PROMZ VAK 01-2023

9 Deonet: Drukkerij van promotionele producten richting consument te verzorgen. Wij denken dat dit een grote vlucht zal nemen in de nabije toekomst. Neem een merk als JBL, dat verkoopt in de VS al heel veel producten die gepersonaliseerd zijn. Die hebben ons gevraagd of we dit ook kunnen doen voor Europa. Dan praten we dus over het bedrukken en verzenden van slechts één product. Wij denken dat dit voor ons straks een belangrijke uitbreiding voor ons als bedrijf kan zijn.” Robots Deonet is het eerste bedrijf in de promomarkt waar ik robots in de productie heb zien staan. De robots zijn van het merk ABB en werden in eerste instantie ingezet voor de USB-sticks. Deonet koopt halffabricaten (chips en behuizingen) die bij het bedrijf in elkaar worden gezet. Volgens Daan is ABB erg te spreken over hoe Deonet de robots inzet. “In eerste instantie konden de robots alleen herkennen of een geheugenchip stuk was. De goede gaan in de ene bak en de slechte gaan terug naar de fabrikant om geruild te worden voor goede. Maar inmiddels kunnen de robots ook bepaalde USB-stick compleet assembleren. Dat moet ze natuurlijk ‘aangeleerd’ worden en de programmeurs die dat kunnen hebben we hier gewoon in dienst. Langzaamaan zijn ze de robots nu ook aan het leren om andere producten in elkaar te zetten. Maar dat is ‘work in progress’. Volgens ABB zijn wij de enige klant in de promotionele markt die zover zijnmet de inzet van robots en daar zijn we best trots op.” Productie in Nederland Het is best bijzonder dat een bedrijf dat begonnen is als handelsfirma nu zover is met verdeling. En dat in Nederland, waar bijna alle andere suppliers zijn uitgeweken naar bijvoorbeeld Polen en Roemenië. Alleen Premo en Clipper Interall hebben nog productie in Nederland. Is het niet moeilijk om dat vol te houden, gezien de concurrentie vanuit die lage lonen landen? Volgens Daan heeft dat sterk te maken met de focus van het bedrijf op de onderkant en de bovenkant van de markt. “De onderkant dekken we af door middel van robotisering. De bovenkant door ons specialisme in drukwerk. Niet voor niets krijgen we heel veel aanvragen van merken om bij ons te kunnen veredelen. Omdat we technisch zo ver zijn, kunnen we gewoon dingen die anderen niet kunnen. Dat bedoel ik niet arrogant, maar dat is wel echt zo. Men is bereid ook voor die kwaliteit te betalen. Wij houden ook echt rekening met hoe een A-merk wil dat we omgaan met personalisering. We plakken niet zomaar overal een logo op. Alles wat we hier doen heeft ook de goedkeuring van het merk. Dat is voor ons van groot belang. Je wilt immers dat een eindklant profiteert van de uitstraling van het merk en je wilt dat het merk tevreden is hoe het neergezet wordt in de promotionele markt.” Onderschatting Deonet ziet met name concurrentie ontstaan vanuit onlinespelers die zich voorheen richten op bijvoorbeeld drukwerk. Cimpress, moederbedrijf van onder meer Vistaprint en Drukwerkdeal en het Duitse Flyer Alarm slokken een groot aandeel van de markt op. “Ze hebben al een relatie met een bedrijf, hoe eenvoudig is het dan om langzamerhand nieuwe producten te introduceren?”, zo vraagt Jaap zich af. “Heel eenvoudig dus. Ik snap niet dat de rest van de markt niet ziet hoe groot deze partijen worden. Daarnaast hebben ze heel goed in de gaten dat de massa zit bij kleine aantallen en enkele stuks en daar zijn ze heel goed in natuurlijk. We zijn ervan overtuigd dat die personalisering van enkele stuks ook voor ons in de toekomst heel belangrijk gaat worden. En dat praten we dus over business-to-consumer. Je ziet dat heel veel grote merken in hun webshops die personalisatiemogelijkheden bieden voor de consument. Dat gaat zover dat de consument straks zijn eigen productdesign kan doen. Ze hebben partijen nodig die dat technisch kunnen en die ook nog de shipping over de hele wereld kunnen verzorgen. Wij willen één van die partijen zijn.” Positionering De verschuiving van b-to-b naar b-to-c betekent nogal wat in de processen. De foutmarges worden ook steeds groter. Je moet je voorstellen dat er straks 50 orders onder één machine liggen, terwijl dit nu één order is. Dat kan alleen als je de werkprocessen heel goed op orde hebt. Die slag is Deonet nu aan het maken. Daarbij is het volgens Daan belangrijk dat het bedrijf in de markt bekend staat als de specialist waar het drukwerk van producten betreft. “Waar we vroeger bekend stonden als importeur van USB’s en langzaam toegroeiden naar leverancier van promotionele producten en drukker van promotionele producten; nu moeten we toe naar de positionering van speciaaldrukkerij voor producten. Wellicht een subtiel verschil, maar wel een belangrijke.” 7 3 2023 - nummer 1 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5