SPECIAL: TECH Tussenmeting 2023: de branche bruist! Het Spaanse sprookje van Makito VAKBLAD VOOR INTERMEDIAIRS VAN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË www.promzvak.nl Verschijnt tweemaandelijks - juni 2023 - nummer 3 vak
5 2023 - nummer 3 - promzvak.nl COMMENTAAR DOOR PETER VAN GESTEL (PETER.VANGESTEL@HETPORTAAL.COM) vak 9 Ik heb zelden zoveel commentaar gekregen op een nieuwsbrief. Blijkbaar werkt de term greenwashing in de kop van een artikel als een rode lap op een stier. Het ging om het artikel naar aanleiding van (alweer) een aflevering van Keuringsdienst van Waarde. Ditmaal was het onderwerp Ocean Plastic. Om een heel lang verhaal kort te maken, de conclusie is dat producten gemaakt van ocean plastic niet bestaan. Er bestaan producten die gedeeltelijk gemaakt worden van ocean bound plastic. En dat is (semantische discussie) plastic dat tot zeker 50 kilometer landinwaarts gevonden kan worden. Waarom dan toch die term ocean plastic gebruiken? Dat kan alleen een marketingoverweging zijn. Pure greenwashing dus. Naar aanleiding van dit specifieke artikeltje in de nieuwsbrief nam het Spaanse bedrijf Sequal contact op. Ze waren door meerdere Nederlandse klanten verwezen naar dit artikel en wilden graag uitleggen hoe ze te werk gaan. In het volgende nummer van PromZ Vak ga ik dan ook met Sequal in gesprek. Nu is het grappige dat Sequal heel eerlijk is over de hoeveelheid van welk plastic met welke afkomst te vinden is in onder meer hun garens. De vraag is echter of die Nederlandse klanten die gebeld hadden - om over het artikeltje te klagen - dat ook zijn… Laat ik duidelijk zijn: ik ben op geen enkele manier tegen gebruik van nieuwe materialen. Ze zijn in mijn ogen een stap in een verdere ontwikkeling naar (nog) betere materialen. Waar ik wel tegen ben is dat je beweert dat je product iets is, wat het niet blijkt te zijn. Dat is gewoon volksverlakkerij. Daarom ben ik voorstander van regelgeving. Omdat we het als branche blijkbaar niet voor elkaar krijgen om duidelijke regels hiervoor op te stellen. Een product met slechts 10% ocean bound plastic materiaal is niet gemaakt van ocean plastic. Hetzelfde geldt voor rPET, gerecycled katoen en ga zo maar door. Wees daar gewoon eerlijk over!
I N H O U D vak 6 C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Media B.V. Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: Peter van Gestel Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-33637794 E-mail: peter.vangestel@hetportaal.com Redactionele medewerkers: Frank de Bruin, Lisette Erdtsieck, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Cynthia de Groot, Suzanne Jacobs, Judith Munster, Sara van den Nieuwendijk, Ad van Poppel, Ruud Slierings, Marjolein Straatman, Mick Schoone, Fred Sengers Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: Pierre van den Ancker Mob: +31 (0)6-43854384 E-mail: pierre.vandenancker@-hetportaal.com Ferry Aaftink Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-12643168 E-mail: ferry.aaftink@hetportaal.com Bettina Nettelbeck Mob: +49 (0)173-1933919 E-mail: bettina.nettelbeck@hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia.nl Coverontwerp: Snars Beeldmateriaal: Ad Boogaard, Creative Owl Media, iStockphoto Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Onze magazines worden gedrukt op FSC gecertificeerd papier. Geef ze door aan collega's of gooi ze na lezen aub in de papierbak. Dat geldt ook voor de paperwrap waarin we versturen. 14 Wie zegt wat in dit nummer? <9> Supplier vs. distributeur <10> Oxious start met de Oxious Talent Factory <13> Soxs: de suffe sokken van oma. <14> Van 1 tabakszaak naar 275 miljoen omzet. Het Spaanse sprookje van Makito. <20> Hoe is de promo branche in Australië? Cynthia de Groot gaat je iedere editie op de hoogte houden. <25> Special: Tech <29> Maarten van der Weiden over tech in promo <34> NXT Gen. De nieuwe generatie in onze branche. Wesley van Rutten. <40> De grote branche tussenmeting: de branche bruist weer! <42> Het PPP Vakboek <51> De bijenwasdoeken van Dooek <53> Qraphy Card legt uit wat je promotioneel kunt met een NFC-chip. <61> Jolanda Koedood en Martine Tempels van Gifts with Impact over impactvolle producten <64> Over de grootste najaarsbeurs in Europa: De Leveranciersdagen. <71> Vergrijst onze branche? <74> Column René Los <77> New ProductZ <79> NoteZ <87> 20 42 61 74
WIE ZEGT WAT IN DIT NUMMER? “WE KWAMEN TERECHT IN EEN OUD KGB SPIONAGEKANTOOR, MET HEEL DIKKE MUREN, EN BOVENIN WAS EEN SOKKENFABRIEK! ” (Margriet Helmhout, Soxs, pag. 15) “Een van de oplossingen die we daarvoor zijn tegengekomen, is een eetbare koffiecup. Gemaaktvan onder andere granen waardoor je de koffiebeker na gebruik kunt opeten.” (Cynthia de Groot, P&P Projects, pag. 25) “HET EERSTE KWARTAAL VAN 2023 IS GOED BEGONNEN, ZEKER VOOR DISTRIBUTEURS, MET EEN OMZETSTIJGING VAN 6% TEN OPZICHTE VAN HET EERSTE KWARTAAL VAN 2022.” (Ed van Eunen, One Question, pag. 43) “ZO HEBBEN WE DE HELE DAG CONTINU 7 VRACHTWAGENS RONDRIJDEN DIE ONS PRINTBEDRIJF MOET VOORZIEN VAN PRODUCTEN VANUIT AL DIE WAREHOUSES.” (Ignacio Mitjans, Makito, pag. 21) ”Ik merk wel dat er echt een kloof is tussen verschillende generaties, maar de samenwerking maakt het werk juist fijn. ” (Wesley van Rutten, PF Concept, pag. 41) "Dat betekent dat we steeds kritischer moeten worden op wat we geleverd krijgen en wat we leveren aan onze klanten." (André van Offeren, Promostore, pag. 10) 9 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
10 Intermediair en supplier. Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: André van Offeren (Promostore) en Wim Hardijzer (Bredemeijer Group). Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “De wetgeving over duurzaamheid en het gebruik van materialen, daar komen we echt niet onderuit. Er wordt steeds kritischer gekeken naar wat er wordt gebruikt en hoe zaken worden geproduceerd. We zien het ook bij de kartonnen bekertjes en de single-use plastics. Je kan wel gaan wachten op de wetgeving, maar ik denk dat het voor de branche belangrijk is om zelf te gaan kijken: welke producten bieden wij aan, en kunnen wij zelf in actie komen voordat we dingen krijgen opgelegd die we niet willen. Dat betekent dat we steeds kritischer moeten worden op wat we geleverd krijgen en wat we leveren aan onze klanten.” Wat zijn jouw zakelijke verwachtingen voor de tweede helft van het jaar? (Voor jullie eigen organisatie, maar ook voor de markt als geheel) “Ik denk dat we niet blind kunnen zijn voor de ontwikkelingen; er zijn bedrijven – vooral in de horeca – die veel overheidssteun hebben gehad. Die gaan zo langzamerhand in de problemen komen omdat ze