PROMZ VAK 01-2023

9 Vakbeurzen zijn weer helemaal terug van weggeweest Hetzelfde geldt voor de bezoekers. Ben je geen inkoper of samensteller van kerstpakketten, dan kun je deze beurs niet bezoeken. De bezoekers betalen een bijdrage van rond de 120 euro. Hiermee wordt door de vereniging reclame gemaakt voor het kerstpakket. Zo koos men in het verleden voor een radiocampagne, maar ook out-of-home media zijn ingezet om het kerstgeschenk en kerstpakket te promoten. De gezamenlijke exposanten betalen voor de hospitality, die overigens meer dan prima is. Dan de beurs zelf. Die is sfeervol aangekleed, waardoor je je als bezoeker echt in kerstsfeer waant. De gangpaden zijn breed opgezet en het is rustig, waardoor je echt de tijd hebt om je goed te laten informeren. Je weet als exposant ook zeker dat iemand die je stand bezoekt ook echt geïnteresseerd is. Er worden dan ook meer dan bij andere beurzen sample orders geschreven. Een aantal grote partijen als Brandwijk Kerstpakketten en de Knegt & Leeflang lopen hier met veel medewerkers meerdere dagen, omdat dit voor hen echt hét inkoopmoment is. Persoonlijk zou ik denken dat deze beurs ook wel in twee dagen kan. Product vs. socializen De meeste vakbeurzen in onze branche vinden aan het begin van het jaar plaats. Oorspronkelijk waren beurzen als de PSI vooral bedoeld om te kunnen sourcen. Ofwel, om nieuwe promotionele producten te vinden die je als intermediair kunt inzetten voor je klanten. Met de komst van internet verdween ook een belangrijk deel van de aanleiding om beurzen zo vroeg in het jaar te doen. En toch bleek deze tijd prima te passen in het werkschema van de meeste mensen in onze branche. Traditiegetrouw is het laatste kwartaal, met daarin natuurlijk de kerstperiode het drukste voor iedereen. Dan is het fijn om in een wat meer rustige periode als januari en februari inspiratie op te doen en je jaarplanning af te kunnen stemmen met je suppliers. De vraag is waar het accent van een beurs in ons vakgebied moet komen te liggen. Is dat op product of is dat meer op het socializen? De noodzaak een product te introduceren in het begin van het jaar is zo goed als verdwenen. Maar toch verwachten bezoekers wel innovaties. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Je ziet wel dat ruimte om te socializen steeds belangrijker wordt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de tijd dat bezoekers doorbrachten op de ‘terrassen’ van de PromZ Product Première, dan was dat dit jaar langer dan voorheen. Ofwel, organisatoren van beurzen moeten een goede mix van product enmogelijkheid tot socializen in hun concept hebben zitten. Dat zal voor alle organisatoren van beurzen echt een uitdaging worden. In het voorwoord van dit nummer zei ik al dat er naar mijn persoonlijke mening teveel beurzen zijn. De markt is zo te versnipperd en dat is slecht voor de bezoeker. Het zou goed zijn als organisatoren gaan samenwerken zodat er eenmeer geconcentreerd en completer aanbod ontstaat. Maar of dit ook gaat gebeuren… 6 5 2023 - nummer 1 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5