10 Intermediair en supplier. Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: André van Offeren (Promostore) en Wim Hardijzer (Bredemeijer Group). Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “De wetgeving over duurzaamheid en het gebruik van materialen, daar komen we echt niet onderuit. Er wordt steeds kritischer gekeken naar wat er wordt gebruikt en hoe zaken worden geproduceerd. We zien het ook bij de kartonnen bekertjes en de single-use plastics. Je kan wel gaan wachten op de wetgeving, maar ik denk dat het voor de branche belangrijk is om zelf te gaan kijken: welke producten bieden wij aan, en kunnen wij zelf in actie komen voordat we dingen krijgen opgelegd die we niet willen. Dat betekent dat we steeds kritischer moeten worden op wat we geleverd krijgen en wat we leveren aan onze klanten.” Wat zijn jouw zakelijke verwachtingen voor de tweede helft van het jaar? (Voor jullie eigen organisatie, maar ook voor de markt als geheel) “Ik denk dat we niet blind kunnen zijn voor de ontwikkelingen; er zijn bedrijven – vooral in de horeca – die veel overheidssteun hebben gehad. Die gaan zo langzamerhand in de problemen komen omdat ze die bedragen moeten terugbetalen. Als een bedrijf omvalt heeft dat weer invloed op andere bedrijven, zoals toeleveranciers. Ik denk dat onze branche daar ook last van gaat krijgen en dat budgetten omlaag gaan. Het geluk van onze branche is wel dat we kunnen meeliften op succes van allerlei branches. We hebben vaker gezien dat omzetten uit een andere hoek kunnen komen, zoals met de zomerpakketten in de coronatijd. Ik denk dat we wel creatief moeten blijven en dat het minder vanzelf gaat komen. Zelf zijn we op de achtergrond bezig met nieuwe ontwikkelingen, maar daar kan ik nu nog niets over zeggen.” Voor welke concurrent heb je veel respect en waarom? “Voor Florus Floor van Greengiving. Hij is onze buurman; ze zitten hier aan het einde van de straat. Hij richt zich puur op groene artikelen. Het is de kurk waar zijn bedrijf op drijft. Hij heeft al lang geleden gezien dat dit een interessante markt is. Ik vind het heel knap dat hij zich zo sterk en specifiek positioneert met een klein assortiment. Het is een mooi bedrijf en ik vind het er fris uitzien.” Zonder welk merk kun je niet? “Ik ben eigenlijk niet merkentrouw. Waar ik wel veel waarde aan hecht, is mijn bakje cortado van Dolce Gusto. Met de andere smaken heb ik helemaal niks, maar als ik m’n cortado mis, vind ik dat echt jammer. Ik begin de dag ermee, voordat ik samen met mijn vrouw de hond uitlaat. En ’s avonds op de bank neem ik er ook graag eentje.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Om op reis te gaan. Ik vind het heerlijk om op vakantie te gaan. Ik ga heel graag naar Spanje, naar een mooi huisje met een zwembad, met m’n gezin. Ik reis het liefst met de auto – de reis zelf vinden m’n vrouw en ik bijna het leukste van de vakantie. Het autorijden, dingen zien, de overnachtingen onderweg, dat is onderdeel van de vakantie. Ik ben ook iemand die van tevoren alles uitzoekt. Ik weet al waar de bakker is en de supermarkt. Ik ga zelfs op Google Earth nameten hoe ver het huisje van het strand staat. Eigenlijk hoef ik niet meer te gaan, want ik weet al precies hoe het er is, haha!” ‘We moeten zelf in actie komen en niet wachten op wetgeving’ André van Offeren Promostore DOOR ALLARD FREDRIKS
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5