die bedragen moeten terugbetalen. Als een bedrijf omvalt heeft dat weer invloed op andere bedrijven, zoals toeleveranciers. Ik denk dat onze branche daar ook last van gaat krijgen en dat budgetten omlaag gaan. Het geluk van onze branche is wel dat we kunnen meeliften op succes van allerlei branches. We hebben vaker gezien dat omzetten uit een andere hoek kunnen komen, zoals met de zomerpakketten in de coronatijd. Ik denk dat we wel creatief moeten blijven en dat het minder vanzelf gaat komen. Zelf zijn we op de achtergrond bezig met nieuwe ontwikkelingen, maar daar kan ik nu nog niets over zeggen.” Voor welke concurrent heb je veel respect en waarom? “Voor Florus Floor van Greengiving. Hij is onze buurman; ze zitten hier aan het einde van de straat. Hij richt zich puur op groene artikelen. Het is de kurk waar zijn bedrijf op drijft. Hij heeft al lang geleden gezien dat dit een interessante markt is. Ik vind het heel knap dat hij zich zo sterk en specifiek positioneert met een klein assortiment. Het is een mooi bedrijf en ik vind het er fris uitzien.” Zonder welk merk kun je niet? “Ik ben eigenlijk niet merkentrouw. Waar ik wel veel waarde aan hecht, is mijn bakje cortado van Dolce Gusto. Met de andere smaken heb ik helemaal niks, maar als ik m’n cortado mis, vind ik dat echt jammer. Ik begin de dag ermee, voordat ik samen met mijn vrouw de hond uitlaat. En ’s avonds op de bank neem ik er ook graag eentje.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Om op reis te gaan. Ik vind het heerlijk om op vakantie te gaan. Ik ga heel graag naar Spanje, naar een mooi huisje met een zwembad, met m’n gezin. Ik reis het liefst met de auto – de reis zelf vinden m’n vrouw en ik bijna het leukste van de vakantie. Het autorijden, dingen zien, de overnachtingen onderweg, dat is onderdeel van de vakantie. Ik ben ook iemand die van tevoren alles uitzoekt. Ik weet al waar de bakker is en de supermarkt. Ik ga zelfs op Google Earth nameten hoe ver het huisje van het strand staat. Eigenlijk hoef ik niet meer te gaan, want ik weet al precies hoe het er is, haha!” ‘We moeten zelf in actie komen en niet wachten op wetgeving’ André van Offeren Promostore DOOR ALLARD FREDRIKS
9 ‘Ik verwacht een eindsprint vanaf september’ Wim Hardijzer Bredemeijer Group Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “Vragen die sinds vorig jaar geregeld terugkeren, zijn ‘wat doen jullie op het gebied van duurzaamheid?’ en ‘wat is het land van herkomst?’. We krijgen die vragen zowel van de tussenhandel als van de eindklant. De Bredemeijer Group speelt hier op in met onder meer FSC-gecertificeerde theedozen en door de verpakkingen aan te passen aan de huidige normen op het gebied van duurzaamheid. Ook is er veel vraag naar producten waarbij authenticiteit, degelijkheid en uniciteit een rol spelen. Wij haken hierop in met ons maatwerkprogramma, met bijvoorbeeld speldjes, miniaturen en lepeltjes.” Wat zijn jouw zakelijke verwachtingen voor de tweede helft van het jaar? “Voor ons soort assortiment zijn de zomermaanden altijd lastig en ook op promotioneel vlak wordt er in die periode minder gedaan, behalve als het gaat om de handel in zomergadgets. Ik verwacht een eindsprint vanaf begin september, zo rond De Leveranciersdagen. Dan komt de handel meestal weer écht op gang. De eindklant, weten we uit ervaring, wacht lang met het uitzoeken van relatiegeschenken of een kerstpakket, met als resultaat dat de partij die voorraad heeft spekkoper is.” Voor welke concurrent heb je veel respect en waarom? “Ik heb veel respect voor Bosscher International van Pieter Bosscher en zijn team, vanwege het feit dat dit bedrijf zijn aanbod goed heeft doorontwikkeld en is uitgegroeid tot een key-speler in diverse segmenten.” Zonder welk merk kun je niet? “Uiteraard is de Bredemeijer-theepot voor mij onmisbaar om elke dag te kunnen genieten van mijn kopje thee. Verder ben ik niet echt merkgebonden. Ik vind kwaliteit belangrijker dan een label.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Voor mijn familie en vrienden en voor een goed glas wijn.” 11 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
Luister hier de PromZ Promo Podcast over de Oxious Talent Factory: Oxious start in de wijk Rotterdam Feyenoord de Oxious Talent Factory (OTF). OTF is een grootschalig commercieel naaiatelier. Het beste van beide komt samen in een dubbele missie: het reduceren van de enorme textielafvalberg in Nederland, en mensen uit kwetsbare doelgroepen een baan bieden. OTF doet dit via het zogenaamde regeneratieve model: het geeft waarde aan textielafval en biedt daarnaast een verdienmodel voor de lokale gemeenschap. In Nederland verdwijnt jaarlijks 300 miljoen kilo textiel op de afvalberg. Slechts 1% wordt gerecycled tot nieuw textiel. Oxious Talent Factory wil verschil maken en recyclebaar textiel verwerken tot nieuwe producten. In het naaiatelier worden daarnaast productiefouten hersteld, zodat afgekeurde collecties alsnog hun weg vinden naar de consument. De Oxious Talent Factory gaat vanaf de start een samenwerking aan met My Jewellery en Tomo, het eerste circulaire warenhuis van Nederland. OTF verzorgt voor deze bedrijven de reparaties van retouren. Honderd mensen een nieuwe baan Oxious Talent Factory heeft als doel om binnen vijf jaar een baan te bieden aan honderd mensen die momenteel niet actief deelnemen aan de maatschappij. Dit zijn statushouders met een achtergrond in de textielindustrie, maar ook bijstandsmoeders. “Het betreft mensen die nu ‘onzichtbaar’ zijn en geen deel uitmaken van de Rotterdamse economie. Uiteindelijk willen we deze mensen via ons atelier de volgende stap laten zetten naar economische zelfstandigheid”, aldus Ester Smit van Oxious. Terugbrengen van de maakindustrie Alle stromingen en achtergronden zijn bij de Talent Factory welkom om hun talent te ontwikkelen en etaleren. Het OXIOUS START IN ROTTERDAM NAAI- ATELIER VOLGENS ‘REGENERATIEF’ MODEL arbeidspotentieel wordt nu voornamelijk gezocht in een grote groep vrouwen en statushouders in en rond de wijk Feyenoord. “Vanuit hun cultuur wordt handenarbeid en verstelwerk met de paplepel ingegoten maar door henzelf onvoldoende gezien als een waardevol talent met economische waarde”, aldus Smit. “Juist deze skills willen we aantrekken, door deze doelgroep perspectief te bieden binnen een veilige en aantrekkelijke werkomgeving”. Investeren in een regeneratieve economie Investeerders Start Foundation en Sociaal Impact Fonds Rotterdam staan beide voor een Rotterdam waarin iedereen meedoet en meetelt. Zij trekken gezamenlijk op als financiers van Oxious Talent Factory. Start Foundation is als maatschappelijk ontwikkelaar continu op zoek naar nieuwe mogelijkheden om aan een arbeidsmarkt te bouwen waarin iedereen meedoet. “Hiervoor zetten we actief programma’s en projecten op, agenderen we issues, mengen we ons in het publieke debat en investeren we in initiatieven die passen bij onze visie: iedereen aan het werk die dat wil”, aldus Rob Verbakel, investeringsadviseur van Start Foundation. “Oxious Talent Factory is één van deze duurzame initiatieven waarin we als Start Foundation geloven. Wij ondersteunen ze dan ook graag met onze kennis, netwerk en geld, om ze te helpen groeien in hun ambitie.” 9 DOOR PETER VAN GESTEL 13 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
