8 SOXS.CO ontwerpster Margriet Helmhout noemt zichzelf een fladderaar met oog voor stijl. Sinds 2014 laat ze, samen met haar dochter Soscha, haar talent tot uitdrukking komen in ‘het sufste product’ wat je je kunt bedenken: geitenwollensokken. Maar dan wel met hippe opvallende labels aan de zijkant en verpakt in stijlvolle doosjes. Wat is de missie van SOXS? “We willen van sokken cadeautjes maken waaraan je kunt zien én voelen dat ze gemaakt zijn met liefde en passie”. Achter SOXS schuilt een persoonlijk en verdrietig verhaal waar iets moois, en warms, uit voortkwam. Het begon met de wollen sokken die oma breide in allerlei kleuren en die werden gedragen door Margriets kinderen. Vooral een van de twee dochters was er dol op: Davide. Margriet riep altijd ‘heb je die suffe sokken van oma nou weer aan?’ Ze werkte toen als agent in mode en accessoires voor het midden en hoog segment. Met sokken had ze helemaal niets. Davide sokken “Per toeval kwam ik in de sokkenfabriek in Litouwen terecht. Ik was op zoek naar een mooie sjaal voor een klant. Ik was samen met mijn dochter Soscha en we hadden niet gevonden wat we zochten toen de taxichauffeur me op een klein fabriekje attendeerde, zo van ‘kijk daar maar eens rond’. We kwamen terecht in een oud KGB spionagekantoor, met heel dikke muren, en bovenin was een sokkenfabriek! Ik wist niet wat ik ermee zou kunnen maar uit beleefdheid bleven we een kopje thee drinken. Soscha neemt een kijkje in de showroom en ziet daar een paar geitenwollen sokken hangen, en ze zegt tegen me ‘kijk mam, daar hangen ‘Davide sokken’! Waarom gaan we geen sokken maken ter nagedachtenis aan Davide?’ Davide was mijn oudste dochter en zij is in 2014 op 24-jarige leeftijd overleden aan baarmoederhalskanker. Ons bezoek aan de fabriek was twee maanden na haar overlijden. Zelf ben ik dus totaal geen sokkenmens en ik zag niets in het idee van Soscha. Maar ze bleef aandringen en dus informeerde ze toch even bij de fabriek en we zouden 500 paar sokken moeten afnemen. Mijn levenspartner Perry zei bij thuiskomst ‘Ik financier het, laten we het doen’.” Niet sexy “Toen zijn we aan de slag gegaan om zo’n niet sexy product toch goed in de markt te zetten en ook verantwoord en duurzaam te produceren. De wol moest bijvoorbeeld van een schaap afkomstig zijn dat diervriendelijk geschoren is: dierenwelzijn was voor Davide heel belangrijk. Maar de wol mocht ook niet prikken, wat bij die oude sokken vaak wel het geval was. De vacht van de schapen hier in Nederland is helaas te kort gebleken voor de lange draden die wij gebruiken dus er moest verder gezocht worden. Een paar maanden later werden we door de fabriek gebeld dat ze van start konden gaan: de juiste wol hadden ze gevonden in Nieuw-Zeeland en de machine was gereed. Toen we de sokken binnenkregen vlak voor kerst hebben we ze weggegeven aan iedereen die ze maar wilde hebben om uit te testen. We kregen heel positieve reacties terug: sommigen woonden erin. Toen wisten we dat we op de goede weg zaten. Er moest een doos komen om er een leuk cadeautje van te maken. We ontwikkelden een duurzame donkerbruine verpakking die we later weer aangepast hebben omdat het de doelgroep niet aansprak: het mocht wel wat stijlvoller. Ik bedoel, omdat het dure wol is zijn het dure sokken, dus dan moet de verpakking ook aanspreken. DE SUFFE SOKKEN VAN OMA 15 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5