PROMZ VAK 01-2023

9 Logische samensmelting Zo zijn we heel ver met waterdragende inkten. Maar we praten bijvoorbeeld ook met onze vervoerders om te kijken hoe we onze CO2 footprint kunnen verkleinen. Binnenkort start hier ook een sustainability manager. Voorheen hadden we die wel op groepsniveau, maar het is zo’n groot taakgebied dat we besloten hebben hier toch zelf iemand voor aan te nemen.” Eén duurzaamheid meetsysteem Veel suppliers binnen de branche zijn op zoek naar een duidelijk meetsysteem op het gebied van duurzaamheid. Veelal ontwikkelen ze zelf iets (PF Concept en XD Connect) en soms zoeken ze de samenwerking met een bestaand systeem (Clipper Interall). Johan is voorstander van zelfregulering en wil op zoek naar samenwerking. “Neem als voorbeeld de bandenbranche. Ook daar dreigde de overheid met ingrijpen. Toen hebben alle leveranciers de koppen bij elkaar gestoken en zijn ze met één systeem gekomen dat duidelijk biedt voor iedereen. Als jij een band gaat kopen, dan staat er op die band hoeveel grip die band heeft, hoe het staat met de slijtage van die band en hoe het staat met duurzaamheid. Kun je in één oogopslag zien, in een soort ABCD-staatje. Die kant moeten wij ook op. Zodat een eindklant niet gaat denken ‘zal ik überhaupt nog wel promotionele producten gaan inzetten’. In de retail zie je ook dat nu de samenwerking gezocht wordt en naar mijn bescheiden mening zal onze markt ook die kant op moeten. Ik heb met interesse in jullie blad gelezen over de samenwerking tussen Clipper Interall en GSES-System en ik ga daar zeker een keer praten om te kijken of dit ook iets voor ons is. Ik geloof namelijk heel sterk in standaardisatie.” Toekomst Binnen Toppoint ligt de focus de komende tijd met name op de integratie van Intraco. Daarnaast blijft het bedrijf investeren in met name nieuwe veredelingstechnieken. Loyalty & Incentives Intraco heeft altijd een tak Loyalty & Incentives gehad, dat zich met name richt op keuzeconcepten en loyalty en incentive programma’s. Dit bedrijf met drie medewerkers blijft gewoon bestaan en blijft voorlopig ook gewoon opereren vanuit Wormerveer waar Intraco gevestigd was. Afgelopen najaar werd de ‘Digital Ecoprint ’geïntroduceerd. High gloss is ook een nieuwe toepassing. Al onze drinkware kan vanaf heden op die manier gedrukt worden en dat is echt een vernieuwing in kwaliteit. Digitaal drukken en 360 drukken is niet nieuw, maar als je de helderheid en kleuren van deze high gloss ziet, dan sla je echt stijl achterover. Daar zit altijd een extra laag overheen die de druk ook beschermd tegen krassen, wassen etc. Daarnaast gaan we alleen maar sneller produceren. Dat is voor ons belangrijk, met name om aan de vraag van de online distributeurs te kunnen voldoen. Ook de aantallen gaan naar beneden. Investeren in nieuwe technieken, kleinere aantallen kunnen personaliseren en sneller leveren; dat zijn voor ons focuspunten voor de komende periode. Dat betekent overigens niet dat we de traditionele distributeur vergeten. Natuurlijk groeit de online markt harder dan de klassieke, maar wij zijn ervan overtuigd dat deze zal blijven bestaan en daarom investeren we Europees gezien ook in accountmanagement om ook de traditionele markt op een goede manier te blijven bedienen.” 5 1 2023 - nummer 1 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5