14 DOOR LISETTE ERDTSIECK
8 SOXS.CO ontwerpster Margriet Helmhout noemt zichzelf een fladderaar met oog voor stijl. Sinds 2014 laat ze, samen met haar dochter Soscha, haar talent tot uitdrukking komen in ‘het sufste product’ wat je je kunt bedenken: geitenwollensokken. Maar dan wel met hippe opvallende labels aan de zijkant en verpakt in stijlvolle doosjes. Wat is de missie van SOXS? “We willen van sokken cadeautjes maken waaraan je kunt zien én voelen dat ze gemaakt zijn met liefde en passie”. Achter SOXS schuilt een persoonlijk en verdrietig verhaal waar iets moois, en warms, uit voortkwam. Het begon met de wollen sokken die oma breide in allerlei kleuren en die werden gedragen door Margriets kinderen. Vooral een van de twee dochters was er dol op: Davide. Margriet riep altijd ‘heb je die suffe sokken van oma nou weer aan?’ Ze werkte toen als agent in mode en accessoires voor het midden en hoog segment. Met sokken had ze helemaal niets. Davide sokken “Per toeval kwam ik in de sokkenfabriek in Litouwen terecht. Ik was op zoek naar een mooie sjaal voor een klant. Ik was samen met mijn dochter Soscha en we hadden niet gevonden wat we zochten toen de taxichauffeur me op een klein fabriekje attendeerde, zo van ‘kijk daar maar eens rond’. We kwamen terecht in een oud KGB spionagekantoor, met heel dikke muren, en bovenin was een sokkenfabriek! Ik wist niet wat ik ermee zou kunnen maar uit beleefdheid bleven we een kopje thee drinken. Soscha neemt een kijkje in de showroom en ziet daar een paar geitenwollen sokken hangen, en ze zegt tegen me ‘kijk mam, daar hangen ‘Davide sokken’! Waarom gaan we geen sokken maken ter nagedachtenis aan Davide?’ Davide was mijn oudste dochter en zij is in 2014 op 24-jarige leeftijd overleden aan baarmoederhalskanker. Ons bezoek aan de fabriek was twee maanden na haar overlijden. Zelf ben ik dus totaal geen sokkenmens en ik zag niets in het idee van Soscha. Maar ze bleef aandringen en dus informeerde ze toch even bij de fabriek en we zouden 500 paar sokken moeten afnemen. Mijn levenspartner Perry zei bij thuiskomst ‘Ik financier het, laten we het doen’.” Niet sexy “Toen zijn we aan de slag gegaan om zo’n niet sexy product toch goed in de markt te zetten en ook verantwoord en duurzaam te produceren. De wol moest bijvoorbeeld van een schaap afkomstig zijn dat diervriendelijk geschoren is: dierenwelzijn was voor Davide heel belangrijk. Maar de wol mocht ook niet prikken, wat bij die oude sokken vaak wel het geval was. De vacht van de schapen hier in Nederland is helaas te kort gebleken voor de lange draden die wij gebruiken dus er moest verder gezocht worden. Een paar maanden later werden we door de fabriek gebeld dat ze van start konden gaan: de juiste wol hadden ze gevonden in Nieuw-Zeeland en de machine was gereed. Toen we de sokken binnenkregen vlak voor kerst hebben we ze weggegeven aan iedereen die ze maar wilde hebben om uit te testen. We kregen heel positieve reacties terug: sommigen woonden erin. Toen wisten we dat we op de goede weg zaten. Er moest een doos komen om er een leuk cadeautje van te maken. We ontwikkelden een duurzame donkerbruine verpakking die we later weer aangepast hebben omdat het de doelgroep niet aansprak: het mocht wel wat stijlvoller. Ik bedoel, omdat het dure wol is zijn het dure sokken, dus dan moet de verpakking ook aanspreken. DE SUFFE SOKKEN VAN OMA 15 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
De suffe sokken van oma We kwamen uit op zwart wit, een beetje in de stijl van het blad Linda. We hebben een goede fotograaf in de arm genomen en een strak en modieus image gecreëerd.” B2B “In eerste instantie leverden we alleen aan de retail. Ik weet nog goed dat we op een van onze eerste beurzen, de mussen vielen van het dak van de hitte, op een tafel een oranje en een roze platenspeler hadden neergezet met lp’s erop in dezelfde kleuren. Dit paste bij de twee soorten sokken die we toen hadden: voor mannen met een oranje en voor vrouwen met een roze label. Achter die platenspelers hadden we de twee stapels met sokken neergelegd, dat was onze stand, meer hadden we niet! We verkochten die dag aan 54 winkels. Ook de kranten schreven erover. Het klopt ook met de tijdgeest: ambachtelijk, authentiek, duurzaam. Toen werden we benaderd door ART Poetry & Design omdat ze de sokken zo leuk vonden en via hun zijn we in 2016 in de B2B markt gerold. Nu neemt dit segment ongeveer twintig procent van het totaal in.” De merken met wie SOXS onder andere samenwerkt zijn Google, Sony, Auping, DPG Media, Van der Valk, Rabobank maar ook ziekenhuizen, verzekeringsmaatschappijen, IT-bedrijven. “Een aantal jaar geleden belde iemand van Univé omdat ze sokken als eindejaarsgeschenk wilden weggeven. Later werd dat plan afgeschoten door de directeur: hij vond het niets. Twee weken voor de kerst belden ze opnieuw of ik toch graag die sokken aan ze kon leveren. Tja, dat lukte toen natuurlijk niet meer maar de nieuwjaarsreceptie was wel haalbaar, dus zo gezegd zo gedaan. Eind januari werd ik door de directeur gebeld dat hij zijn excuus wilde maken omdat hij de sokken eerst had afgeschoten: in zijn hele carrière als directeur had hij nooit eerder foto’s van het personeel toegestuurd gekregen met de cadeaus die hij had gegeven! Op zo’n moment weet ik: dit is een product waar mensen echt blij van worden, en dan word ik ook heel blij.” Familie We zitten te praten aan de centrale (lunch)tafel op de eerste etage van het gebouw waarin SOXS gevestigd is op een industrieterrein in Assen. Er zijn twee kantoorruimtes, een ruimte waar een borduurmachine staat en de 240 verschillende SOXS labels opgeborgen zijn, een ruimte voor de inpakkers en een magazijn. Er werken zo’n zeven mensen in vaste dienst en is er een inpakploeg. Bedrijfshond Guus neemt plaats op de stoel naast Margriet en mensen lopen af en aan, maken even een praatje, vertellen elkaar over de stand van zaken. Het lijkt wel een beetje een familiebedrijf “Ja, dat klopt wel. Stagiaires willen ook altijd blijven. Ik werk ook vaak met kinderen die niet geplaatst kunnen worden, ik vind een inclusieve organisatie erg belangrijk. Mijn dochter Soscha werkt ergens anders maar doet in de avonduren en in het weekend voor SOXS de marketing en social media. Zij is heel gestructureerd, denkt na over strategie en marktbeleving, en wil niet afwijken van wat we afgesproken hebben. Dat is goed en ze heeft gelijk, want ik ben meer een fladderaar, impulsiever.” En Davide’s overlijden was dus het startpunt van de nieuwe weg die jullie insloegen “Jazeker, als dat niet was gebeurd had SOXS niet bestaan. In die fabriek in Litouwen voelden wij warmte en liefde bij het herzien van de sokken die Davide zo graag droeg. Wij willen dat gevoel overdragen met onze producten. Ze zijn met veel liefde en passie ontwikkeld en gemaakt.” 8 17 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
