8 wij hebben de kennis, het netwerk en de creativiteit, wij gaan ons inzetten om de sportwereld zo circulair mogelijk te maken. Door reststromen uit de sport te verwerken tot nieuwe producten voor de sport. CIRCULR. was een feit.” Fashion en Training Gear Met z’n drieën hebben Kim, Floris en Fleur al veel bereikt. De CIRCULR-collectie bestaat op dit moment uit zowel fashion als training gear: T-shirts, poloshirts, sweaters, hoodies en tassen. “Onze collectie bestaat uit items van pre-consumer waste, zoals snijresten uit de kledingindustrie en van post-consumer waste, zoals gerecyclede oude kleding. Ook doen we aan upcycling, zo maken we sportieve tassen van oude sponsorreclamedoeken. Deze worden in een sociaal naaiatelier geproduceerd. Een ander belangrijk product zijn onze 100% gerecyclede trainingspionnen. Deze pionnen worden in grote aantallen in Azië geproduceerd van nieuwe grondstoffen. Vervolgens worden ze met containerschepen naar Europa getransporteerd. Onze CIRCULR. training cones worden in Nederland gemaakt van gerecycled polyethyleen, afkomstig van verpakkingsfolies én van de oude gescheurde pionnen van sportverenigingen. Wij nemen oude, gescheurde en verkleurde pionnen retour en verwerken deze direct in onze productie. Pionnen in een circulair systeem dus.” Nieuwe ketens CIRCULR. blijft ontwikkelen. Verheij: “We werken onder andere aan recycling van polyester wedstrijdkleding, oude bidons, PVC, foamproducten en nog veel meer. Items die aan het einde van het seizoen meestal in het restafval verdwijnen.” CIRCULR. richt zich zowel op de retail als op de zakelijke markt. Hoe bereiken zij de doelgroepen, zowel voor het inzamelen van producten als voor de afzet? Verheij: “Nederland is een sportief land, één op de drie mensen is lid van een sportvereniging. Dat is dus direct een goede plek omonze doelgroep te bereiken. Daarnaast bereiken we consumenten via social media, advertenties, POS in de winkels en door interviews te geven en aan podcasts mee te werken. Dat we Kim aan boord hebben, is een pré. Zij heeft een groot netwerk en zichtbaarheid in de media en in de sportwereld. Komend jaar willen we meer samen gaan werken met intermediairs uit de promotionele branche. Hier zoeken we de juiste partijen voor: intermediairs die achter onze missie staan en begrijpen waar CIRCULR. voor staat.” Tof product Een tof product voor de zakelijke markt is bijvoorbeeld een setje trainingspionnen, die overigens veel degelijker (en mooier) zijn dat de variant van nieuw plastic. “We bieden de training cones ook als giftset aan”, vertelt Verheij. “We kunnen bijvoorbeeld een set maken van vier tot twaalf stuks, afhankelijk van het budget, met een logo op de pionnen en een custom bedrukte sleeve. Hierop drukken we verschillende oefeningen en spelideeën, er is ook ruimte voor 6 7 2023 - nummer 1 - promzvak.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5