PROMZ VAK 02-2023

De suffe sokken van oma Jonge generatie “Het contact met de klanten vinden we leuk en geeft ons energie. We geven ze ook advies, soms ongevraagd, als we bijvoorbeeld hun keuze qua label en kleur niet de beste vinden. We willen het product, dat een cadeautje is, optimaliseren, daar zit onze kracht. Ook is het leuk als mooie merken ons weten te vinden. Daar zijn we trots op. De IT hebben we goed voor elkaar, met koppeling van administratie naar voorraad, maar dat aspect laat ik graag aan anderen over. Die boot heb ik echt gemist en dat is soms jammer, maar het is niet anders. Ik ga zelf ook meestal niet meer op de beurs staan, dat moet de jongere generatie doen.” Waarom niet? “Ik was een keer op een beurs en toen kwam iemand naar me toe en complimenteerde me met de sokken. Vervolgens zei hij ‘maar jij moet niet meer op de beurs gaan staan, je past niet bij het image van vernieuwend en hip. Je moet van de stand af.’ Nou, dat raakte me wel maar ik heb er over nagedacht en hij had wel gelijk! De jongelui die ik voor ogen heb, bereik ik niet.” Waarom spreekt deze branche je aan? “Ik heb communicatie gestudeerd en ben creatief, en iets wat ik leuk vind wil ik graag delen. Ik hou heel veel van veranderen en decoreren. Mijn partner wordt er gek van want ik zou het liefst om de haverklap onze inrichting veranderen. Als kind droeg ik al kleding die anderen niet durfden te dragen… Voor de B2B markt is het natuurlijk belangrijk om te kunnen leveren. Toen vorig jaar de polyamidefabriek (polyamide is ook verweven in onze sokken) opeens gesloten werd zaten we even met onze handen in het haar. We hebben een brief gestuurd naar onze klanten met de boodschap dat we niet alles konden leveren. Verschrikkelijk. Maar we doen er vervolgens alles aan om alle problemen op te lossen. We waren bijvoorbeeld bijna uitverkocht vorig jaar. Een grote klant had 7000 paar sokken ingekocht en ik wist dat ze 1400 paar op de plank hadden liggen als cadeautje. Ik heb toen naar ze gebeld om die 1400 terug te kopen om andere klanten blij te kunnen maken. Ook lag er in de fabriek nog ongebruikte wol in een andere kleur en daar hebben ze toen ook nog 700 paar sokken van kunnen produceren. Zo ben je steeds bezig om iedereen blij te maken.” Ben je dan ook blij dat je uitverkocht bent of denk je alleen ‘ik schiet tekort voor mijn klanten’? “Dat laatste. We vonden het heel erg. Tuurlijk zijn we ook blij dat we vorig jaar zoveel sokken hebben verkocht. En we hadden er veel meer kunnen verkopen, maar dan hebben we het over méér. En dan denk ik, we zijn gezond, de medewerkers krijgen hun salaris, een kerstpakket, we doen leuke dingen, dat is belangrijk, iedereen heeft het goed.” Seizoensproduct “In het voorjaar houdt het team zich bezig met de nieuwe verpakkingen en brochures en brengen we bezoekjes aan de fabriek. Tachtig procent van de omzet van SOXS zit in het najaar, dan worden natuurlijk de meeste sokken verkocht.” Hoe ziet de toekomst van SOXS eruit? “Er zijn allerlei ontwikkelingen gaande. We zijn aan het uitbreiden naar Duitsland. En we krijgen nu ook een tool op de website dat je niet alleen zelf de sok kunt customizen maar ook kunt bekijken hoe de verpakking eruit komt te zien. Je kunt dan ook dozen per kleine oplage laten bedrukken, bijvoorbeeld met een foto van iemand die jarig is erop. We zijn ook bezig met genderneutrale verpakkingen. Wij worden blij als klanten blij zijn met onze producten. We doen heel mooie dingen want we geven cadeautjes weg en we doen mee aan sociale projecten. Daar willen we nog wel even mee doorgaan en het is fijn dat de nieuwe generatie daar zo’n grote rol in speelt. Het is nog zozeer een product waarmee ik me emotioneel verbonden voel… We blijven warmte en liefde doorgeven!” 9 (advertentie)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5