De suffe sokken van oma Jonge generatie “Het contact met de klanten vinden we leuk en geeft ons energie. We geven ze ook advies, soms ongevraagd, als we bijvoorbeeld hun keuze qua label en kleur niet de beste vinden. We willen het product, dat een cadeautje is, optimaliseren, daar zit onze kracht. Ook is het leuk als mooie merken ons weten te vinden. Daar zijn we trots op. De IT hebben we goed voor elkaar, met koppeling van administratie naar voorraad, maar dat aspect laat ik graag aan anderen over. Die boot heb ik echt gemist en dat is soms jammer, maar het is niet anders. Ik ga zelf ook meestal niet meer op de beurs staan, dat moet de jongere generatie doen.” Waarom niet? “Ik was een keer op een beurs en toen kwam iemand naar me toe en complimenteerde me met de sokken. Vervolgens zei hij ‘maar jij moet niet meer op de beurs gaan staan, je past niet bij het image van vernieuwend en hip. Je moet van de stand af.’ Nou, dat raakte me wel maar ik heb er over nagedacht en hij had wel gelijk! De jongelui die ik voor ogen heb, bereik ik niet.” Waarom spreekt deze branche je aan? “Ik heb communicatie gestudeerd en ben creatief, en iets wat ik leuk vind wil ik graag delen. Ik hou heel veel van veranderen en decoreren. Mijn partner wordt er gek van want ik zou het liefst om de haverklap onze inrichting veranderen. Als kind droeg ik al kleding die anderen niet durfden te dragen… Voor de B2B markt is het natuurlijk belangrijk om te kunnen leveren. Toen vorig jaar de polyamidefabriek (polyamide is ook verweven in onze sokken) opeens gesloten werd zaten we even met onze handen in het haar. We hebben een brief gestuurd naar onze klanten met de boodschap dat we niet alles konden leveren. Verschrikkelijk. Maar we doen er vervolgens alles aan om alle problemen op te lossen. We waren bijvoorbeeld bijna uitverkocht vorig jaar. Een grote klant had 7000 paar sokken ingekocht en ik wist dat ze 1400 paar op de plank hadden liggen als cadeautje. Ik heb toen naar ze gebeld om die 1400 terug te kopen om andere klanten blij te kunnen maken. Ook lag er in de fabriek nog ongebruikte wol in een andere kleur en daar hebben ze toen ook nog 700 paar sokken van kunnen produceren. Zo ben je steeds bezig om iedereen blij te maken.” Ben je dan ook blij dat je uitverkocht bent of denk je alleen ‘ik schiet tekort voor mijn klanten’? “Dat laatste. We vonden het heel erg. Tuurlijk zijn we ook blij dat we vorig jaar zoveel sokken hebben verkocht. En we hadden er veel meer kunnen verkopen, maar dan hebben we het over méér. En dan denk ik, we zijn gezond, de medewerkers krijgen hun salaris, een kerstpakket, we doen leuke dingen, dat is belangrijk, iedereen heeft het goed.” Seizoensproduct “In het voorjaar houdt het team zich bezig met de nieuwe verpakkingen en brochures en brengen we bezoekjes aan de fabriek. Tachtig procent van de omzet van SOXS zit in het najaar, dan worden natuurlijk de meeste sokken verkocht.” Hoe ziet de toekomst van SOXS eruit? “Er zijn allerlei ontwikkelingen gaande. We zijn aan het uitbreiden naar Duitsland. En we krijgen nu ook een tool op de website dat je niet alleen zelf de sok kunt customizen maar ook kunt bekijken hoe de verpakking eruit komt te zien. Je kunt dan ook dozen per kleine oplage laten bedrukken, bijvoorbeeld met een foto van iemand die jarig is erop. We zijn ook bezig met genderneutrale verpakkingen. Wij worden blij als klanten blij zijn met onze producten. We doen heel mooie dingen want we geven cadeautjes weg en we doen mee aan sociale projecten. Daar willen we nog wel even mee doorgaan en het is fijn dat de nieuwe generatie daar zo’n grote rol in speelt. Het is nog zozeer een product waarmee ik me emotioneel verbonden voel… We blijven warmte en liefde doorgeven!” 9 (advertentie)
20 DOOR PETER VAN GESTEL In de Benelux gaan in de branche veel geruchten rond over Makito. Zo zou het bedrijf afhankelijk zijn van Europese subsidies, is onduidelijkheid over de eigendomsstructuur en kunnen mensen zich nauwelijks voorstellen dat het bedrijf op eigen kracht zo snel gegroeid is. Vanzelfsprekend wilde ik graag weten wat er waar is van die geruchten, dus reisde ik naar Spanje om dit verhaal op te tekenen. VAN 1 TABAKSZAAK NAAR 275 MILJOEN OMZET SPAANS SPROOKJE MAKITO: Ignacio Mitjans
Wie het dorpje Pulpi bezoekt op ruim 200 kilometer onder Alicante kan zich bijna niet voorstellen dat hier een groot bedrijf als Makito gevestigd is. Alles in de omgeving is gericht op het groeien en telen van sinaasappels, citroenen en sla. Daar verwacht je dus geen supplier van promotionele producten. Ignacio Mitjans, als Chief Marketing Officer verantwoordelijk voor marketing, sales en business development van Makito legt uit hoe het bedrijf hier is ontstaan. “Eigenlijk kun je de geschiedenis van Makito onderscheiden in drie fases. De promotionele industrie in Spanje is voor heel alle partijen begonnen met een tabakszaak. Zo ook voor de eigenaar van Makito, Lorenzo genaamd. Dat is fase 1. Een tabakszaak verkoopt hier behalve tabak ook aanstekers en pennen. En dan gebeurt het al snel dat een bedrijf op de hoek vraagt of je niet een aantal pennen en aanstekers kunt bedrukken. Dus eigenlijk is Makito begonnen als distributeur. Al snel werd dit zo groot dat Lorenzo besloot zelf te gaan importeren en zo is de supplier Makito ontstaan. Het begon met slechts zeven producten, maar al snel werden dat er meer.” One stop shop In Nederland wordt Makito nog vaak geassocieerd met ‘strooigoed’ en mindere kwaliteit promotionele producten. Volgens Mitjans werd de focus in fase twee van het bedrijf juist verlegd naar kwalitatief hoogwaardiger producten. Tevens werd de strategie voor langere tijd neergezet. “Toen ik 15 jaar geleden bij het bedrijf kwam zaten we op een omzet van ruim 