PROMZ VAK 01-2023

9 Aantal consumentenacties met premiums daalt Kruidvat De winkel waar de consument de meeste product media kan verkrijgen bij zijn of haar aankopen, is - bijna traditiegetrouw - Kruidvat. Met 51 acties staat die keten veruit aan kop. Het hoge aantal bijsluiters komt bijna alleen op het conto van Roularta Media Group en de direct mails zijn vooral toe te wijzen aan JM Bruneau. Opvallend is het lage aantal acties dat bij Cora, Albert Heijn en Delhaize gevoerd wordt. Je verwacht dat een keten als Cora, een hypermarkt, meer acties met product media (zowel eigen acties als acties van merken) zou voeren om klanten te trekken. Een vergelijkbare keten als Carrefour is met de hypermarkten veel actiever (zie tabel 3). En als retailers zelf actie voeren, dan zijn het vooral spaar- en verzamelacties. En dan nog heel klassieke acties met het plakken van zegeltjes om daarmee een fikse korting te krijgen op producten als pannen, knuffels en gereedschap. Die acties voeren dan ook de ranglijst aan van de meest aangeboden producten. Met het verdwijnen van plastic draagtasjes voor eenmalig gebruik zijn boodschappen tassen en plooiboxen populair. Intermarché geeft geregeld verse groeten in bulk in een emmer. Glazenacties zijn ook populair bij retailers. In het kader van bierfestivals bieden de merken bij 2 clips of bakken glazen aan. Weinig evenementiële acties 2022 was een jaar met een groot voetbaltoernooi: het WK in Qatar. Normaal is een EK of een WK een goede aanleiding om met promotionele producten de verkopen aan te zwengelen, maar het WK 2022 leefde niet. Daar zijn verschillende redenen voor: normaal valt een EK of WK in juni met een uitloper naar juli en dan is er minder commerciële en sportieve ‘concurrentie’. Het is de vakantie- en uitverkoopperiode en de Ronde van Frankrijk is amper van start. Het WK Qatar had plaats in november en december. Niet direct een periode om massaal naar buiten te gaan omop pleinen op groot schermhet toernooi te volgen. En voor ‘massa-indoor-groot-scherm-evenementen’ was er geen animo. Daarenboven was het WK in Qatar gecontesteerd wegens demensenrechtensituatie daar. Sponsors van de Rode Duivels waren terughoudend in acties en in trips voor klanten of medewerkers naar dat land. Op commercieel vlak was er de concurrentie van Black Friday, Sinterklaas en de Kerstman. Het valt trouwens op dat evenementen weinig als kapstok werden gebruikt voor acties met product media, terwijl retailers in het kader daarvan wel heel actief waren met prijsacties. Halloween, Pasen, Valentijn, Chinees Nieuwjaar, de zomer… allemaal ‘evenementen’ waar niet of nauwelijks op ingespeeld werd… Verzamel- en spaaracties retailers 18 (Boodschappen) Tassen plooiboxen 17 Voetbalproducten 13 Glazenacties 9 Drinkflessen 6 Dozen (lunchbox, brooddoos) 5 Koelboxen/tassen 5 Flesopener 5 Knuffel 4 Geurkaars 4 Emmers 4 Wedstrijden 4 Tabel 4; Wat wordt er gegeven? Kruidvat 51 Bijsluiter 24 Pos 24 Intermarché 19 Carrefour 18 Colruyt Group 14 Diverse retailers 14* Direct mail 13 Prik & Tik 11 Belbev 6 Albert Heijn 5 Cora 5 Delhaize 4 Tabel 3; Waar worden de acties gehouden? * Eenzelfde actie bij meerdere retailers 4 5 2023 - nummer 1 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5