons hoofdkantoor zit. Ondanks dat we onlangs veel parkeerruimte extra hebben gekregen, is het onmogelijk om iedereen op hetzelfde moment te laten beginnen en stoppen. De toegangsweg hier niet op berekend. Dus willen we files voorkomen, dan moeten we iedereen in shifts laten beginnen en stoppen. Dat werkt trouwens prima, maar is natuurlijk niet optimaal. Aansluiting hoge snelheidstrein Je vraagt je natuurlijk af hoe een bedrijf als Makito in de plaats Pulpi zijn voorraad aangevoerd en afgevoerd krijgt. De aanvoer vindt plaats via de havens van Alicante en Valancia en de bedrukte goederen worden via vrachtwagens weer afgevoerd naar het binnenland van Europa of naar de grote havens in Spanje voor vervoer naar onder meer Zuid-Amerika. Vlakbij het nieuw te bouwen Makito City komt een station van de nieuwe hoge snelheidstrein die Noord- met ZuidSpanje verbindt. Makito is onderhandeling met de Spaanse overheid om te kijken of hier een overslagplaats kan komen, specifiek voor Makito containers. Daarmee zal de volgende stap gezet worden in het efficiënter maken en verduurzamen van de logistiek. 8 21 2023 - nummer 3 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5