22 miljoen euro. In heel Europa moesten we vechten tegen generalisten als MOB en PF Concept. Onze strategie was om een zeer breed assortiment producten op voorraad te hebben, maar wel met een betere kwaliteit dan we voorheen hadden. Wij zijn een one-stopshop supplier. Bij ons moet je alles kunnen vinden. Van promotioneel textiel tot alle promotionele producten. Op dit moment introduceren we wel 500 nieuwe producten per jaar. Doen wat je belooft, snel leveren, nooit out of stock en een goede kwaliteit tegen een goede prijs. Dat is de strategie tot en dat heeft ons geen windeieren gelegd. We doen dit jaar een omzet van 275 miljoen en Inmiddels zijn we dan ook marktleider. Overal warehouses Fase drie is de groei van die 275 miljoen naar 550 miljoen. Om dit te bereiken zijn de huidige faciliteiten van Makito ontoereikend. Dat heeft alles te maken met de omgeving waarin Makito gegroeid is. Zoals eerder al aangegeven is Pulpi met name afhankelijk van sla, citroenen en sinaasappels. Niet echt een industriële omgeving. Omdat Makito opslagruimte nodig had, kocht het elk leegstaande pand in de buurt op. Mitjans legt uit: “We zijn klein begonnen maar groeide organisch. Op het moment dat er hier in de buurt een pand vrijkwam op het industriegebied kochten wij het op, schilderde het in onze huiskleuren en stopte het vol met onze producten. Ondanks onze automatisering (alle warehouses communiceren met elkaar) is die verspreiding van locaties heel onhandig en inefficiënt. Zo hebben we de hele dag continu 7 vrachtwagens rondrijden die ons printbedrijf moet voorzien van producten vanuit al die warehouses. Een ander voorbeeld dat we uit ons jasje groeien is de toegangsweg waarop ons hoofdkantoor zit. Ondanks dat we onlangs veel parkeerruimte extra hebben gekregen, is het onmogelijk om iedereen op hetzelfde moment te laten beginnen en stoppen. De toegangsweg hier niet op berekend. Dus willen we files voorkomen, dan moeten we iedereen in shifts laten beginnen en stoppen. Dat werkt trouwens prima, maar is natuurlijk niet optimaal. Aansluiting hoge snelheidstrein Je vraagt je natuurlijk af hoe een bedrijf als Makito in de plaats Pulpi zijn voorraad aangevoerd en afgevoerd krijgt. De aanvoer vindt plaats via de havens van Alicante en Valancia en de bedrukte goederen worden via vrachtwagens weer afgevoerd naar het binnenland van Europa of naar de grote havens in Spanje voor vervoer naar onder meer Zuid-Amerika. Vlakbij het nieuw te bouwen Makito City komt een station van de nieuwe hoge snelheidstrein die Noord- met ZuidSpanje verbindt. Makito is onderhandeling met de Spaanse overheid om te kijken of hier een overslagplaats kan komen, specifiek voor Makito containers. Daarmee zal de volgende stap gezet worden in het efficiënter maken en verduurzamen van de logistiek. 8 21 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
Van 1 tabakszaak naar 275 miljoen omzet Ondanks alle maatregelen die we nemen, waaronder bijvoorbeeld het fietspad dat we aangelegd hebben voor medewerkers uit de buurt, zou het toch veel handiger zijn iets op één plek te hebben.” Makito City Om de volgende stap te kunnen zetten in de groei van het bedrijf, heeft Makito na lang zoeken op nog geen vijf minuten rijden van het oude hoofdkantoor een nieuwe stek gevonden. Intern wordt het project Makito City genoemd. Volgens Mitjans wordt het een state of the art fabriek met de grootste drukkerij van Europa en ondergrondse aanlevering via een 36 meter hoog te bouwen warehouse. “We investeren de komende drie jaar 175 miljoen euro in dit project, overigens zonder een euro van de bank. Makito is een gezond bedrijf dat nooit teveel heeft uitgegeven. Makito City gaat echt een bijzonder project worden. We hebben al enorm geïnvesteerd in IT, maar dat nu pas echt goed tot zijn recht komen. Onze drukkerij, de warehouse, maar ook het picking gedeelte, alles communiceert met elkaar. We weten precies op welke moment, wie met een project bezig is. Daarom kunnen we onze klanten ook van ieder deel in het proces op de hoogte houden en dat doen we dan ook. Op dit moment doen we ruim 2.500 orders per dag, maar dat moet toe naar ruim 7.000 orders per dag. Onderscheidend vermogen Als ik vraag naar wat Makito nu uniek maakt ten opzichte van de concurrentie, dan is Mitjans stellig. “Ik denk dat snel leveren en onze enorm brede voorraad wel het belangrijkste onderscheid is. De meeste generalisten gaan terug in assortiment. Wij duidelijk niet. Daarnaast is het serviceniveau richting onze klanten hoger dan bij veel andere suppliers. Wij zijn telefonisch 6 dagen in de week bereikbaar. Daarnaast werken onze mensen in dezelfde tijdszones als onze klanten. Zodat ze altijd op de juiste tijden bereikbaar zijn voor die klanten uit bijvoorbeeld Zuid-Amerika of Azië. Wij zijn gewoon bereid om een paar stappen harder te lopen en dat betaalt zich uit in marktaandeel. We hebben ook nog nooit marktaandeel gekocht door andere suppliers of merken op te kopen. We gaan uit van onze eigen kracht en willen ook op eigen kracht groeien. Indrukwekkend Het is tijd om met eigen ogen te zien, wat Makito anders doet dan anderen. Mitjans neemt ons mee en leidt ons rond door de verschillende hallen. Wat opvalt is dat medewerkers verschillende kleuren T-shirts aan hebben die corresponderen met hun functie. Je ziet dus meteen wie er inpakt, in de printshop werkt of van bijvoorbeeld kwaliteitscontrole is. Ondanks dat er veel mensen lopen, is het georganiseerd en schoon. Je zou het welhaast een militaire operatie kunnen noemen. Af en toe bekroop me het gevoel dat Makito goed naar China gekeken heeft. En dat bedoel ik zeker niet op een negatieve manier. Zo zijn alle afdelingen uitgerust met een CCTV camerasysteem en heeft bijna iedereen een scanner of tablet bij de hand waarmee alles te volgen is. Alles is op elkaar afgestemd of communiceert met elkaar. Dat kan ook niet anders, aangezien alles zo verspreid is. We mogen niet filmen of fotograferen in de drukkerij, maar imposant is het zeker. Alle grote merken werken met deze Spaanse supplier. Na een lang gesprek waarin veel onderwerpen aan de orde zijn gekomen is me duidelijk dat Makito een bedrijf is om rekening mee te houden in onze markt. Ze zijn bijvoorbeeld veel verder op IT-gebied dan ik ooit verwacht had. Een ook qua voorraden was ik verrast. Heeft Mitjans alle vooroordelen kunnen wegnemen? Ik vind dat moeilijk te beantwoorden. Natuurlijk is Makito ver met sustainablity, social compliance, certifcering en ga zo maar door. Daar heb ik genoeg bewijs van gezien. Aan de andere kant is onze (Noord-Europese) manier van denken over sustainability een andere dan in Zuid-Europa. Zo