PROMZ VAK 01-2023

8 Voor zakendoen met China geldt nog even Code Geel versoepelen. Dit was het signaal waarop lagere overheden zaten te wachten. Zij popelden de maatregelen te stoppen die hen veel geld kostten, de economie verstoorden en steeds minder effectief bleken. Misschien had de centrale overheid een gefaseerde afschaling voor ogen gehad; in de praktijk werden de Covidregels van de ene op de andere dag afgeschaft. Het resultaat hebben wij gezien. Omdat de voorgaande maanden alle aandacht en energie in het effectueren van ZeroCovidmaatregelen was gestoken, was niet omgekeken naar een vaccinatieprogramma, medicijnvoorraad of uitbreiding van de IC-capaciteit. Als ik dit artikel schrijf zijn er volgens officiële statistieken de afgelopen twee maanden 80.000 mensen overleden aan de gevolgen van Corona. Dat getal is relatief laag door de nauwe definitie die China hanteert voor een Corona-dode. En misschien is het ook wel handmatig naar beneden bijgesteld. Er zijn in China ruim 36.000 ziekenhuizen en klinieken. Dat zou betekenen dat er per hospitaal twee à drie mensen aan Covid-19 zijn overleden. Dat kan haast niet waar zijn, als we naar het anekdotisch bewijs van overvolle ziekenhuizen en wachtrijen bij crematoria kijken. Veel waarschijnlijker is dat er vele honderdduizenden Covid-slachtoffers zijn, volgens sommige schattingen meer dan een miljoen. Uit humanitair oogpunt is dat een tragedie. Uit economisch oogpunt lijkt China met de schrik vrij te komen. Data wijzen erop dat de Coronagolf alweer over zijn top is. Volgens een studie van Peking Universiteit hebben midden januari al 900 miljoen Chinezen Covid gehad. Als dat cijfer klopt, is China veel sneller door de Coronagolf gegaan dan iedereen had gevreesd. Nu een groot deel van de bevolking antistoffen heeft opgebouwd, is China op hetzelfde punt beland als de rest van de wereld. Door de opgebouwde groepsimmuniteit kan China ‘leven met het virus’ en is het verlost van de verlammende lockdowns. Het IMF is zo positief over deze ontwikkeling dat het de economische groeiprognose voor 2023 naar boven heeft bijgesteld tot 5,2 procent. Als dat uitkomt is China bijna terug op het groeitempo van voor de Corona-epidemie. Reizen naar China Wat betekent dit nu voor Nederlandse bedrijven die zakendoen met China? Allereerst kunt u weer ter plaatse leveranciers en beurzen bezoeken. Het is niet helemaal duidelijk hoe eenvoudig het is een visum te verkrijgen, maar het lijkt erop dat die door de Chinese ambassade in Den Haag voor zakelijk bezoek weer worden verstrekt. Een negatieve PCR-test is nog verplicht, maar bij aankomst hoeft u niet in quarantaine. Hou er rekening mee dat vliegtickets momenteel duur zijn. Het ministerie van buitenlandse zaken heeft het reisadvies voor China op 10 januari verlaagd van oranje (“alleen noodzakelijke reizen”) naar code geel (“er gelden risico’s”). Dat risico is niet dat u met Corona wordt besmet; die kans is niet groter of kleiner dan in Nederland. Maar wie direct op het vliegtuig stapt moet er wel rekening mee houden dat de druk op het Chinese zorgstelsel nog groot is. Als u onverhoopt iets overkomt tijdens uw verblijf kan het zijn dat er in ziekenhuizen geen zorg beschikbaar is. Om die redenen is het raadzaam als het kan geduld te betrachten tot duidelijker is hoe de situatie zich ter plaatse ontwikkelt. Bovendien, schreef ik in het eerste deel, verwacht ik dat veel ondernemingen die in China inkopen of laten produceren ook post-Corona gebruik blijven maken van gespecialiseerde tussenpersonen die ter plekke als zaakwaarnemer optreden. Zij kennen de zakencultuur, spreken de taal van zowel de opdrachtgever als de leverancier en zijn fysiek in China aanwezig. Ze werken niet gratis, maar leveren als het goed is toegevoegde waarde en besparen tijd en kosten van het zelf naar China reizen. Logistiek Toen ik het tweede deel vanmijnmini-serie schreef, waren internationale logistieke ketens van slag en gingen de prijzen voor internationaal transport door het dak. Ondanks dat de brandstofprijzen nog altijd hoog zijn, daalden de prijzen voor intercontinentaal containertransport weer terug tot hun oude niveau. Dit brengt ironisch genoeg nadelenmet zichmee voor wie voorzichtig is geweest. Veel bedrijven die uit angst voor verstoringen van leveranties extra hebben ingekocht, zitten nu met een dure voorraad en worden onderprijst door wie recent heeft besteld en 12.000 eurominder transportkosten per container betaalt. De ontwrichting van het logistieke systeem is nog niet “Veel waarschijnlijker is dat er vele honderdduizenden Covid-slachtoffers zijn, volgens sommige schattingen meer dan eenmiljoen.” 5 7 2023 - nummer 1 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5