De suffe sokken van oma We kwamen uit op zwart wit, een beetje in de stijl van het blad Linda. We hebben een goede fotograaf in de arm genomen en een strak en modieus image gecreëerd.” B2B “In eerste instantie leverden we alleen aan de retail. Ik weet nog goed dat we op een van onze eerste beurzen, de mussen vielen van het dak van de hitte, op een tafel een oranje en een roze platenspeler hadden neergezet met lp’s erop in dezelfde kleuren. Dit paste bij de twee soorten sokken die we toen hadden: voor mannen met een oranje en voor vrouwen met een roze label. Achter die platenspelers hadden we de twee stapels met sokken neergelegd, dat was onze stand, meer hadden we niet! We verkochten die dag aan 54 winkels. Ook de kranten schreven erover. Het klopt ook met de tijdgeest: ambachtelijk, authentiek, duurzaam. Toen werden we benaderd door ART Poetry & Design omdat ze de sokken zo leuk vonden en via hun zijn we in 2016 in de B2B markt gerold. Nu neemt dit segment ongeveer twintig procent van het totaal in.” De merken met wie SOXS onder andere samenwerkt zijn Google, Sony, Auping, DPG Media, Van der Valk, Rabobank maar ook ziekenhuizen, verzekeringsmaatschappijen, IT-bedrijven. “Een aantal jaar geleden belde iemand van Univé omdat ze sokken als eindejaarsgeschenk wilden weggeven. Later werd dat plan afgeschoten door de directeur: hij vond het niets. Twee weken voor de kerst belden ze opnieuw of ik toch graag die sokken aan ze kon leveren. Tja, dat lukte toen natuurlijk niet meer maar de nieuwjaarsreceptie was wel haalbaar, dus zo gezegd zo gedaan. Eind januari werd ik door de directeur gebeld dat hij zijn excuus wilde maken omdat hij de sokken eerst had afgeschoten: in zijn hele carrière als directeur had hij nooit eerder foto’s van het personeel toegestuurd gekregen met de cadeaus die hij had gegeven! Op zo’n moment weet ik: dit is een product waar mensen echt blij van worden, en dan word ik ook heel blij.” Familie We zitten te praten aan de centrale (lunch)tafel op de eerste etage van het gebouw waarin SOXS gevestigd is op een industrieterrein in Assen. Er zijn twee kantoorruimtes, een ruimte waar een borduurmachine staat en de 240 verschillende SOXS labels opgeborgen zijn, een ruimte voor de inpakkers en een magazijn. Er werken zo’n zeven mensen in vaste dienst en is er een inpakploeg. Bedrijfshond Guus neemt plaats op de stoel naast Margriet en mensen lopen af en aan, maken even een praatje, vertellen elkaar over de stand van zaken. Het lijkt wel een beetje een familiebedrijf “Ja, dat klopt wel. Stagiaires willen ook altijd blijven. Ik werk ook vaak met kinderen die niet geplaatst kunnen worden, ik vind een inclusieve organisatie erg belangrijk. Mijn dochter Soscha werkt ergens anders maar doet in de avonduren en in het weekend voor SOXS de marketing en social media. Zij is heel gestructureerd, denkt na over strategie en marktbeleving, en wil niet afwijken van wat we afgesproken hebben. Dat is goed en ze heeft gelijk, want ik ben meer een fladderaar, impulsiever.” En Davide’s overlijden was dus het startpunt van de nieuwe weg die jullie insloegen “Jazeker, als dat niet was gebeurd had SOXS niet bestaan. In die fabriek in Litouwen voelden wij warmte en liefde bij het herzien van de sokken die Davide zo graag droeg. Wij willen dat gevoel overdragen met onze producten. Ze zijn met veel liefde en passie ontwikkeld en gemaakt.” 8 17 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5