kan ik moeilijk begrijpen dat een supplier die beweert veel te doen aan duurzaamheid trots is op het feit dat ze dikste papieren catalogus in onze industrie op de markt brengen. Maar in de ogen van Mitjans is de catalogus onderdeel van de multi channel aanpak van Makito. In de zuidelijke helft van de wereld is een catalogus volgens hem gewoon nog een must. Ook is me duidelijk dat Makito een welvarend bedrijf is. Een bedrijf dat geen gekke dingen doet in financiële zin en zo genoeg verdiend heeft om de gigantische investering van Makito City zelfstandig te financieren. Dat is knap in een markt waar de marges niet gigantisch zijn en we toch een flink aantal jaren crises hebben gekend. Mitjans is ervan overtuigd dat hij de Benelux markt, net als onder meer de Franse markt kan veroveren door meer van Makito te laten zien. “We zijn niet zo van de borstklopperij hier bij Makito, maar ik wil toch duidelijk maken dat we een goed alternatief zijn voor de distributeurs in de Benelux. We zijn ook bezig om ons team in de Benelux te professionaliseren en zullen zichtbaarder worden in jullie markt. En ik hoop dat ik toch wat van die weerstand heb kunnen wegnemen, door te laten zien wat voor een bedrijf we nu eigenlijk zijn.” Vlog Dit artikel is een verkorte weergave van een video interview dat ik had met Ignacio Mitjans. Binnenkort zetten we het hele interview online op ons Youtube kanaal. Vanzelfsprekend zullen we alle PromZ Vak lezers een mail sturen, wanneer deze vlog op ons Youtube kanaal staat. 9 23 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
8 Groetjes vanuit de andere kant van de wereld, oftewel: Sydney. Vanaf hier hou ik de online P&P wereld bij. De reden dat ik hier ben, is het werk van mijn partner. En met een laptop & wifi kan ik mijn werk uitstekend doen vanaf deze kant van de aardbol. Hoe leuk is dat! Natuurlijk hou ik continu mijn ogen open om trends op het gebied van promo te ontdekken. Over het algemeen is het niet zo heel erg anders in Australië. In veel opzichten lijkt het leven hier best op het leven in Nederland. Oké, kerst vieren met 30 graden en kamperen in februari is wel echt een verschil. Toch zijn er een paar dingen opgevallen die ik graag met jullie wil delen. Hydrateren kun je leren Waar wij in Nederland (meestal) genoegen nemen met een drinkfles van ongeveer 500 ml., kan het voor de Aussies niet groot genoeg zijn. Herbruikbare drinkflessen van 1, 1,5 of 2 liter zijn hier niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Wie weet waait deze trend over naar Europa. Koffie neem je on the go Australiërs zijn dol op koffie. In het kleinste dorpje vind je nog een koffietentje waar ze de lekkerste cappuccino's voor je bereiden. Het is dan ook niet gek dat er een enorme koffie to go cultuur hier is. En dat levert helaas een hoop afval op. Een van de oplossingen die we daarvoor zijn tegengekomen, is een eetbare koffiecup. Gemaakt van onder andere granen waardoor je de koffiebeker na gebruik kunt opeten. Gooi je ‘m toch weg, dan is de beker volledig composteerbaar. Onze oplossing: een herbruikbare én opvouwbare koffiebeker. Handig voor onderweg en goed voor het milieu. Iedereen heeft merch Opvallend veel bedrijven hebben merchandise te koop. Vooral de koffiezaken & lokale bierbrouwerijen zijn dol op merch. Van T-shirts tot caps en drinkbekers: er is van alles te vinden. Van subtiele logo’s tot uitbundige prints, we hebben van alles voorbij zien komen. En als je dan zo’n lekkere koffie hebt gedronken, met een onvergetelijk cakeje erbij, dan ben je bijna geneigd om het te kopen. Geloof me. G’DAY MATES! COLUMN DOOR CYNTHIA DE GROOT 25 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
G’day mates! 9 En hoe zit het met de duurzame gedachte? Volgens een duurzaamheidsrapport van de VN uit 2021 staat Australië op de laatste plaats als het gaat om acties tegen klimaatverandering. Volgens het rapport doen ze niet genoeg hun best om fossiele brandstoffen te verminderen en gaan de ontwikkelingen rondom schone energie te traag. Ouch, dat is niet best voor zo’n groot land. Ook mij is het opgevallen dat, in elk geval in Sydney, er weinig zonnepanelen te vinden zijn. Het is een enorm land, dus de auto is alom vertegenwoordigd. Helaas weinig tot geen elektrische auto’s. Daar zijn dus nog zeker stappen te zetten. Met betrekking tot het gebruik van duurzame materialen zet Australië voorzichtige stappen in het bannen van wegwerp plastic. Op dit moment zijn in zes van de acht deelstaten diverse plastic producten verboden, zoals rietjes, roerstaafjes, bestek en lichtgewicht plastic tasjes. Over overige producten, zoals de bovengenoemde koffiecups, wordt nog gedebatteerd. Het is in elk geval een onderwerp van gesprek. Of bedrijven en consumenten veel met duurzaamheid bezig zijn, durf ik niet te zeggen. Het is mij in elk geval nog niet opgevallen dat ze daar bewust mee omgaan. Misschien zegt dat ook al genoeg. Al met al zijn we in Europa nog niet zo gek bezig als het gaat om duurzame ontwikkelingen. Steeds meer producten worden gemaakt van biologische of gerecyclede grondstoffen. Wie weet maken ze in Australië het komende jaar mooie stappen hierin. Ik hou het voor je in de gaten! Cheers, Cynthia de Groot Cynthia de Groot is vanwege werk van haar partner verhuisd naar Australië. Als online marketeer bij P&P Projects is werken op afstand geen enkel probleem. In een aantal columns houdt Cynthia ons op de hoogte van de marktontwikkelingen in down-under. Wat zijn de overeenkomsten en wellicht interessanter, wat zijn de verschillen? 27 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
SPECIAL: TECH Pagina 29 t/m 37
30 SPECIAL: TECH Oplaadbare tafellamp REEVES-AMLINO REFLECTS Of u dit product nu binnen of buiten gebruikt, de LED tafellamp in het zilver/wit of zwart/wit is een mooie eyecatcher en zorgt steeds voor een gezellige sfeer. Bij de hoogste stand geeft de lamp tot 75 uur lang licht. De lamp wordt opgeladen via een USBC-aansluiting en meegeleverde kabel. TECHNISCHE SPECS Lumen: 200 Beschermingsklasse IP54 Licht bij aanraking Laadindicator Inclusief USB-kabel SCX 1PX16090 PF CONCEPT De 1PX16090 is een magnetische draadloze powerbank met een capaciteit van 5000 mAh. Deze compacte en handige powerbank ondersteunt USB-C voor snelle oplaadmogelijkheden. Neem hem overal mee naartoe en laad je apparaten draadloos op. TECHNISCHE SPECS Magnetische draadloze powerbank 5000 Mah USB-typeC DOOR MICK SCHOONE Welke promotionele producten die in de tech-categorie vallen zijn ‘hot’? We vroegen het diverse gerenommeerde suppliers, die ieder één bijzonder product mochten inzenden. Hieronder het resultaat. Doe er je voordeel mee!
CM-1345 Portable SSD Drive COMO-EUROPE Deze snelle en stabiele opslagoplossing biedt een zeer snelle dataoverdracht, waarbij grote hoeveelheden gegevens moeiteloos kunnen worden overgedragen. Met minder bewegende delen dan een draagbare harde schijf biedt het een betrouwbare en duurzame opslagoptie. Maak je back-up niet alleen in de cloud. TECHNISCHE SPECS Data overdracht tot 400 mb/s USB Type C Metalen behuizing Handzaam formaat, 62 x 32 x 12 mm Verkrijgbaar in 256GB, 512GB en 1TB Hoto Electric Precision Screwdriver DEONET De Hoto Electric Precision Screwdriver is met het kleine formaat en licht gewicht de perfecte gadget om mee te nemen. Door de magnetische behuizing heb je alle 25 bitjes altijd bij de hand om te gebruiken. De doos van de schroevendraaier kan worden gepersonaliseerd met een full colour print. TECHNISCHE SPECS 25 S2-stalen bitjes Non-slip aluminium behuizing Magnetische behuizing USB-C oplaadpoort 8 31 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
9 Special: tech Terra; RCS gecertificeerd gerecycled aluminium Tech XD CONNECTS In de zeer populaire productcategorie van Tech Gifts introduceert XD Connects de Terra serie. Een nieuwe lijn van hoogwaardige Tech items gemaakt met traceerbaar gerecycled aluminium (RCS gecertificeerd). Help ook het effect op onze planeet te verminderen door te kiezen voor lower impact gifts. TECHNISCHE SPECS RCS gecertificeerd gerecycled aluminium Aluminium verliest zijn eigenschappen niet tijdens het recyclingproces en kan eindeloos gerecycled worden Items en accessoires 100% PVC vrij FSC mix verpakking, vrij van plastic Jays x-Seven Bluetooth Headphone TOPPOINT De x-Seven met memory foam en met Bluetooth 5.0, USB-C oplaadpoort voor sneller opladen en verhoogde batterijcapaciteit zorgt voor een geweldige luisterervaring. Dankzij de inklapbare hoofdband en draaibare oorschelpen neem je de x-Seven Wireless altijd en overal mee naartoe. TECHNISCHE SPECS 24h afspeeltijd Bluetooth 5.0 USB-C oplaadpoort Inklapbaar design Geschikt voor iOS & Android 33 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
34 Maarten van der Weiden begon zijn carrière in Tech als verkoper van radar detectie systemen. Vervolgens werd hij de eerste verkoper bij Intraco, dat net begonnen was. Hij werd accountmanager en vervolgens salesmanager, waarna hij gevraagd werd om voor Intraco de rechtstreekse verkoop vanuit China op te zetten. Hij zat zo’n 250 dagen per jaar in een hotel. Na drie jaar was hij daar wel klaar mee. “Het benauwde me nogal en ik besloot dat het anders moet”, vertelt van der Weiden. “Como bestond net een jaar en zocht een nieuwe aandeelhouder en zo ben ik in dit bedrijf gerold. Ook binnen Como ben ik begonnen met het sourcen van allerlei zaken in China. In die tijd maakten we luxe handtassen, caps en we produceerde zelfs voor Fatboy. Maar heel eerlijk, als je focus verliest ga je ergens steken laten vallen. En dus gingen we terug naar de core-business en dat is electronics en dan met name USB-sticks. Op een gegeven moment zaten we met 30 medewerkers en nu zijn we terug naar 6 mensen. We drukken in Tsjechië, hebben mensen in China en ik doe het kantoor hier. Als je kijkt naar de verhouding, dan is 80% China-productie en 20% voorraad.” Wanneer het gaat om kennis over de productcategorie electronics binnen de markt voor promotionele producten, kom je al snel terecht bij ‘oudgediende’ Maarten van de Weiden. Iemand die niet in onze Tech-special mag ontbreken dus. Een gesprek met Maarten, medeeigenaar van Como-Europe over de trends in tech. DE TRENDS IN TECH Sexy producten Het is moeilijk aan te geven welk aandeel electronics is van de complete promotionele markt. Het hangt ook sterk af van de definitie die je eraan geeft. Van der Weiden schat dat electronics zo’n 10 tot 15% van de totale markt is. “Het is natuurlijk wel een sexy productcategorie. Met veel vernieuwing door de jaren heen. Alhoewel het de laatste jaren vooral toevoegingen zijn aan bestaande producten die het vernieuwend maakten. Neem als voorbeeld de toevoeging van noise cancellation aan bestaande headphones of earplugs. Als ik kijk naar onze eigen productgroepen, dan gebruiken we nog steeds relatief veel USB-sticks, maar dan in snelle varianten met USB 3.0 en modellen voor je mobiel of tablet dus met USB-C of lightning. Dat zijn dus ook doorontwikkelingen. Omdat er veel minder specialisten zijn overgebleven, doen we daar nog wel de aantallen, maar de markt is in zijn totaliteit een stuk kleiner dan voorheen. We moeten het echt hebben van de diepte van ons assortiment. We kiezen voor productgroepen als opslag/geheugen, laden, powerbanks en wireless charging. In die groepen gaan we dan best diep qua assortiment.” Maarten van de Weiden DOOR PETER VAN GESTEL
9 Scandinavië trendsetter In promo lopen electronics duidelijk achter bij de retailmarkt. “Er is eigenlijk altijd dezelfde trend zichtbaar in acceptatie van een nieuw of vernieuwd product”, zo stelt Van der Weiden. “Allereerst slaat het aan in Scandinavië, dan in de Benelux en dan pas in de rest van Europa. Daar kun je eigenlijk de klok op gelijk zetten. Maar pas veel later dan acceptatie in retail. Verder lopen we in de promotionele branche mee met de tech-trend dat iedere 18 maanden de opslag verdubbelt. De nieuwste trend in opslag is portable SSD. De opslag wordt steeds meer in een steeds kleinere behuizing en met een supersnelle overdracht. Dit is echt wel een trend die zich nog steeds voortzet. In de promotionele markt is prijs nog steeds een belangrijk punt. Nu verkopen we het meeste de USBstick van 16 GB. De verkoopprijs richting distributeur ligt nu rond de 2 euro. Dat is natuurlijk een prima prijs voor zo’n product, waar je ook echt wat mee kunt. De meeste van onze klanten zitten vooral in de IT-sfeer. Daar zijn ze gebruik van dit soort producten gewend en daarom is het logisch dat we in die branche meer verkopen dan in andere branches.” Duurzaamheid Het blijft een moeilijk verhaal in onze branche. Natuurlijk kunnen we de buitenkant duurzaam maken, maar de binnenkant blijft gewoon een printplaat en daar kun je weinig mee. We zitten ook heel erg met de verschillende eisen aangaande electronics. Die eisen zijn Europa weer anders dan in Azië en Amerika. Dat is heel vervelend. We zijn nu druk bezig met het voorbereiden van alle nieuwe Europese regels die er aan komen op het gebied van producten met batterijen en verpakkingen. Als specialist zijn we natuurlijk nu al volop bezig om straks klaar te zijn voor de nieuwe wetgeving. Maar om terug te komen op duurzaamheid. Aangaande verpakking en omhulling van producten is dat geen probleem, maar je blijft met een binnenkant zitten waar je eigenlijk niets mee kunt. Daar verander je ook 1, 2, 3 niet iets aan. Wat niet wegneemt dat we er natuurlijk volop mee bezig zijn. Maar leg die consument maar eens uit hoe je zo’n product na de levenscyclus uit elkaar moet halen en moet scheiden. Dat is bijna niet te doen. Vandaar dat het ook zo belangrijk is dat de kwaliteit van de producten goed is en dat ze lang meegaan. En wat dat betreft zie je ook bij klanten echt een verandering. Bracht ik vroeger 3 offertes uit, dan koos 98% voor de goedkoopste. Nu is dat nog niet de helft.” Promo software Waar gaat het heen in de electronics? Volgens Van der Weiden is de tijd bijna rijp voor promotional software. “We hadden dit al ontwikkeld in mijn tijd bij Intraco, maar toen waren we nog veel te vroeg. Als je nu ziet wat bijvoorbeeld McDonalds nu doet via hun app aan promotie, dan schrik je van de impact die ze hebben op die markt. Het gaat om gigantische aantallen. Met kerst gaven ze kerstsokken weg via de app en er stonden rijen voor de deur. Dat gaat echt nog veel groter worden, daar ben ik van overtuigt. Ook als je ziet wat er aan promoties binnen games wordt gedaan. Onze markt heeft er niet zoveel feeling mee, maar ze moeten snel kennis gaan opdoen, want dit gaat de nieuwe golf in de promotionele wereld worden. En daar moet je kennis van hebben om mee te kunnen doen. 35 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
Tech ProductZ 2023 Wooden Security Card with Chip Wooden RFID blocking card. Protects your payment cards’ data from unlawful skimming when put inside of your wallet. www.badge4u.eu 6 in 1 laadkabel REEVESmyCONVERTICS Past altijd: de 6-in-1 kabelset met in kleur configureerbare box. Verschillende aansluitingen en kabels zijn geen probleem meer met de myConvertics. www.reflects.com DE LEVERANCIERSDAGEN STANDNUMMER 440 Ledlenser ML4 warm light De compacte ML4 WL lantaarn met warm licht creëert een gezellige sfeer. De Micro-Prism technologie geeft een efficiënt en nietverblindend lichtbeeld. www.ledlenser.com DE LEVERANCIERSDAGEN STANDNUMMER 582 Le Zen Warmte, gezelligheid en onvergetelijke momenten. Ontdek onze unieke producten en verhoog de magie van jouw bijeenkomsten! www.premium-square.com DE LEVERANCIERSDAGEN STANDNUMMER 144 Wireless Power Bank Pleiades Krachtige power bank met 10.000 mAh. Mogelijkheid voor draadloos laden of met universele kabels aan de achterzijde. Display geeft het batterij percentage aan. www.como-europe.com 37 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
40 Wesley van Rutten DOOR SUZANNE JACOBS
9 Bij binnenkomst beland je vrijwel direct in de showroom van PF Concept, waar Wesley al klaar staat. Met een enthousiaste blik in zijn ogen rijkt hij zijn hand en neemt hij mij mee door de showroom waar de producten met veel zorg staan opgesteld. In het midden van de ruimte staan losse vitrines waar de eyecatchers onder spotjes staan, rechtsachter staat een imposante tafel die omringt is door tassen. Ik vertel Wesley dat ik onder de indruk ben van de showroom en er verschijnt een lach op zijn gezicht. ‘’Het is belangrijk als mensen langskomen om alles goed te kunnen laten zien. Vooral als het bijvoorbeeld gaat om textiel is het fijn om het te kunnen voelen. Het moet een inspiratie ruimte zijn.’’ Wesley is accountmanager product media expert bij PF Concept. ‘’Voor onze klanten willen we het zo makkelijk mogelijk maken en daarom geven we trainingen en showen we nieuwe producten of updates. Wat ik zo mooi vind aan PF is dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Iedereen staat voor hetzelfde: duurzame en mooie producten.’’ ‘’Waar PF Concept zich uniek in maakt is het stukje gemak naar de klanten toe. Een online platform waar zij ieder moment van de dag, waar dan ook, alles kunnen vinden In Engeland staat de fabriek waar wordt geproduceerd en in Polen zit een drukkerij met opslag, maar het Europese hoofdkantoor van PF Concept is te vinden in Roelofarendsveen. WESLEY VAN RUTTEN ‘’EEN SNOEPJESWINKEL VOOR MENSEN DIE OPZOEK ZIJN NAAR PROMOTIONELE PRODUCTEN’’ NXTGEN: IN IEDER NUMMER VAN PROMZ VAK EN PROMZ MAGAZINE DE NIEUWE GENERATIE AAN HET WOORD. of bestellen. Digitale ontwikkeling en digitale tools, daar zijn wij heel sterk in.’’ De kracht van een jong iemand in de branche is een nieuwe frisse blik. Ongelimiteerd kunnen nadenken over vraagstukken en kansen die zich aanbieden. ‘’Ik merk wel dat er echt een kloof is tussen verschillende generaties, maar de samenwerking maakt het werk juist fijn. Ik leer steeds meer over de mogelijkheden binnen het vak. Kijk, een notitieblokje zal natuurlijk altijd blijven. Wat ik zelf écht bijzonder vind zijn de producten die van andere items zijn gemaakt. Zo zijn er pennen die gemaakt zijn van melkpakken, artikelen die geproduceerd zijn uit koffieresten, maar bijvoorbeeld ook een notitieboekje volledig ontwikkeld uit stone paper. Ik vind het vooral heel bijzonder wat mensen bedenken. Dit alles om de producten en artikelen zo klimaatneutraal mogelijk te maken, het doorzoeken naar oneindige mogelijkheden.’’ Zelf ziet Wesley zich over 10 jaar nog graag bij PF Concept. Promotionele artikelen dragen nog steeds de lading van het pennetje dat na twee keer schrijven uit elkaar valt, maar dat is natuurlijk niet meer van deze tijd. ‘’Ik merk het zelf ook in mijn eigen omgeving: dat je mensen vaak wat uitgebreider moet uitleggen wat de promotionele industrie inhoudt om begrip te krijgen, en ze een idee te geven waar mijn enthousiasme vandaan komt.’’ 41 2023 - nummer 3 - promzvak.nl
hetportaal.comRkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5